Lortot tahtovat vanhemmiten renkata juuri keväällä.
Erityisesti jos säilytyspaikka on lämmin eikä kaasuttimiin lasketa bensiiniä säännöllisesti.
Jo yhden kohokammioon mahtuvan bensamäärän kuivuminen kaasuttimeen aiheuttaa keväällistä ponnistelua.
Kaikista parasta olisi tyhjentää täydellisesti kaasuttimet pitkän säilytyksen edeltä.
Silti kuivahtaneet osat saattavat aiheuttaa keväällä ylivuotoa. Vanhojen kaasuttimien suhteen voi toimia siten että laskee kaasuttimiin bensiiniä jos kaasutin tulvii niin hana kiinni ja antaa tulvia sen mitä tulvii ja odottaa yön yli. Usein käy niin että vanhat liat pehmenevät ja ja kaasuttimet ovat toimintavalmiina.
Usein ensikerralla saattaa tulvimisen lopettaa kopaus ryyvimeisselin muovipäällä kohokammion kylkeen.
On kuitenkin pidettävä mielessä että talviseisonnan jälkeen, vaikka kaasuttimet pitävät bensan sisällään hyvin, niin mitään käyntihäiriöitä ei saa ilmetä. Kaiken pitää toimia normaalisti ja jos ei toimi niin sitten pitää ryhtyä huoltotoimiin. Joskus ei auta kuin kaasuttimien purkaminen ja puhdistus. Esimerkiksi neulaputkessa eli hajottimessa on niin pieniä reikiä että niiden tukkiutuminen itsekseen ei ole harvinaista. Pitää purkaa ja puhdistaa osa käsityönä. Myös neulaventtiili on yksi häiriön aiheuttajista ja joskus ei auta muu kuin osavaihto. Tässä yksi neulaventtiilityyppi:
https://www.moposport.fi/neulaventtiili-200-phbh-phbl-dellortoJuurikin kumikärkiset neulaventtiilit ovat kärjen kuivuttua ja kovetuttua herkkiä vuotamaan. Metallikärkisiin voi olla tarttunut likaa ja se aiheuttaa tulvimisen.
Kumikärkinen joskus elpyy kun saa olla bensiinin kanssa tekemisissä. Kovakärkisiä on ennenaikaan läpätty eli hiottu paikoillaan vastakartioiden keskinäisen tiiveyden saavuttamiseksi.
Ryypyn suutin on alimpana kohokammiossa. Siihen kertyy helpoiten törkyä.
Törky ei ole tullut kaasuttimien sisälle ulkoapäin vaan on bensan kevyempien komponenttien haihduttua bensan sisältämää kuiva-ainetta. Normaalisti se palaa palotilassa mutta pitkässä seisonnassa se jumiutuu kohokammioon.
Digitaalisella moottorinohjauksella varustetuissa pyörissä em ongelmia ei juurikaan ilmene sillä järjestelmä on neste- ja ilmatiivis. Tankista ei pääse mitään pois eli haihtumista ei tapahdu ja järjestelmässä on polttoaineen paine. Sen ylläpidoksi riittää kun kytkee muutaman kerran talvessa virrat päälle niin järjestelmässä bensa kiertää ja jää paine päälle. Vaikka samalla kertaa kun tekee akulle täydennyslatauksen.