Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus  (Luettu 4576 kertaa)

Hanklem

  • Viestejä: 11
Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« : Syyskuu 15, 2018, 17:11:16 ip »
Moi,
olen tusannut tuntitolkulla Brevan (1100 ABS -09) takajarrun ilmauksen kanssa, eikä se ole ottanut onnistuakseen. Takajarru toimi normaalisti ennen operaatiota. Minulla oli nesteimuri käytössä, ja nesteen vaihdon alku sujuikin hyvin. Puolet nestesäilön nesteistä tuli imemällä ulos, mutta sitten nesteen vajoaminen lakkasi. Vanha neste oli varsin ruskeaa, joten vaihtoa vailla (laitoin DOT4). Kokeilin sitten manuaalin mukaista perinteistä ilmausta, mutta nipasta vaan ei tullut nestettä, pikku tippoja vain. Tein kokeiluja myös kone käynnissä, jolloin virrat päällä, niin kuin joku neuvoi. Ei toiminut.

Mikä siis mättää? Neste ei siis tule ulos nipasta, eikä vajua säiliössä. Ainakaan säiliön reikä ei ole tukossa, sen tarkistin. Miten tuo ABS mahdollisesti vaikuttaa asiaan? Aivan ulalla.

Hannu

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2018, 17:37:27 ip »
Brevan ABS jarrujen ilmaus ei ole tuttu asia mutta koetan pähkäillä mahdollisia skenaarioita ja mitä voisi yrittää tehdä jos ongelma ei ole vielä ratkennut.
Kun katselin ABS yksikön hydraulikaaviota (guzzitec.org) siitä voi päätellä, ettei ole merkitystä sillä onko virta päällä vai ei ilmauksen ja nesteen vaihdon aikana. Sama kerrotaan järjestelmän toimintaselostuksessa. Järjestelmän hydrauliikkapuoli on aina lepotilassa ja pääsylinteriltä on nesteellä yhteys jarrusatulaan.
ABS tehnee toimintojensa testauksen kun virrat kytketään päälle, venttiilit raksuttavat ja pumppu pyörii hetken.
Hydrauliikkajärjestelmä alkaa toimia vasta jos ABS:n ohjainlaite havaitsee pyörien lukkiutumista. Silloin se sulkee paineventtiilin ja estää paineen nousun jarrusatulassa. Jos tämä ei riitä, avataan paluuventtiili ja vielä tarvittaessa pumpataan nestettä takaisin poljinsylinterin päin. Kun pyörä taas alkaa pyöriä, suljetaan paluuventtiili ja avataan paineventtiili. Jos pyörä edelleen pyrkii lukkiutumaan, toimintasykli toistuu kunnes tilanne menee ohi.
Jotenkin noin järjestelmä toimii.
Mikä sitten on voinut mennä vikaan nesteiden vaihdossa?
Ymmärtääkseni työssä on käytetty imuria millä järjestelmään muodostuu alipaine. Omat kokemukseni kyseisestä laitteesta ovat sellaiset, että
sillä on helppo imaista nestesäiliöstä vanhat nesteet pois. Sen jälkeen sen voi liittää ilmausruuviin mutta käyttää vai sen säiliötä nesteen talteenotossa.
Alipaineistamisen olen jättänyt tekemättä. Syy moiseen on siinä kun usein kiusana on ollut järjestelmään päässyt ilma, vaikka nestesäiliö ei ole päässytkään tyhjentymään.
Jarrun- tai kytkimen sylinterien tiivisteille alipainetilanne ei ole normaalia, tiivisteitä ei ole tehty toimimaan moisessa tilanteessa ja niiden ohi voi päästä
ilmakuplia nesteen sekaan.
Niinkin on käynyt, että onnistuin imaisemaan tuollaisella imurilla poljinsylinterin männän pohjaan. Sinne se myös juuttui. Näin voi käydä jos mäntä ei ole
kiinni karassa millä sitä painetaan.
Olisiko tässä tapauksessa voinut käydä näin?
Jos poljin on täysin hervoton, näin on voinut käydä tai järjestelmään on päässyt paljon ilmaa. Kannattaisi yrittää tutkia poljinsylinteriä, näkyykö mäntää
missään?
Puristamalla jarrusatulan männät sisään voi mäntä palautua ja mahdolliset ilmakuplat tulla nestesäiliöön. Jatkaa sitten nesteiden vaihtoa ja ilmausta.
Mutta jos sillä imurilla niin hyvin varovaisesti.
Jos se poljinsylinterin mäntä on jäänyt alas ja ilmaa on järjestelmässä niin paljon, ettei jarrusatulan mäntien sisään puristaminen tuota tulosta,
täytyy järjestelmä täyttää jarrusatulan ilmaruuvista käsin pumppaamalla jarrunestettä järjestelmään. Päästäisin tätä tehdessä ilmat pois ABS-yksiköstä
jarrusatulalle lähtevän putken liittimestä, enkä työntäisi ilmakuplia enää lisää ABS-yksikön nestekanaviin. Avattu liitin kiinni ja ilmaruuvista lisää nestettä
sisään. Jos nestettä alkaa tulla säiliöön, poljinsylinterin mäntä ei ainakaan enää ole pohjassa.
En myöskään kytkisi virtoja päälle ennekuin nyt nesteen vaihto ja ilmaus on edennyt siihen vaiheeseen, että ilmaruuvista ei enää tule ilmakuplia, eikä
nestesäiliöön tule ilmakuplia kun jarrusatulan männät puristaa sisään.
Syy edelliseen, hydraulikaavion mukaan sinne pumppuun ja nesteen paluukanaviin joutunut ilma ei tule pois normaalisti ilmaten.
Kun ilmaa ei enää muuten näytä mistään tulevan, sitten tarvitaan se järjestelmän testisykli mikä toivottavasti tuo pumppuun ja nesteen
paluukanaviin eksyneet ilmakuplat pois, normaalin ilmaustoimenpiteen ulottuville.
Sen nesteenvaihtoimurin sijaan oikea apuväline on sellainen millä jarrunestettä työnnetään paineella nestesäiliöstä käsin kohti ilmausruuveja.
Jos siinä jotain apuvälineitä haluaa käyttää.
Kerro miten kävi. Jatketaan tarvittaessa pähkäilyä.

