Juu, ei huomaa. Aika suurella nopeudella saa tuossa lattialla kiertää kopteria pääakselin ympäri ennekuin reagoi.
Ei siis tarvitse olla huolissaan maapallon pyörimisen vaikutuksesta moottoripyörän kaarreajoon, samoja antureita sielläkin käytetään.
Seuraavassa omaa spekulointia, ei siis tietoa aiheesta.
Itsekin olen ihmetellyt, miksi kaarreABSää hypetetään? Ilmeisesti takana on vahvaa markkinointia ja perimmäinen tavoite saada se pakolliseksi
varusteeksi kaikkiin uusiin moottoripyöriin. Mahdollisimman nopeasti.
Varmasti se parantaa turvallisuutta mutta kyllä tavallinenkin ABS toimii kaarteessa, moottoripyörässäkin. Kehitys on vain nyt
kehittynyt siihen vaiheeseen, että jarrutustapahtumaa pystytään hallitsemaan laajemminkin kuin pelkästään pyörien lukkiutumisen
osalta. Hyödynnetään sitä "harmaata aluetta" luiston alkamisen ja pidonmenetyksen välillä. Paras hidastuvuus ja kiihtyvyys asfaltilla esiintyy
silloin kun rengas luistaa n.10%. Siinä on pelivaraa millä pystytään jarrujen avulla ohjaamaan kaarteessa ajolinja säilyttäen.
Sorapinnalla taitaa pelivaraa olla vielä enemmän.
Jos ajonhallintaa hoitava tietokone kaarrejarrutuksen, tai muuten vain kaarreajon aikana, anturitiedoista huomaa ajolinjan levenevän, oletuksena voisi
olla, että ulkokaarteen ojanpohjaa kohti mennään. Silloin voisi keventää etujarrua ja luistattaa hieman takarengasta takajarrulla, pyörän keula kääntyy
takaisin tielle päin? Samoin voisi estää myös highsiderin (=solisluusiksak) heti alkuunsa. Tämä ajatus varmaan toimii suuressa osassa tapauksia, mutta jos kuski tulee kaarteeseen pitoon nähden yksinkertaisesti liian lujaa, ei se kaarreABS sille mitään mahda. Pito loppuu ja metsään menee. Ei sillä taida vielä olla tietoa kaarteen sijainnista tai tiukkeneeko kaarre vai loivenee?
Siinä on tosiaan paljon vaihtoehtoisia tilanteita, on varmaan suunnittelijoilla tikkuja kynsien alla. Pikipaikkaa, kuskin roikkumista matkatavaraa jos
jonkinlaista jne. Toimivan systeemin ovat toivottavasti saaneet kehitettyä, kohdalle sattuneet autojen ajonhallinnan toteutukset ei mielestäni ole aina
ole olleet kovin onnistuneita.
Joskus katselin YouTubesta jotain mainosvideota, siinä ilmeisesti tavallisella ABS:llä varustettu moottoripyörä aina kaatui kaarteessa ja
kaarreABS:llä varustettu pysyi pystyssä. En oikein ymmärtänyt mitä siinä haettiin? Ilmeisesti kaarreABS:n avulla kaarteen pystyi
ajamaan selvästi lujempaa jarruttamattakin. Kaarteeseen kun ei ainakaan joka kerralla pysähdytty.
Hyvä varuste äkkinäisiin tilanteisiin.