Olisi ollut kiristysmomentit kirjattuina, niin olisi liki universaalia kieltä.
Tuohon kyllä monettiarvojen ilmoitus olisi sopinut kun tehdään nykyisin hieman spesiaalimpaa konetta.
Mutta noin yleensä ei kannata ilmoitella ihan kaikkea sillä momenteissa on hajontaa jonkin verran vuosimallien ja kokoluokkien välillä.
Silloin joku voisi saada käsityksen että kaikissa samannäköisissä koneissa on nämä momentit.
Olen omista blogikirjoituksistani poistanut momentit pääosin ja vain viitannut mistä lähteestä oikeita momenttiarvoja kukin löytää juuri omaan malliinsa.
Edellä mainittu on tapahtunut negatiivisen palautteen johdosta. Näin ei tarvitse olla vastuussa jos joku vääntää propusta kierteet tai katkaisee pultin. Saattaahan olla että itsekin olen tehnyt väärin.
Henkilö joka aloittaa moottoriremontin em kaltaisen videon pohjalta tuskin saa kasaan kunnollista moottoria. Niin paljon jäi tuossa näyttämättä sellaisia työvaiheita joita olisi pitänyt tehdä jo pelkästää korjaamokirjan pohjalta saati sitten niitä toimenpiteitä joita ei korjaamokirjakaan neuvo eli normaaleita yleisiä koneteknisiä seikkoja. Sitä varten mp-asentaja on käynyt muutaman vuoden ammattioppilaitoksessa hankkimassa perustietoja.
Silti videossa oli paljon hyvää. Muunmuassa petilaakereiden laakeripesien voitelukanavaan siirrettävät holkit jotka pitää ottaa vanhoista laakereista pois ja siirtää uusiin. Mutta paljon jäi näyttämättäkin.
Video kesti jotain 40 minuuttia. Siinä ajassa olisi omaksunut moottorin kasaamisosion korjaamokirjasta. Ei uudenlainen media kykene ihan kaikkeen. Osittain siis ajanhukkaa.
Mutta hyvä asia on että sellainen henkilö joka ei tiedä ennalta mitä koneen sisällä on niin tämä selvittää hänelle paljon jos vain mielenkiintoa tuijotteluun riittää noin pitkäksi aikaa. Tulee mieleen "Rytkösen lillumisteoria".