Kirjoittaja Aihe: Breva 750 perä/vaihteistoöljy  (Luettu 13933 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #30 : Syyskuu 24, 2018, 10:56:07 ap »
Suuresti on huvittanut Guzzien suodattimien koot. Itsellä autossa 1,5 l turbodiesel ja siinä on puolet pienempi suodatin jossa long life -öljyä käyttäen 30.000 km vaihtoväli. (Tosin tavallista öljyä käyttäen molemmat vaihtuvat 10.000 välein.)

Olen myös niissä Guzzimalleissa joissa on irrottettava öljypohja noudattanut "joka toista"-sääntöä suodattimen suhteen. Niissä malleissa joissa on öljypohjan korotuslaippa olen laittanut hieman pidemmän suodattimen. Suodatinta valitessa pitää katsoa että poikkeavan koon suodattimen sisäinen rakenne on sama kuin alkuperäisessä eli siinä on suuntaventtiili ettei öljy valu painekanavista pois pysähdyksen aikana.
Periaatteessa mikä tahansa merkkisuodatin joka täyttää seuraavan listauksen sopii: siinä on venttiili, tiivistepinta samalla halkaisijalla, kiinnityskierre sama eikä ole niin iso että ottaa muihin rakenteisiin. Lähinnä siis hifistelyä mutta toisaalta ei liene haitallistakaan. Suodattimien hinnoittelu kun ei mene koon mukaan.

Hankintapaikka vaihtelee mutta nykyisin Joko Storm tai Motonet. HiFlo, Champion tai mitä kulloinkin on tarjolla.

Aikoinaan purin suodattimia mielenkiinnosta. Mielenkiinto loppui kun ei koskaan puretun suodattimen suodatinpapereista löytynyt kuin aivan pieni määrä kiintoainetta. Bensiinissä liottelin. Jos on käynyt jokin vaurio niin silloin voi suodattimessa olla kiintoainetta. Sen analysoimalla voi selvittää että mitä se on ja mistä kotoisin. Magneettinen tavara on kotoisin venttiilikoneistosta, todennäköisimmin nostimista ja nokka-akselista mutta jakopäästäkin, riippuen sen tyypistä (ketju tai hammaspyöräveto). Ei-magneettinen metallimuju on kotoisin laakereista tai öljypumpusta. Jälkimmäinen on suht helppo tarkistaa. Muut kohteet vaativat isompaa purkamista. Loppu musta muhju on nokea. Se on sitä ainetta joka tulee mäntien ohi.

Vastoin ohjetta olen laittanut moottoripyörien koneisiin RVS:n samalla kun uudet öljyt. (Vain kertakäsittely.) Kymppitonnin kun siellä pyörii niin eiköhän tuo ole tehnyt tehtävänsä.
Mitään pitkäaikaista kokemusta ei ole sillä aloitin RVS:n käytön vasta neljä vuotta sitten. Mutta vaikutuksesta kyllä on: moottorit käyvät nätimmällä äänellä. Tehovaikutuksista ei ole havaintoa koska ei ole mitattu. Jos jokin muutos siihen suuntaan on niin vaikutus on tullut pitkän ajan kuluessa (10.000 km) niin ei ole riittävän herkkää ahteria tunnistamiseen jos sellaista on tapahtunut. Mutta moottorin käynnin herkkyys ja hiljainen käyntiääni kyllä tekee vaikutuksen. Olen laittanut ainetta vain ehyisiin moottoreihin. Renault turbodieselissä vaikutus tuntuu hiljaisempana käyntinä.
Siinä suhteessa suurin vaikutus on ollut California Adamantin toistaiseksi remontoimattomassa koneessa: Siinä on kaasutinmoottori niin tyhjäkäyntiä piti laskea kovasti ja venttiilikoneisto on hyvin hiljainen, Guzziksi.

