Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljynpaineanturi  (Luettu 16495 kertaa)

motomatti

Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #30 : Lokakuu 25, 2018, 22:43:57 ip »
Jatkoinpa huoltoa paineanturista lambda-anturiin ja siinä välissä yksi vaihteisto: http://www.motomatti.fi/2018/10/v10-centauro-vaihteistooljyn-vaihto.html

Kari Sairanen

« Vastaus #31 : Lokakuu 27, 2018, 19:16:32 ip »
Hoi
Isolohkon öljynpaineanturista sen verran, että tarvikeanturi ei kestänyt Lemmarissa kuin muutaman satakilometrisen. Sitten tilasin Guzzin alkuperäisen anturin niin se on kestänyt yli kymmenen vuotta! Ja toimii edelleen. Uskon että tarvikeanturit, muut kuin Guzzin alkuperäiset, eivät kestä kuumuutta mikä vallitse Guzzin sylinterien välissä.

motomatti

« Vastaus #32 : Lokakuu 27, 2018, 19:37:18 ip »
Katsoitko mikä oli tarvikeanturin paineraja?
Paljon on antureita joissa on alhaisempi paineraja ja ne eivät kestä aina edes pyhätöntä viikkoa.
Toki avainkoko ja kierrekoko ovat ratkaisevia sopivuuden suhteen mutta sen lisäksi on oltava sopiva raja-arvo.

Noita "alkuperäisantureita" on ollut vuosikaudet eri valmistajilta. Todennäköistä että niissä on erojakin.

Kaksi anturivikaa on itsellä ollut dramaattisia: yksi muodosti voimakkaan öljyvuodon ja toinen oikein pitkän öljysuihkun parkkihallin kattoon. Molemmat melko uusissa pyörissä alkuperäisantureita.

Sylinterien välissä, niillä kohdin missä anturi on, ei ole erityisen  kuumaa. Paljon kuumempaa on öljy jonka painetta anturi mittaa. Silti Guzzin koneet käyvät liian kylmänä. Kahdenkymmenen asteen ulkolämpötilassa on työn takana että saa moottoriöljyn lämpötilaksi edes 80 astetta saati sitten sopivat 90 - 120 astetta. Lämpö ei siis rasita anturia.

TunturiTT

« Vastaus #33 : Lokakuu 27, 2018, 22:31:39 ip »
Yksilöerojakin on, mutta sitä ei voi nähdä päälle päin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #34 : Lokakuu 28, 2018, 08:04:28 ap »
Jotkut yksilöerot näkee päällepäin. Esimerkiksi eristeainerunko voi olla niin löysästi
kiinni, että se pyörii kädellä kääntäessä.
Tuossa on karua kertomusta vuodelta 2012, jolloin Piikkiössä oli ilmeisesti laatikollinen
kelvottomia antureita, joista Urpokin kerkisi testaamaan muutaman:
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3703.0

Nyt on ollut vuosikausia sama anturi ilman ongelmia. Meidän Ducatimoottorisiin
ei ole tarvinnut vaihtaa koskaan.

motomatti

« Vastaus #35 : Lokakuu 28, 2018, 12:58:30 ip »
Uskoisin että anturin kestoa syö öljynpaineen runsas vaihtelu.
Alin sallittu lukema on, muistaakseni, mitattuna 0,50 baaria ja anturin paine siksi 0,45 baaria jonka alittamisesta syttyy merkkivalo.
Olen itse, kontrollifriikkinä, mittaillut öljynpainetta ja uudella sekä kylmällä ja pääosin käyttämälläni 20W-50 mineraaliöljyllä käynnistyksen jälkeinen paine voi olla reilusti yli 4 baaria hetken aikaa.
Öljynpaineen säädin aukeaa 4 bar tietämin. Aukeamispainetta voi säätää halutessaan ylöspäin helposti.

Öljynpaineen säätimen kunto on hyvä tarkistaa silloin tällöin. Siihen riittää mittari ja paineilmaa. Päästää pahan rääkäisyn auetessaan kun ilmaa läpi tunkee. Pari kertaa ole tavannut täysin jumissa olevan säätimen. Ihan omissa pyörissä eli olen sen tulkinnut siten että se lienee varsin yleistä. Päällepäin ei vika näy. Paitsi mittarilla ja ehkä myös särkyneillä painekytkimien vaurioitumisena ja yllättävinä vuotoina.
Paineensäädin on yksinkertainen laite öljypohjassa. Siinä on kolme toimiosaa, runko, jousi ja kara.

