Kirjoittaja Aihe: Uusi mp-kortin käsittelykoe  (Luettu 4690 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Uusi mp-kortin käsittelykoe
« : Syyskuu 21, 2018, 16:01:15 ip »
Käsittelykoe on tehty hanlammaksi ja on jo väitetty että eräillä pyörätyypeillä, lähinnä sporttisilla, ei käsittelykoe onnistu vaikka olisi jo kokemustakin.
Mitenkähän taittuisi iso custom? Kyselee mp-kortin autokortin kylkiäisenä saanut.
https://www.smoto.fi/?p=6314

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2018, 17:22:49 ip »
Eipä se maantieajokokemus tuossa käsittelykokeessa pitkälle auta. Nuo tehtävät ovat sellaisia, että niitä pitää etukäteen harjoitella.
Harjoittelijan täytyisi lisäksi ymmärtää, mikä on oikea suoritustapa. Siihen taas tarvitaan osaava valmentaja, varsinkin silloin kun harjoittelijalla ei ole
ennestään liikunnallista taustaa mikä on opettanut tasapainoa ja kehon hallintaa.
Ja ymmärrystä ajolinjoista.
Kohtuutontahan se on jos käsittelykoetta varten pitää hankkia sellainen ajoneuvo, millä sen läpäisy on teknisesti mahdollista.
Mikä tuossa sitten on se vaikein tehtävä? Ilmeisesti hidasajo, se on ainakin omien kokemusten mukaan erilaisilla pyörätyypeillä
hyvinkin vaihtelevaa vaikeusasteeltaan.
Helpottaahan se äärimmäisen hidasajon osaaminen ruuhkassa matelua ja u-käännöksen tekoa. Vaan onko se oleellista liikenteen seassa ajettaessa?
Aiemmastakaan käsittelykokeesta eivät kaikki halukkaat päässeet läpi. Onko se sitten hyvä vai huono asia?
Samaa mieltä olen siitä että, ajonopeuksia pitäisi käsittelykokeessa nostaa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2018, 17:25:33 ip »
Kokeilin aiempia määräyksiä vastaavia tehtäviä Calilla muutama vuosi sitten. Onnistui, mutta harjoittelua vaati. Ekalla ei puhettakaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2018, 18:40:08 ip »
Mjaah. Kun ottaa huomioon erään presidentti Rooselveltin kommentin, että "politiikassa ei mitään tapahdu sattumalta, ja kun jotain tapahtuu, pitää miettiä kuka sen on suunnitellut". Kun kortin saanti vaikeutuu, kiinnostuneet vähentyy, kortin saaneet vähentyy, ja mitäs sitten? Motoristit vähentyy, pyörien määrä vähentyy, maahantuonti vähentyy ja niin pois päin. Ääh, ei saisi olla näin ilkee. No, ajellaan Guzzeilla niin kauan kuin tossu nosusee tapeille. Vuosi, pari tai viisi, saas nähä.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2018, 19:39:04 ip »
Muutama vuosi sitten oli hidasajoa, hidasta pujottelua, täysijarrutus ja liikkeellelähtö, jarrutus vauhdista ja vastauohjauksella väistö keilojen välistä, sellaista. Kawasakin ER6 tjsp. kevyt 650cc oli ajokoulun mopo. Ja noita siellä myös harjoiteltiin ajotunneilla jonkin verran. Kai jotain unohdinkin.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2018, 20:21:55 ip »
Vuonna 1973 kun sain taskuuni kevarikortin ;D, tunnettiin ainakin murrosikäisten keskuudessa niin sanottu "pöljän kilpi". Kun oli suorittanut katsastuskonttorilla teoriakokeen hyväksytysti, sai harjoitteluluvan. Tällä luvalla pääsi harjoittelemaan taajamassa ja säädetyn kellonajan sisällä(liekkö ollut 7.00-18.00?) aivan omatoimisesti. Ainoastaan valkoinen ja tarkoilla mitoilla määritelty tasasivuinen (tai oliko tasakylkinen?) kolmio piti kiinnittää millimetrin tarkasti säädetylle etäisyydelle mp:n rekisterikilven alapuolelle. Ja menoksi. Näin sai nuori motoristin alku harjoitella muutaman kuukauden ennen inssiajoa. Ja kortti tuli tai ei tiukan inssiajon perusteella.
Silloisessa n. 20 nuoren kevaripiirissäni kukaan ei kuollut, tai edes loukkaantunut, sen parin vuoden aikana, mitä kevareilla ajeltiin. Vaikka niitä pyöriä jopa jonkin verran viriteltiinkin. Ja ajettiin niin perkuleen paljon. Jarruteltiin rumpujarruilla. Eikä tähän mennessä kukaan meistä ole kuollut moottoripyöräonnettomuuksissa harrastuksen jatkuessa, vaikka on siirrytty "isompiin" pyöriin.
Aikansa kutakin, mutta tuon käsittelykokeen tarkoituksenmukaisuutta on vaikea ymmärtää. Ehkä jossain sirkuksen alkukarsinnoissa olisi tosi hyvät!