Kerrottakoon että valmistin C. Adamantiin "uuden" moottorin peruskunnostamalla käytetyn moottorin. Vaihtokin piti tehdä jo pari vuotta sitten. Kokeilin kuitenkin RVS:sää ja savuttava moottori ei juurikaan enää savuta ja käy nätisti. Varamoottori on siis edelleenkin vain varamoottori. Olen myös saamassa lähiaikoina korvaavan perävaihteen C. Adamantiin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2018, 13:02:27 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #31 : Syyskuu 24, 2018, 11:52:58 ap »
Tuolle Caliin sopivalle filtterille on palstallakin mainittu vastaavuuksia, helpoin on kun katsoo kataloogista Hiflo HF551 suodattimen vastaavuudet. Saa siten vaikka autotarvikeliikkeen tiskiltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #32 : Syyskuu 25, 2018, 14:26:03 ip »
Vertailuohje sopii myös polttoaineensuodattimiin ja ilmansuodattimiin. Osassa Guzzimallistoa on tosin vähemmän yleistä mallia olevia suodattimia mutta joissain malleissa kohtuullisen yleisiä.
Motonetissä "pojat" kysyvät palvelutiskillä rekisterinumeroa ja etsivät tietokoneelta sen mukaan. Eivät siis aina löydä mitään. Siksi on hyvä olla tieto kulloisenkin suodattimen mallimerkinnästä niin johan alkaa löytymään.

Motonetillä on muutenkin ongelma: tiskin takana seisominen lienee varsin matalapalkkaista. Siksi väki vaihtuu kaiken aikaa eikä taidot kartu. Taannoin "poika" sanoi että ei ole Guzzin osia heillä, vain japanilaisiin. Meinasin hermostua ja pyytää myymäläpäällikön audienssia. Sanoin kuitenkin että katsopas sieltä tietokoneelta. Kummasti alkoi löytymään. Ei pitäisi kenenkään olettaa.

Niiden ruiskumallien, jossa pa-suodatin on ulkopuolinen, on oltava suodattimen mallimerkintä tiedossa tai vanha mukana. Löytyy useimmista autotarvikeliikkeistä. Eikä ole edes kallis. Samalla reissulla kannattaa ostaa neljä alumiinista tiivisteprikkaa. Nyt on pienellä aikaa tullut ilmi että monikaan ei ole ymmärtänyt vaihtaa suodatinta ohjeistuksen mukaan. Käyntihäiriöt ovat korjaantuneet varsin halvalla....

Myös se tankin sisäpuolinen pa-suodatin löytyy autotarvikeliikkeestä.

Tämä ongelma että "ei ole" johtuu siitä että tuotelistauksessa ei ole ristiinvertailua suoraan vaan vasta osanumerolla. Äkisti tietokoneelta katsottuna ei osaa ole vaikka hylly on niitä väärällään mutta toisen ajoneuvomerkin osalistauksessa.

Tässä huolto-osalistaus 1400-malleihin: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2160/5953/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1400cc-1400-california-2013-
Vaikka olen lukuisia kertoja ostanut osia niin edelleenkään listalla ei ole öljynsuodatinta vaikka varmasti on koska sellaisen olen sieltä mukaani saanut. Myyjäpojalle tulee vain töitä hieman enemmän tehtäväksi.

Tässä Vintage, ym listausta: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2766/317295/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1100cc-california-special-vintage-touring-1998-2007
Sieltä öljynsuodatinkin löytyy mutta ei polttoainesuodatinta....

Tässä siis vertailua kahden mallin välillä. Jos vertailutieto olisi koko varaston kattava niin varmasti osaa olisi paljon enemmän. Esimerkiksi Yamahassa on paljon samoja osia kuten myös osassa Honda-mallistoa saati sitten Bemareissa.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #33 : Syyskuu 25, 2018, 18:34:51 ip »
Niiden ruiskumallien, jossa pa-suodatin on ulkopuolinen, on oltava suodattimen mallimerkintä tiedossa tai vanha mukana.
Ja minulla ei auttanut sekään että oli mukana, Lietsun Motonetin myyjä ei vissiin vaan jaksanut näpytellä tai mittailla.

