Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 66990 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #30 : Lokakuu 14, 2018, 22:27:19 ip »
Muistelinkin näin joskus tehdyn. Olen nähnyt kuvan loop-runkoisesta, jossa rungosta puuttuu vain moottori. Sitä tarina ei tosin kertonut, oliko moottori purettu osiin ennen pois nostoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #31 : Lokakuu 15, 2018, 11:07:51 ap »
Moottoria ei voi nostaa rungosta pois etteikö vaihteisto olisi otettu myös. Sen verran ovat sisäkkäin ja rungon etuosan putket ovat liian lähellä sylintereitä että moottoria voisi siirtää riittävästi eteenpäin.
Loop-runkoisesta tekniikan irrottaminen on pykälää haastavampi kuin Tonti-rungosta. Spine-runko on kaikkein helpoin tässä suhteessa.

Loop-runkoisessa kannattaa käyttää öljypohjan kokoista tukea öljypohjan alla. Silloin ei moottoria tarvitse nostaa vaan laskee rungon niin että moottorin voi vetää sivulle vastaavan korkuisen tason päälle. Yksin kun touhuilee niin pitää miettiä aina helpointa ratkaisua.

Osittaista koneremonttia varten ei moottoria tarvitse irrottaa rungosta välttämättä ollenkaan. Vain jos pitää kampiakselin takalaakerin tai tiivisteen vaihtoa tehdä niin vaihdelaatikko ja vauhtipyörä täytyy ottaa pois. Muihin kohteisiin pääsee käsiksi kyllä. Eli kansiremontti, männärenkaiden vaihto, kiertokankien laakerivaihto ja kampiakselin etulaakerin vaihto onnistuu vaikka konetta ei rungosta ottaisikaan irti.

Kampiakselin kiertokangen kaulan sisällä on keskipakosuodattimen tyyppinen kanava. Sen täyttyminen aiheuttaa voitelun loppumisen keirtokankien alapään laakereilta ja vaikka se ei olisikaan vielä täynnä se kannattaa ehdottomasti puhdistaa. Kokemukseni mukaan sitä ei yleensä ole tehty. Erityisesti vanhemmissa koneissa, kuten aiheena olevassa, ei ole muuta kunnollista öljynsuodatinta. Vain sihti öljypohjassa.

(Öljynsuodattimella varustetuissa koneissakin on vanhemmiten aika läjä törkyä kampiakselin sisällä.)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #32 : Lokakuu 15, 2018, 15:35:43 ip »

Noniin.  Onnistuin tekemään toisen korvakkeen rungon puolelta. Yllättävän helppo ratkaisu ja kytkin toimii loistavasti. Laitan faceen kuvan. Lattaa, vesijohtonippa ja kiilapultti 7 mm, kun en saanut kaupungilta pulttia.
Ajelen ensi kesän niin saan kokemuksia pyörästä enemmän.
Eli kiitän tiedoista ja täältähän ne löytyy tarvittaessa jos muisti pettää.  Toisaata jos tekemisen puutetta ilmenee irrotan vaihteen ja hitsautan korvakkkeen. Kyselen kuitenkin ehyttä päätyä jos löytyisi....tosin tähänastiset kyselyt ei ole tuottanut tulosta.

