Kirjoittaja Aihe: LVM pyytää lausuntoja  (Luettu 9874 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
LVM pyytää lausuntoja
« : Syyskuu 08, 2018, 12:10:28 ip »
Pitäisikö klubin suunnitella mieleisensä lausunto vielä valmisteluaikana? Käsittääkseni ministeriöön valuu viestejä siitä, miten ilmastonmuutoksen maailmassa tällaista osaoptimointia ei pidä tehdä ja että liikkumista pitäisi tarkastella systeemisesti eikä yksittäisiä sektoreita.

Moottoripyöräjärjestöjen kannattaisi olla hereillä ja antaa lausuntonsa myös. Aikaa on verraten vähän.

Mopo- ja moottoripyörästrategian valmistelu käynnissä


Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja valmisteilla olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta. Strategian tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva mopojen ja moottoripyörien asemasta liikennejärjestelmän murroksessa ja luoda näkemys tavoiteltavasta tulevaisuuden visiosta. Lisäksi strategiassa pyritään nostamaan esiin keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet vision toteuttamiseksi. Lausuntojen määräaika on 30. syyskuuta 2018.

https://www.lvm.fi/-/mopo-ja-moottoripyorastrategian-valmistelu-kaynnissa-982234

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2018, 12:36:43 ip »
Valtio aikoo kannustaa mopon tai moottoripyörän käyttöön ympäristösyistä: https://yle.fi/uutiset/3-10392326
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2018, 23:42:34 ip »
Asiassa on oltu mukana resurssien puitteissa. Lähinnä käytännön syistä ja vakaan rahoituksen puutteesta johtuen toiminta keskittyy vain aivan tärkeimpien asioiden käsittelyyn.

Hyvä on antaa lausuntoja. Joitakin ausuntoja on jo annettu ja moottoripyöräilijöiden mielipidettä on kaiketi kuultu. Sikäli erinomaista että sitä on kysytty nimenomaan moottoripyöräilyä edustavalta järjestöltä.
Kuluneen viikon keskiviikon ja torstain kestänyt liikennettä koskeva konferenssi on ollut Tamperetalossa jossa motoristeilla on ollut edustaja paikalla ja pitänyt torstaina esitelmän moottoripyöräilyn kehittämisestä. Myös liikenneministeriötä ja eduskuntaa on valistettu suoraan asiasta.

https://tapahtumat.tieyhdistys.fi/site/assets/files/1269/v_l5_-6_9_2018ohjelma2.pdf

https://www.smoto.fi/?page_id=2780
https://www.smoto.fi/?event=liikenne-ja-viestintaministerion-kuulemistilaisuus
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/52954d8f-08d3-4989-9d74-48b0304d0b6a/c4ddfc3f-d836-4147-bf60-854230f8b3cb/LAUSUNTO_20170418161000.PDF

https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2018/09/SMOTOn-moottoroitujen-kaksipy%C3%B6r%C3%A4isten-kansallinen-strategia-2018.pdf

Smotolla on kohtuullisen hyvät vaikutuskanavat. Yhdessä MMAF:n ja joidenkin muiden järjestöjen kanssa asioita on viety eteenpäin. Smotoa edustaa EU-tasolla Fema. http://www.fema-online.eu/website/
(Itse ole huomannut että motoristien mielipide ei aina ole ollut kovin uskottava valtiovallan taholta. Mistä moinen voi johtua?)

Se että moottoripyöräkanta on vanhaa on pitkästi verotuksellisista syistä sillä moottoripyörien verotus on ollut huomattavasti raskaampaa kuin autojen. Vasta viime aikoina asiaan on havahduttu mutta merkittävää muutosta ei ole tapahtunut. Pikemminkin moottoripyöriä on haluttu verottaa entistä enemmän.

Gruppo Moto Guzzi Finlandia on yksi isoimmista Smoton jäsenkerhoista.

Sitä ei aina erikseen tiedä että riittävätkö nämä lausunnot muuttamaan mitään tällä kertaa.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2018, 00:00:55 ap »
No hyvä, että on ollut vuorovaikutusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2018, 00:06:49 ap »
No hyvä, että on ollut vuorovaikutusta.

Ihan kaikkea en nyt iltapyöhäisellä aiheesta jaksanut kerätä. Tarkeää mielestäni on että on olemassa EU:n laajuinen kaksipyörästrategia. Suomessa voidaan näperrellä melkein mitä vaan mutta jos ylemmällä taholla on tarjolla valmis malli niin on helpompi ottaa se käytäntöön.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2018, 00:25:46 ap »

Itse ole huomannut että motoristien mielipide ei aina ole ollut kovin uskottava valtiovallan taholta. Mistä moinen voi johtua?