Tässäkin keskustelussa kun nuo etupumppujen öljyt mainittiin niin tulipa nyt nekin vaihdettua samalla kun eturenkaan vaihdoin. Ei tarvinut ajaa kuin kymmenen metriä ja kävelyvauhdista ja jarruttaa pihasta tielle tultaessa niin oli hymy huulilla. Mustanvihreää se vanha öljy oli mutta ei mitenkään tolkuttoman pahan näköistä. Selkeä parannus joka tapauksessa, menee mutkassakin vakaammin ja kivempi jarruttaa. Uuden renkaan (Metzeler Lasertec) luulen vaikuttavan siihen että ei hae urissa juuri ollenkaan vanhaan Battlaxiin vai mikä olikaan verrattuna. Kai sekin ihan hyvä rengas on, mutta pinta aika loppu. Ois voinu vaihtaa aiemminkin mutta ei aina kaikkea pysty.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #34 : Syyskuu 26, 2018, 11:25:43 ap »
Lainaus
Lietsun Motonetin myyjä ei vissiin vaan jaksanut näpytellä tai mittailla.
Tampereen Lielahdessa on toinenkin varsin hyvin varusteltu autotarvikeliike Fixus. Sieltä olen ostanut erikoisempia öljyjä ja muita tarvikkeita.
Puuilo on myös siinä likellä mutta sieltä tuskin saa merkkikohtaisia osia mutta autokemikaaleja ja työkaluja on tarjolla varsin mukavasti.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #35 : Syyskuu 26, 2018, 13:25:26 ip »
Tampereen Lielahdessa on toinenkin varsin hyvin varusteltu autotarvikeliike Fixus. Sieltä olen ostanut erikoisempia öljyjä ja muita tarvikkeita.
Puuilo on myös siinä likellä mutta sieltä tuskin saa merkkikohtaisia osia mutta autokemikaaleja ja työkaluja on tarjolla varsin mukavasti.
Juu molemmissa on tullut käytyä. Puuilossa hinnat kohdallaan, ja Fixuksessa Liqui Molyn tuotteita esim.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #36 : Syyskuu 27, 2018, 15:17:56 ip »
Vastoin ohjetta olen laittanut moottoripyörien koneisiin RVS:n samalla kun uudet öljyt. (Vain kertakäsittely.) Kymppitonnin kun siellä pyörii niin eiköhän tuo ole tehnyt tehtävänsä.