Jouko
 

 

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2018, 20:30:56 ip »
Joo en oikeen tajunnut niitä kikkailuja kun ei tarvitse ajaa lankkua pitkin laivasta toiseen. Kas kun ei tarvinut keulia, tai jarruttaa niin että takapyörä pysyy ilmassa tietyn aikaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2018, 02:33:24 ap »
Joo en oikeen tajunnut niitä kikkailuja kun ei tarvitse ajaa lankkua pitkin laivasta toiseen. Kas kun ei tarvinut keulia, tai jarruttaa niin että takapyörä pysyy ilmassa tietyn aikaa.

Nuo mainitut jutut oli oli arkipäivää silloin kun ostin ensimmäisen Ducatini. Nosti keulan tai perän nätisti kuljettajan halun mukaan. Eikä ollut edes vaikeaa.
Ikinä en Guzzilla kyennyt samaan ennen kuin ostin V10 Centauron. Eka kiva kikkailupyörä Guzzilta. Siinä suhteessa Yamaha R1 oli ns pitkä matkalohna. Taisi olla neljä milliä pidempi akseliväliltään. Mutta kiusa se on pienempikin kiusa. Ainakin puheissa. Tosin piti laittaa sittemin ahdin että Centauro pysyi likimain muiden sporttien tasolla. Varsin hyvin kulkee vieläkin mutta välitykset loppuu kesken parinsadan tienoilla.

Keulimisen tai muun kikkailun osaaminen ei ole validia mp:n kuljettamisessa lainkaan. Mutta nuo käsittelykokeen hallitsemisen taidot saattavat olla. Se jotta ovatko ne mahdollisia voi aiheuttaa epätasa-arvoa kortinhakijoiden kesken.

Voitaisiin vaikka jossain kokoontumisessa katsoa kuinka kunkin pyörä taipuu nykyisten normien puitteissa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2018, 16:38:22 ip kirjoittanut motomatti »

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2018, 10:09:16 ap »
Jos nyt lähdetään vaikka siitä että niissä mitataan tutkalla että nopeutta on riittävästi ennen jarrutusta ja väistöliikettä, niin onhan tuollainen Jackal yhdellä etujarrulevyllä vähän altavastaajana jos vertaa alta 200kg pyörään kunnon jarruilla. Parkkipaikoilla pyörimistä ja paikan etsimisellä noita hidasajoja perusteltiin, ja hidasajoa ruuhkatilanteisiin. Onhan se helpompaa jos sujuu. Kovasti kehottivat tasaamaan nykimistä pitämällä koko ajan vähän jalkaa takajarrulla ja luistattamalla kytkintä. Olihan se er-6 melko etukeno pyörä kapealla ohjaustangolla, sellaisessa hommassa taas se vanha XT600 ois ollut omiaan mukavan ajoasennon ja leveähkön ohjaustangon ansiosta. Ja keulakulmalla lienee osansa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2018, 12:17:43 ip »
Kyllä se Jackal sillä yhdellä pysähtyy, kunhan niitä tehokkaita jarrutuksia ei tule useampaa toistuvasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2018, 16:05:09 ip »
Tää on just sitä typeryttä kun itse koskaan kyseisellä liikkuneet päättää jostain..

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2018, 16:53:26 ip »
Tää on just sitä typeryttä kun itse koskaan kyseisellä liikkuneet päättää jostain..
Aivan. Näitä aivopieruja tulee ihan ministeritasoiselta henkilöltäkin.
Siksipä motoristeilla on etujärjestö joka pystyy suodattamaan ainakin osan hölmöyksistä pois.
Mutta aina ei kysytä viiteryhmältä tai viiteryhmää ei haluta uskoa  ja silloin lainsäätökoneistolta kulkee läpi kaikenlaista outoutta.
Tämä käsittelykoeasia lienee juuri sellainen.

Tästä on jo aikaa liki parikymmentä vuotta kun liikenneministeriön korkea virkamies totesi mp-järjestöjen tekemän alustavan lainsäädäntöesityksen luettuaan että "nyt on paljon helpompi tehdä pykäliä kun on myös tietoa valmiissa muodossa kun aiemmin vain kiellettiin asia mitä ei ymmärretty tai se olisi vaatinut liikaa työtä ja tutkimusta."
Nykyinen mp-lainsäädäntö on osittain peräisin moottoripyöräjärjestöiltä. Myös sen eteen tehty puolueeton tutkimustyö.
Mutta aina ei onnistu, Puuttuu tietoa tai lausuntoa ei edes kysytä. Moneen lakiesitykseen lausuntoa on pyydetty alle viikon varoitusajalla. Kerran yön yli.

Moottoripyöräjärjestöiltä meni toistakymmentä vuotta että olisi edes kysytty vaikka tietoa tarjottiin. Se oli turhauttavaa aikaa. Ministeriöiltä ei saanut edes lakiluonnoksia katsottavaksi. Pitkälle on päästy siinä suhteessa. Uskottavuuden vuoksi piti olla korkean tittelin omaavia lausunnon allekirjoittajia. Piti keksiä titteleitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi mp-kortin käsittelykoe
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2018, 17:23:54 ip »
Sitten on niitä päättäjiä, jotka tunnustautuvat motoristeiksi ja lupailevat kaikenlaista. Riittävästi ei kuitenkaan asioita ajeta. Jos ei itse siitä hyödy, niin miksi vaivautua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.