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #33 : Lokakuu 15, 2018, 19:05:54 ip »
Hyvä hitsari liittää korvakkeen niin että tuskin huomaa eroa alkuperäiseen.
Se kuitenkin edellyttää vaihteiston irrottamista että pääse Tigillä hitsaamaan ympäriinsä.
Tiedän hitsarin joka korvakkeen kiinnittää. Talven aikana on aikaa irrotella vaihdelaatikko.
Päätyä ei tarvitse sen takia irrottaa. Mukaan hitsarille tarvitaan vipu ja sen akseli.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #36 : Marraskuu 04, 2018, 09:57:36 ap »
Noniin.  Peräpäästä lähdetty ja pyttyjen kohdalla menossa huollossa. Perään menevät johdot saivat uuden reitin ja liitoksia ja teippiä lähti julmetusti. Peräpään sboorit aika kuluneita, mutta jätin paikaleen. Löysin käyttämättömän sisäsboorin varaosista ja vaihdan parina kun löydän hyvän ulkosboorin. Kaasarien korjaussarjat asennettu ja uusi orginelli ilmansuodatin  Opelin rutatun tilalle. Juuriputkien tiivisteet vaihdettu ( toinen puuttui ) ja sain soviteltua takakaatumaraudat paikoilleen. Ventiilinsäätöä luvassa... kopan kannet oli silikonilla varmistettu ja uuden tiivisteen tein paperista, kun vanha tietenkin hajosi.  Niin.... renkaassa 60 g epätasapainoa. Heittoa ei niin paljon että jätän pinnauksen renkaan vaihdon yhteyteen.
Mukavaa hommaa kun rahaakaan ei kulu juuri mitään ;D  
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #37 : Marraskuu 04, 2018, 12:29:05 ip »
Tuon sortin "katsaus" muutaman vuoden välein pyörän päästä päähän säästää kustannuksia pitkällä aikavälillä merkittävästi. Kulumaherkät osat kuten ura-akselit -holkit sekä laakerit tulee ennakoivasti tarkastettua ja voideltua/säädettyä/vaihdettua.

Useimmat Guzzien huolto-osat saa marketeista ja erikoisliikkeistä. Jos on valmiutta tehdä itse niin tiivisteet löytyvät lähes kaikki, samoin laakerit. Ennen merkkiliikkeen merkkiosia tilaamiseen mennessä kierros IKH - Storm - Motonet - Elektori tai vastaavat liikkeet pienemmillä paikkakunnilla niin on huolto- ja varaosat tiivisteineen hankittu.

Erikoisosat kuten osa vaihteiston laakereista sekä tärkeimmät akselitiivisteet ovat erikoisosia mutta silloin on jo kyseessä isompi remontti.

Toinen tapa on ajaa liki vaurioon saakka ja myydä äkkiä pyörä pois.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #38 : Marraskuu 04, 2018, 12:36:34 ip »
Pyörähän valmistuu ihan käsiin! Tulee pitkä talvi, kun pyörä odottelee valmiina
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #39 : Marraskuu 04, 2018, 13:16:39 ip »
Venttiilikopista.
Venttiilikoppien tiivistyspinnan suoruus kannattaa tarkistaa tasoa vasten.
Toisinaan on tullut vastaan koppia jotka ovat tiivistepinnaltaan taipuneet.
Ruuvien kohdat ovat eri tasossa muun tiivistepinnan kanssa.

Syy löytyy siitä että on käytetty paksua tiivistettä ja vedetty ruuvit tiukkaan. Öljyä on kuitenkin tihkunut ja ruuveja on kiristetty edelleen. Vika vain pahenee. Vian oireita korjataan silikonilla. Sen aineen käyttöä tulee välttää isommassa määrin. Se on vähäisessä määrin hyvä siellä mihin sitä oikeasti tarvitaan mutta ei juuri tähän kohteeseen.

Taipunut venttiilikoppa on helppo kunnostaa tiiviiksi. Suoritetaan tasohionta ja tarkistetaan väripastalla onko tasomaisuus saavutettu.
Ohut tiivistepaperi riittää sekä kevyt kiristys ruuveille. Homma onnistuu kotiasentajaltakin. Tarvitaan vain taso ja isohko pala hienoa hiomapaperia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2018, 19:13:28 ip kirjoittanut motomatti »

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #40 : Marraskuu 04, 2018, 14:48:30 ip »

Pieni vuoto oli, mutta olikin pieni hiushalkeama "banjoliittimen" alla yläkerran kopan öljyliittymässä.  Laitoin paperin lisänä alle ja katsotaan pitääkö. Vääränkokoiset prikat alla ja tasopinta  hieman vääntynyt... oikaisin.  Hitsaus ja koneistus ehkä myöhemmin.  Päätasopinta näyttäsi suoralta.
Mukava samalla tutukstua hieman erilaiseen laitteeseen kuin Cali. Teknillistä varmuutta haen jos vaikka 2021 ajaisi Mandelloon.
Ei muuten kerää kylmälimaa tämä kone vaikka ajoin melkein nolla aseissa. Kiilsi kuin papin k...li  ;D


Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #41 : Marraskuu 04, 2018, 16:06:59 ip »
Tuosta venttiilikopasta sen verran että ylikiristyksestä johtuen myös sylinterikannen kierrereiät ovat voineet nousta. Se on helppo katsoa yksihakkuisella viilalla. Jos kierteen ympäristö on noussut se näkyy kyllä kun viilalla varovasti viilaa tiivistyspinnan mukaisesti.
Sama vika voi olla öljypohjan ruuveissa. Jos kiristetään liikaa, varmuuden vuoksi, voi pettää rakenne tai ruuvi.

Näitä vaivoja tulee vastaan useammin kuin haluaisi: http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-moottorioljynvaihto.html

Kierteiden korjaus on suhteellisen helppoa homma mutta vaatii usein kalliita koneita avukseen.
http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottorin-jakopaan-kotelon-korjausta.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2018, 19:14:37 ip kirjoittanut motomatti »

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #42 : Marraskuu 04, 2018, 17:26:10 ip »

Tulee luettua blogiasi aina silloin tällöin varmistaakseni asioita.  Tässä kopan tiivistyksessä oli kyllä menty maksimaalisuuteen. Koppa liimattu ja pultit lukitteella kiinni.  Putsaamissa meni niin kauan aikaa että jätin säädöt uudelle päivälle.  Etupäässä riittää myös tarkastelua... varsinkin jousitus ja jarrut.
Jarrujen säädöt ja hihnojen pinnat pitää saada sellaisiksi että hidastuminen on kohtalaista.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #43 : Marraskuu 04, 2018, 18:47:13 ip »
On muuten jännä juttu, että Guzzi on laittanut moottoriin paperitiivisteet venttiilikopan alle. Moni vastaava rakenne tuohon aikaan on ollut korkkitiivisteellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #44 : Marraskuu 04, 2018, 19:36:54 ip »
Omassa GT:ssä en paljoa muista keulahommista kun se taisi olla kunnossa pääosin. Kootessa on hyvä olla kaveri, muistaakseni. Riippuu kyllä kokoonpanojärjestyksestä. Sisäputket ovat kiinni kartiokiinnityksellä yläkolmiossa. Purkaessa ei kannata isompaa väkivaltaa käyttää. Jos ovat kireässä niin joutuu lämmittämään yläkolmiota.

Samalla kun on keula osina niin ohjauslaakerit kannattaa tsekata.

Etujarru on jossain määrin ongelmallinen. Sen muistan että jarrun levittimet, 2 per rumpu, jos on kaksipuolinen jarru, pitää ajoittaa. Levittimien välitangon säädöllä on suuri merkitys jarrutuntumalle ja -teholle. Ensin pitää säätää se välitangon päässä oleva heiman aiemmin ottavaksi. Jarruja joutuu säätämään melko usein. Takajarru on normi yksilevittiminen ja toimii yleensä oikein hyvin kunhan jarrukengissä on pintaa.

Jos nyt tekisin jarruremonttia niin koneistaisin etujarrun levitinokat niin että niiden nosto on alkuperäisen lineaarisen sijaan progressiivinen. Ei tietysti liikaa vaan sen verran että olisivat kevyet käyttää ja puristamisen myötä jarruteho lisääntyisi helpommin.

Kyseessä on ilmeisesti Borranin vanteet? Niiden pinnojen kunto ja tiukkuus kannattaa tarkastaa. Vanne keskilinjalle, ei sivuttais- eikä korkeusheittoa. Omassani tein niiden kanssa muutaman viikon hommia mutta hyvät tuli. Olivat saaneet viranomaiskäytössä kolhuja. Onneksi oli metallitekniikan oppeja takana.