Itse mietin että tuliko hätäiltyä kun tein käsittelyn näin syksystä. Ensimmäinen käsittely ja n. 400km ajoa, nyt toinen käsittely ja uudet öljyt ja suodatin. Mietin nimittäin että olisi varmaan hyvä ehtiä ajamaan jonkin verran ennen talvisäilöä ennenmmin kuin antaa tuoreen öjyn ja RVS:n seistä koneessa talven yli. Vaikka ei kai näitä asioita aina niin tarkkaan tarvitsisi miettiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #37 : Syyskuu 27, 2018, 20:36:35 ip »
On se aine siellä vielä keväälläkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #38 : Syyskuu 27, 2018, 20:47:43 ip »
Erottuuko sekoitettu, mutta ei ajettu RVS öljystä pitkässä seisotuksessa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #39 : Syyskuu 27, 2018, 21:13:28 ip »
Voihan se aine pohjalle laskettua mutta kyllä sielläkin aika liike käy kun pyörää kiihdytetään ja jarrutetaan.
Noin rannetuntumalla, kun kyseinen hyytelömäinen aine, vain muutama gramma, sekoitetaan ensin pieneen öljymäärään ja perään isompaan öljymäärään niin eiköhän se jakaudu aika tasan öljyn sekaan. Riippuu myös siitä käynnistelläänkö moottoria talvella. Itse käynnistelen niiden pyörien koneita joissa on akku paikoillaan. Samalla selviää akun kunto/lataustila. Akun uudelleen lataus vasta käytön jälkeen.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #40 : Syyskuu 27, 2018, 21:32:05 ip »
Voip olla että en nyt viitsi olla ainetta kaatamatta. Kun pitäisi vähän vielä ajaa. Jos laittaisi kansien jäähytysrivojen päälle vähän foliota hillitsemään jäähdytystä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #41 : Syyskuu 27, 2018, 22:07:09 ip »
Voip olla että en nyt viitsi olla ainetta kaatamatta. Kun pitäisi vähän vielä ajaa. Jos laittaisi kansien jäähytysrivojen päälle vähän foliota hillitsemään jäähdytystä?
Saattaahan siitäkin apua olla mutta ensin tekisin muutoksen sylinterikannen lämpöanturiin niin kone kävisi hieman lämpimämpänä ja laihemmalla seoksella.
http://www.motomatti.fi/2018/01/sylinterikannen-lampoanturin-modifiointi.html
Se musta muoviholkki on oikeasti haurasta ainetta. Että varoen sen kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #42 : Syyskuu 27, 2018, 22:31:15 ip »
Lähinnä siksi kysyin tuota RVS:ää kun eikös sen pitäisi pyöriä jonkun aikaa siellä koneessa/laatikossa, että se tarttuu tarvittaviin pintoihin. Ja kun se sisältää kiintoaineita, niin laskehtiiko sitten tarttumaan öljypohjaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #43 : Syyskuu 27, 2018, 23:00:52 ip »
Lähinnä siksi kysyin tuota RVS:ää kun eikös sen pitäisi pyöriä jonkun aikaa siellä koneessa/laatikossa, että se tarttuu tarvittaviin pintoihin. Ja kun se sisältää kiintoaineita, niin laskehtiiko sitten tarttumaan öljypohjaan.

Niinhän sen olisi toimittava mutta vain niihin kohtiin joissa lämpötila on korkea. Siis sellaiset paikat kuin nokka-akselin nokat, nostimet, vierintälaakerit, hammaspyörien ryntöpinnat, ketjut, männänrenkaat, jne mutta vain mikäli niissä ilmenee huomattavasti ympäristöään korkeampi kitkan aiheuttama lämpötila. Lähinnä silloin kun kaksi teräspintaa on vastakkain. Tai näin on annettu ymmärtää.

Tuosta pohjaan laskeutumisesta: aine, ainakin silloin kun sen geelimäisenä tuubista pusertaa, kelluu öljyn pinnalla. Sekoitettuna sitä ei voi havaita öljyn joukosta. Tiedä sitten paljonko siihen on pumpattu ilmaa mukaan....
Mutta havainnon pohjalta sanoisin että on kevyempää kuin öljy. Sekoitettaessa se ikään kuin sulaa öljyn joukkoon.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 750 perä/vaihteistoöljy
« Vastaus #44 : Syyskuu 28, 2018, 00:20:09 ap »
Saattaahan siitäkin apua olla mutta ensin tekisin muutoksen sylinterikannen lämpöanturiin niin kone kävisi hieman lämpimämpänä ja laihemmalla seoksella.
http://www.motomatti.fi/2018/01/sylinterikannen-lampoanturin-modifiointi.html
Se musta muoviholkki on oikeasti haurasta ainetta. Että varoen sen kanssa.

Pitääpä hoitaa homma alta pois. En oo vielä kovin paljon ajanut viileällä kelillä, mutta kun käytin koneen paikallani lämpimäksi enimmäkseen tyhjäkäynnillä välillä vähän kaasua kääntäen niin vaikutti kyllä olevan rikkaalla. Ei nyt tukehtunut mutta pientä sellaista oiretta, mitä normaaliajossa ei tähän mennessä ole tullut, liikennevaloissa seistessäkään.