edit: korjailin tekstiä
Sohc van Helmi.

Hanklem

  • Viestejä: 11
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2018, 22:46:59 ip »
Kiitos noista tiedoista - menen huomenna hallille testaamaan vinkkejä, ja kerron sitten miten kävi

t. Hannu

Hanklem

  • Viestejä: 11
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2018, 12:16:26 ip »
Homma kunnossa - kiitos.
Kyse oli runsaasta ilmamäärästä takajarrujärjestelmässä. Perinteinen manuaalin mukainen ilmaus ei saanut enää nestettä liikkeelle (ongelma luultavasti aiheutunut siitä nesteimurin/alipaineen käytöstä), vaan piti ruiskuttaa jarrunestettä järjestelmään jarrusatulan ilmausruuvin kautta, jonka jälkeen ilmakuplat alkoivat liikkua. Tyhjennettiin sylinteri, ja ruiskutettiin niin kauan, että nestettä alkoi nousta takaisin säiliöön.  Perinteisiä ilmaustoimenpiteitä poljinta pumppaamalla sai tehdä aika monta, että saatiin kaikki ilma ulos. Viimeiset kuplat lähtivät, kun käännettiin pyörää vielä seisontatuelle, jolloin jarrusatulan viimeisistäkin sopukoista saatiin kuplat ulos. Nyt takajarru toimii taas normaalisti. Minulla oli kaveri apuna, jolle vastaava ongelma oli tuttu jostain toisesta pyörästä. Antoi samat ohjeet kuin sinäkin ja kertoi, että tuo takajarrusysteemi on tilavuudeltaan niin pieni, että juuri noin voi käydä, ja kun ilmaa pääsee putkiin, sitä on hankala saada pois. Imuri oli imenyt nesteen luultavasti sinne jarrupolkimen sylinterille saakka, sitten tyssänyt.

Kiitokset vielä

t. Hannu

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2018, 14:13:07 ip »
Jarrusatulalle hyvä ilmausniksi on myös irrottaa koko mokkula haittaa palojen väliin levyn paksuisen latan tms. Sitten satula irrallaan ilmaa sen, kun voi pyöritellä eri asentoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2018, 16:35:20 ip »
Itse tuskailin pari vuotta sitten molempien jarrujen kanssa kun vaihdoin etujarrun letkun (ohjaustangon vaihto) ja laitoin painekytkimen poljinkytkimen sijaan takajarrun järjestelmään.