Öljynvaihdon yhteydessä se on helppo tarkistaa ja puhdistaa.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #36 : Lokakuu 28, 2018, 13:58:15 ip »
Uskoisin että anturin kestoa syö öljynpaineen runsas vaihtelu.

Tuo on varmasti totta, harvoinhan ne varastohyllyssä hajoavat.
Silti huono anturi saattaa kestää 100km ja hyvä yli  100 000km.

Pekka

« Vastaus #37 : Lokakuu 28, 2018, 14:08:21 ip »
Antureissa on eroja, joihinkin on tehty ilmareikä tasaamaan painevaihteluita anturin sisällä. Ilmareiästä menee myös vesi ja siitä
anturi ei tykkää. Eivätkä ne kovin vesitiiviitä taida muutenkaan olla.
LeMans lakkasi syömästä öljynpaineantureita kun laitoin anturin päälle suojakumin.
Alkuun antureita saattoi mennä useampi kesässä, sittemmin on yhdellä pärjätty, n. 200000km
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #38 : Lokakuu 28, 2018, 14:18:13 ip »
Niissä huonoissa oli pieni reikä eristeessä lähellä liitintä. Paremmissa reikä on ontossa liitinputkessa.
Reiän sijainti pelkästään ei kuitenkaan tee huonosta huonoa.

motomatti

« Vastaus #39 : Lokakuu 28, 2018, 16:56:50 ip »
Olen luottanut tuuriin ja antureiden saatavuuteen. Anturin vaihto isolohkoiseen ei sinänsä ole kummoinen juttu: 21 mm pitkä hylsy, niveljatko ja väännin. Joissakin malleissa pääsee kohteeseen tankkia irrottamattakin.

En ole huputtanut anturia mutta liittimen suojakumin olen vaihtanut ehyeksi. Se ei ilman liimaa taida olla tiivis.
Sitä en ole vielä tutkinut löytyisikö tavan autotarvikeliikkeen hyllystä vastaavilla ominaisuuksilla olevaa paineanturia.
Onneksi on vielä kivijalkakauppoja joissa on asiantuntijoita myyntitiskin tuolla puolen. Taidanpa poiketa Helmisen Autoliikkeeseen. http://www.helmisenautoliike.fi/

TunturiTT

« Vastaus #40 : Lokakuu 28, 2018, 18:27:45 ip »
Itse olen uhkarohkeasti tilannut maailmalta edullisia osia, jos kivijalkakaupassa on pyydetty kullatun hintaa. Ei ole vielä tarvinnut pettyä. Tosin Guzziin en ole joutunut ensimmäistäkään anturia vaihtamaan.

motomatti

« Vastaus #41 : Lokakuu 28, 2018, 18:44:20 ip »
Joitain osia olen maailmalta tilannut vuosikymmenten myötä. Halpoja ja kalliita. Tai mulle nyt yleensä on kaikki kallista.
Mutta jos osa löytyy matkalla Kerholle paikallisesta kivijalkaliikkeestä ja sitä tarvitaan heti niin mielelläni maksan siitä ilosta kymmenkertaisenkin hinnan. Kallista se on seisottaa pyörää kun olisi ajosää ja vakuutus päällä.

TunturiTT

« Vastaus #42 : Lokakuu 28, 2018, 20:30:33 ip »
Periaate on se, ettei minua kynitä sillä perusteella, että myymälä on suomalainen.

motomatti

« Vastaus #43 : Lokakuu 28, 2018, 21:22:30 ip »
Ehkä vähävaraisuuteni johtuukin juuri tuosta että ostan mielelläni kotimaasta....

Aapo

« Vastaus #44 : Lokakuu 28, 2018, 22:15:51 ip »
Ehkä vähävaraisuuteni johtuukin juuri tuosta että ostan mielelläni kotimaasta....

:) No näitä keltanaamoja!