Mites sorapätkillä käyttäytyy tasainen kummi?
Tavallisella sortiellä menee ihan hyvin. Mökkiteilläkin, jossa nurmikkoa ajourien välissä, pääsee kulkemaan. Eihän se kevyttä ole viedä yli 300-kiloista möykkyä pikkutiellä mutta huomenna sitä hauskaa on taas edessä useita kymmeniä kilometrejä. Mökille olen menossa, nääs.
Kuten henkilö, jolla autonrengas on ollut vakiona pyörissään jo vuosikymmenet, sanoi että kun lähdet autonkumilla ajamaan niin muutaman kilometrin päästä et asiaa huomaa. Näinhän siinä kävi. Tällä kaverilla on ollut kuutosboksereita jo pitkä aika. Tosin nyt hän ajaa prätkän kumi takana sillä hän vaihtoi pyörän uudemmaksi. Katsotaanpa vaan niin ensi vuonna siellä on autonkumi tilalla. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät.
Ottaen huomioon että California 1400 -mallisto on suunniteltu asfaltille ja pitkän matkan suorituksiin eikä niinkään kylpyöritykseen tai polven laahaamiseen niin kyllä sillä mutkapätkäkin sujuu kivuttomasti. Autonrenkaallakin. Ei tahdo rajoitusnopeudet piisata...
Huomiseksi suunnittelin mökkireissun: lähtö Tampereelta Kangasalle, siitä Kuhmoisiin, Jämsään, Korpilahdelle, Joutsaan, Pieksämäelle, Sorsakoskelle, Leppävirralle, Heinävedelle, Kermankoskelle, Hanhivirralle ja sitten enää vajaa kolmekymmentä kilometriä soratietä jonka jälkeen 6 km mökkitietä mökille. Saunanlämmittäjä, eli kuormakamelin kuljettajan eli Puoliso siellä jo odotteleekin. Lähti pari tuntia sitten pakettiautolla Anoppilaan Savonlinnaan yökylään. Minun ei tarvitse. Tänään Kerhoiltaan ihailemaan uutta kaksikerroksista toimintatilaa, aikaisin nukkumaan ja aamulla sianpieremän aikoihin ajokamppeet päälle. Kahden välitankkauksen taktiikalla.
Kaikkia em. teitä olen ajanut jo moneen kertaan mutta esimerkiksi Varkaus, Oravi, Enonkoski -osuus on jo niin nähty että hakeudun mielelläni harvemmin ajamilleni reiteille. Tosin Korpilahti - Joutsa - Pieksämäki on koettu jo tarpeettoman monasti. Voisi vaihtoehdoksi laittaa reitin Rutahden kautta. Mutta sieltä joutuu liian isoille ja tylsille teille.
Harvinaisuutena matkassa on välit Sorsakoski - Leppävirta ja Leppävirta - tie 23. Jälkimmäisen olen ajanut muutaman kerran vastakkaiseen suuntaan mutta en tähän. Toki otan valtuuden muuttaa suunnitelmaani ennalta ilmoittamatta että katsomaan ei kannata tien varteen mennä.
Vältän yksi- ja kaksinumeroisia teitä parhaani mukaan. Pienemmillä teillä on yleensä enemmän nähtävää ja mutkia joita on kiva kallistella. Toki kohtuuvauhdilla ja polttoainetta säästellen.
Reilun puolentoista viikon päästä meikäläisen voi tavata vaimoineen napapiirin tuntumasta. Iisalmen pohjoispuolella voi ajaa kaksinumeroista tietä muun liikenteen liiemmin häiritsemättä. Maisemia alkaa olemaan Kainuun puolella ja Pohjois-Pohjanmaan itäosissa. Ja aina paranee mitä pohjoisemmaksi menee. Vaimo haluaa käydä Vuoreijassa. Ei ole ennen käynyt.
https://fi.wikipedia.org/wiki/VuoreijaJos toteutuu niin siinä onkin tämän vuoden isoimmat ajot: ACGR Kylmäluomassa Taivalkoskella lusittu, Mökkimatka, ehkä uusinta elokuussa ja siinä välissä piipahdus Jäämerellä.