Samalla huomioin myös miten letkut kulkevat 1400-malleissa. Oletan että kaikissa versioissa on samalla tavalla. ABS-laite on alimpana takapyörän edessä. Hirmuisen iso möykky alumiinia. Vaikeasti tavoitettava paikka. Joutui purkamaan "puoli pyörää". Suunnittelin jo millaiset väliliittimet tarvitaan ABS-yksikön ohittamiseen eli tekemään jarruista tavalliset jarrut. Tarvitaan kaksipäiset jatkoholkit 10X1mm sisäkierteellä 2 kpl. Löytyy hydrauliikkaliikkeestä muutamalla eurolla.

Toistaiseksi ABS-on toiminnassa pyörässäni. Sen ilmaaminen vaati ilmaamista myös itse ABS-yksiköstä. Siinä ei ole ilmausruuveja vaan ilmaus tapahtui löysäämällä letkuliitoksia. Muutoin yritin normaalia ilmausta ja meinasi hermo mennä kunnes Kerholla joku läsnäolijoista vihjaisi että koitapa virrat päällä. Se taas vaati operaatioita sillä akkuteline oli irrotettu letkuvaihdon vuoksi.

Kun virrat oli kytketty niin ilmaaminen sujui perinteisellä menetelmällä hetkessä. Oliko sitten säkää vai sähköisen laitteen toimintatapa. En voi sanoa varmaksi. Saattoi johtua vain siitä että virrat kytkettäessä tapahtui ABS-yksikössä sellainen liike että ilma lähti liikkeelle.
Varmaa on vain se että jos uudelleen joutuu tekemään kyseisen homman niin ainakin muistan tuon "virta päälle"-neuvon.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2018, 12:59:11 ip »
California 1400 manuaalista löytyi samanlainen ABS-järjestelmän hydrauliikkakaavio kuin Brevastakin.
Ei siis pitäisi olla merkitystä onko nesteitä vaihdettaessa virta päällä tai ei. Järjestelmän osat ovat samassa asennossa
molemmissa tilanteissa. Järjestelmän pumppu ja venttiilit toimivat vain kun ABS-järjestelmä puuttuu jarrutustapahtuman kulkuun.
Samaoin pumppua ja venttiileitä kokeillaan kun järjestelmään kytketään virta päälle.
Pumppuyksikköön ei kannata päästää ilmakuplia, niiden poissaaminen sieltä voi olla hankalaa. Varaosakin toimitetaan valmiiksi nesteellä
täytettynä. Pumppuyksikössä on myös lukuisia suodattimia, se on siis herkkä epäpuhtauksille.
Jos ABS-jarrua joutuu ilmaamaan, olen edelleen sitä mieltä, että virrat kannattaa kytkeä päälle ensimmäisen kerran vasta kun normaalisti
ilmaten ilmakuplia ei enää ilmaruuvista tule. Eikä ilmakuplia tule myöskään nestesäiliöön kun jarrusatulan mäntiä puristaa sisään.
Tämä siksi ettei ilmakuplia joutuisi ABS yksikön pumppuun ja -paluukanavaan. Sieltä ilmakupla voi tulla pois vasta kun järjestelmä toimii.
Tämän voi tehdä varmaankin sopivalla testerillä. Siihen voi riittää myös se testisykli mikä tapahtuu kun virrat käännetään virtalukosta
päälle. Sitten voi taas jatkaa ilmausta.
Sama testisykli voi myöskin päästää ilmakuplia hankalaan paikkaan pumpun paluukanaviin jos niitä on lähistöllä olemassa.

Jotenkin näin varmaankin on tapahtunut motomatin pyörän jarrujen letkun vaihdossa ja jarrujen ilmauksessa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2018, 21:49:43 ip »
Tarkoitus olisi vaihtaa tonninelisataseen jarrunesteet tulevan seisotuskauden aikana. Ilmeisesti homma kannattaa tehdä perinteisesti säiliöön lisäten ja kahvasta/polkimesta polkien hiljalleen. Pitää ottaa eväät mukaan.

