Miten noi säädot sinänsä korreloi?
Käytännössä, kun jousipainetta muutetaan niin vaimennuksen säätöä muutetaan samassa suhteessa.
Jos jouset makaavat lintassa niin ei ole paljon tehtävissä mutta jos jousia kiristäessä perä kohoaa kuormituksesta huolimatta niin toivo ei ole menetetty. Vaimennusta lisätään siinä suhteessa että pyörän perä töyssyn jälkeen heiluu ylösalas vain hieman yli yhden kerran. Liikaa vaimennusta on jos perä jää töyssyn jälkeen alas ja peräkkäisten terävien töyssyjen jälkeen pakkaantuu eli jää alas. Siinä tilassa jousitus ja vaimennus ottaa vastaan yhden heiton nätisti mutta usempien peräjälkeisten heittojen jälkeen hallinta on hankalaa tai se menetetään.
Säätö on siis tietyllä tavalla tarkkaa hommaa. Nopeammassa ajossa säädöt ovat erilaiset kuin rauhallisessa menossa. Toki kuormitus ratkaisee paljon. Iso kuorma tekee liikkeet rauhallisiksi hitaassa vauhdissa ja monet pitävät siitä. Mutta sama säätö ei toimi jos ajetaan epätasaisella pinnalla nopeasti.
Vaimennuksen ja jousipaineen säätöön on löydettävä itselle ja kuormitukselle sopivat säädöt. Mikäli kuorma tai ajotapa muuttuvat ollaan jälleen uusien säätöjen tarpeessa.
Ääripäitä ovat rauhallinen ajo vs. rata-ajo.