Pekka on varsin oikeassa. Turbottaminen tai muu ahtaminen on pääosin arvokasta hommaa ja moottori, johon toimenpide tehdään, pitäisi kestää noussut sylinterien keskipaine. Kokemukseni mukaan ei aina kestä. Muutama mylly on tullut tuhottua. Tosin, lajissaan, on myös menestystä tullut. Mutta ei halvalla. Onneksi vain omaa työtä mutta maksaja joku muu. Tausta pitää turvata.
Centauron V10-koneen kylkeen suunniteltiin mekaaninen ahdin toimilaitteineen.
a) mekaaninen ahdin on halpa hankinta (käytetty)
b) tehontuotto on helposti hallittavissa
c) tehoa syntyy jo alemmillakin kierroksilla
d) puristussuhdetta ei tarvitse pudottaa
e) kun tekee osan työstä itse (asennustyö, hiilikuitutyöt ja sähkötyöt) pääsee halvalla.
f) koneistaja ja rakenteen pääsuunnittelija tuotti työn omakustannushintaan (ahtimen asennus, osat ja läppärungot)
g) lisäruiskutuslaite toteutui korkeakouluopiskelijan näytetyönä
h) pakoputkiston suunnittelu toisen korkeakoulun harjoitustyönä.
i) perustekniikka V10-koneessa on jo valmiiksi suunniteltu isommalle teholle.
Hommassa siis törmäsi eri alojen opiskelijoiden, ammattilaisten ja harrastajien työpanos positiivisin tuloksin. Lisäksi amerikkalisperäisen kehitystyön ja osien hyödyntäminen.
Myöhemminkin, sähkömoottoripyöräprojektien yhteydessä, on tehty jotain samansuuntaista mutta ei yhtä laajasti.
Seuraavakin projekti, jos se joskus valmistuu, tulee olemaan monien osallistujien yhteistyön tulos. Mutta siitä ehkä joskus vuoden päästä.
Pekan esitykseen kuutiotilavuuden lisäämisestä: ajettavuus ja kestävyys pysyy ennallaan ja kulku paranee. Ulkonäkö ei muutu eikä tarvita kauheasti spesiaaliosia. Centauroon (Daytonaan) on ollut valmiita kuutiotilavuuden nostosettejä tarjolla. Omalla kohtaa hinta tosin olisi ollut korkeampi sitä kautta. Tosin nämä virityssetit tulivat tarjolle vasta kun oman pyöräni kehitystyö oli jo hyvässä vauhdissa.
Toisaalta, jos laittaa vakiolta näyttävät viritysosat, ei sitä kukaan helposti huomaa. Ahdin ja hiilikuituosat ovat mielenkiinnon kohteena helpommin. Kröhm.
Mitä autoihin tulee niin niitä on tullut ahdinnettua turboilla joitakin. Kustannussyistä, nykyään, kelpaa vakio tehdasvalmisteinen turbodiesel ajoneuvon moottoriksi. Autoa virittämällä kun ei mitenkään saa samaa fiilistä kuin pirteää moottoripyörää ajamalla. Tai en ainakaan minä.