(Silloin ensimmäisellä kerralla kun vaihdoin komponentteja meni ilmat ensin, molemmissa jarrupiireissä ABS-yksikön läpi koska jarruletkut olivat tyystin tyhjät aloittaessa. Enpä ollut tutustunut asiaan ennen ryhtymistä. ((Tosin olen laittanut aiemmin aivan tyhjään Honda Blacbirdin yhdistettyyn jarrujärjestelmään nesteet eikä sekään tekemätön paikka ollut. Muutama tunti tosin vierähti. Omistaja oli paineilmalla poistanut alkuperäiset nesteet.)) Että ei sen ABS-yksikön ilmaaminen ole sen kummempi homma ole mutta vaati sen virran päällä olon. Sitä ennen meinasi toivottomuus hiipiä haalareihin.)

Löytyi kaupasta alkuperäistä Brembo jarrunestettä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/605944/Brembo-jarruneste-DOT-4-1L
Hintakin on edullinen.

Näissä ABS-jarruissa vaikuttaa olevan varsin lyhyt nesteenvaihtoväli. Normivehkeissä olen vaihtanut näitä hygroskooppisia nesteitä 3 - 6 vuoden välein riippuen ajomäärästä. Mutta mustuu se jarruneste vaikka ei ajettaisikaan. Missään pyörässäni ei ole enää kumisia jarruletkuja ja suositan kaikille niistä luopumista. Voi yllättää jarrutehon paraneminen. Eikä ole erityinen kustannuskysymys. Varsinkaan kun vaihtotyön voi tehdä itse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2018, 22:47:24 ip »
Kannattanee puhdistaa kokonaan ja vaihtaa koko nesteen tyyppi vettä imemättömään. Ei tarvitsisi yhtenään olla vaihtamassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2018, 23:25:07 ip »
Kannattanee puhdistaa kokonaan ja vaihtaa koko nesteen tyyppi vettä imemättömään. Ei tarvitsisi yhtenään olla vaihtamassa.
Suositus on kuitenkin DOT3-4. Eli hygroskooppinen neste.
Vaihtaminen ei helposti onnistu ABS-laitteeseen mitä täältä olen lukenut. Pitäisi saada aivan kuivaksi. Yhtään vanhaa nestettä ei saa jäädä.
Mutta silloin jos tehdään ihan uudet jarrut joiden osat soveltuvat uusilla DOT5-nesteellä käytettäväksi niin homma on ok.

On nimittäin useita kokemuksia siitä kun pyörän omistaja on päättänyt siirtyä "parempaan jarrunesteeseen" mutta ei ole huomioinut että joitakin nestelaatuja ei voi sekoittaa lainkaan keskenään. Menee aikaa kun kaikki jarruosat puretaan ja kootaan uudelleen uusilla osilla. Pienempi riesa käyttää sitä mitä jarrunestesäiliön kannessa lukee. Brembon jarruissa yleensä DOT3-4 tavallisissa pyörissä mutta sporttisemmissa voi lukea DOT5. Amerikkalaiset suosivat laitteissaan DOT5-nestettä.

Jarrunesteiden nimikkeet ovat hämmentäviä sillä osaa niistä ei voi sekoittaa keskenään mutta toisia voi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2018, 00:17:42 ap »
Kannattanee puhdistaa kokonaan ja vaihtaa koko nesteen tyyppi vettä imemättömään. Ei tarvitsisi yhtenään olla vaihtamassa.

Tässä piilee vaaran paikka. Jos käyttää jarrunesteenä sellaista nestettä mikä ei pysty "liuottamaan" siihen joutunutta vettä
itseensä, on syytä olla varmaa ettei vettä missään tapauksessa pääse nesteen joukkoon.
Jos siellä on pienikin vesipisara mikä pääsee jarrusatulaan, on jarrunesteen kiehumispiste silloin käytännössä sama kuin veden.
Silikoninesteen ominaispaino on hieman vettä pienempi, joten sinne jarrusatulaan järjestelmään päässyt vesi lopulta joutuu.
Jos vedestä ei muuta vahinkoa satu olemaan, ainakin ruostetta muodostuu.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ABS 2009 takajarrun ilmaus
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2018, 07:58:08 ap »
Tuosta päässee sillä, että silloin tällöin ilmaa satulat. Omassa ei toki ole abseja ja laitoin nesteet uusien osien kaveriksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.