Kyllä liitujauhokin jollain lailla toimii mutta sitä on kohta enemmän muualla kuin rattaissa.
Jos ei koneliikkeestä löydy tarkastusväriä niin jokamiehen väripastan saa kun teurastaa kuulakärkikynän säiliön. Kohta kauniin sininen sävy peittää monia kohteita....
Väriä voi käyttää kahdella tapaa: levittää ohut, tasainen kerros toiseen puoliskoon, vaikka lautaspyörään ja kokoonpanon jälkeen pyöritellään niin että vastustetaan liikettä. Se kohta hampaassa on kosketuksessa josta väri on siirtynyt toiseen hammaspyörään.
Toinen tapa on laittaa väripastaa vain pinionpyörän yhteen tai kahteen hampaaseen mutta hieman reilummin ja kokoonpanon jälkeen pyöritellään jälleen. Se kohta lautaspyörässä on kosketuskohta johon on väriä tarttunut. Aiemmmassa linkissäni taisi olla hyvä kuva miten väripasta toimii.
Tärkeää on tehdä testikokoonpano joka kerta samoin kuin tekisi lopullista kokoonpanoa. (Shimmit, tiivisteet, ym, mutta ei öljyä.)
Lisäksi pitää uiva lautaspyörän akseli olla niin ulkona kuin mahdollista. Eli lautaspyörän ja pinionpyörän hampaiden välys maksimissaan. Sitä varten on erikoistyökalukin olemassa mutta ilmankin pärjää maan vetovoimaa hyödyntämällä.
Shimmejä kun on eri paksuuksisia hommaa tehdessä siitä on suuri apu. Tarpeeksi kun säätää niin välykset tulevat kyllä ḱohdalleen. Mutta aikaa siihen menee. Alkuperäinen tehtaan asennus on usein vain sinnepäin. Mutta siitä kannattaa aloittaa. Hartaudella saa aikaiseksi perän sopivilla välyksillä ja kosketuspinnat niin että tehohäviötä tai yletöntä lämpöä ei synny.
Ison lautaspyörän isot shimmit voi osittain korvata paperitiivisteillä. Paperitiivisteitä saa edullisesti esim. Motonetistä tai Biltemasta eri paksuuksisia.
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=tiivistepaperi&category=2206Välyslevyjä, soviterenkaita eli shimmejä saa esimerkiksi Etrasta.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20807337/soviterenkaat-din-988Sieltä voi myös tiedustella tarkastusväriä.
Guzzin hyväkuntoisen voimansiirron häviö on alle 10% välillä kytkin - takapyörä.