Varmaan siksi, että isolla mäellä ei ole "oikeita" motoristeja, joita mahdolliset kiristykset ja muutokset hetkauttaisivat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2018, 10:07:20 ap »
<snip>
Tarkeää mielestäni on että on olemassa EU:n laajuinen kaksipyörästrategia. Suomessa voidaan näperrellä melkein mitä vaan mutta jos ylemmällä taholla on tarjolla valmis malli niin on helpompi ottaa se käytäntöön.

Suomessa tuntuu olevan erityistä halua keksiä omia ratkaisuja, vaikka yksinkertaisia malleja löytyisi maailmalta (esim. "kevytauto" vs. ajokortti-iän alentaminen) - ilmeisesti virkamiehiä on liikaa, kokevat tekemisen puutetta.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2018, 14:46:17 ip »
Valtio aikoo kannustaa mopon tai moottoripyörän käyttöön ympäristösyistä: https://yle.fi/uutiset/3-10392326

Ja verottaa!
Myös verotuksen painopistettä voidaan siirtää niin, että uuden ja vähän saastuttavan moottoripyörän hankinta olisi edullista. Veroja maksettaisiin käytön ja saastuttavuuden mukaan.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2018, 15:11:55 ip »
Suomen moottoripyöräkanta on yli-ikäistä. Olisiko verotuksen syytä? Ehkä ainankin osittain. Jotkut vain pitävät vanhoista pyöristä ja niillä ajamisesta.
Taisi rekisterissä olevat pyörät olla keski-iältään noin 16 vuotta. Se on enemmän kuin autojen keskimääräinen ikä.

Ikä ei kuitenkaan korreloi suoraan päästöjen suhteen sillä vanhemmalla kalustolla ajetaan vähemmän ja uusi kalusto on se joka suorittaa pääosan liikkumisesta.
Toiseksi se asia että moottoripyörien keskimääräinen vuotuinen liikennesuorite on alle 2000 km. Moottoripyörillä siis ajetaan varsin vähän.
Siitä voi ajatella kahta asiaa: Koska suorite on alhainen niin voidaan todeta että ehkä moottoripyöräily on tarpeetonta tai sitten kokea se niin että kyseinen suorite tehdään nimenomaan taajamaolosuhteissa joka vähentää ruuhkaisuutta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2018, 18:14:25 ip »
<snip>
Taisi rekisterissä olevat pyörät olla keski-iältään noin 16 vuotta. Se on enemmän kuin autojen keskimääräinen ikä.
<snip>

Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on 12 vuotta (julkisuudessa on esiintynyt huomattavasti korkeampiakin lukuja).
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #10 : Syyskuu 09, 2018, 18:24:29 ip »
<snip>
Taisi rekisterissä olevat pyörät olla keski-iältään noin 16 vuotta. Se on enemmän kuin autojen keskimääräinen ikä.
<snip>

Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on 12 vuotta (julkisuudessa on esiintynyt huomattavasti korkeampiakin lukuja).
Aivan varma en ilman lähdetietoja ole mutta muistelisin että näihin ikätilastoihin ei ole laskettu museorekisteröityjä ajoneuvoja.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #11 : Syyskuu 09, 2018, 18:32:55 ip »
Smoto on siis jättänyt oman näkemyksensä moottoripyöräilystä tulevaisuudessa.
Se miten tämä harrastajien mielipide otetaan huomioon jää nähtäväksi.
Ainakin tieliikennelain uudessa lakiesityksessä on mainittu moottoripyörillä olevan osuus liikennevälineinä.
https://www.smoto.fi/?p=6244

Muut lausunnot ja kannanotot ovat mainittu jo aiemmin tämän keskustelun linkeissä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2018, 23:06:20 ip »
<snip>
Taisi rekisterissä olevat pyörät olla keski-iältään noin 16 vuotta. Se on enemmän kuin autojen keskimääräinen ikä.
<snip>
Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on 12 vuotta (julkisuudessa on esiintynyt huomattavasti korkeampiakin lukuja).
Aivan varma en ilman lähdetietoja ole mutta muistelisin että näihin ikätilastoihin ei ole laskettu museorekisteröityjä ajoneuvoja.

Tilasto sisältää kaikki liikennekäytössä olevat ajoneuvot, myös museoajoneuvot.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2018, 09:44:27 ap »
<snip>
Taisi rekisterissä olevat pyörät olla keski-iältään noin 16 vuotta. Se on enemmän kuin autojen keskimääräinen ikä.
<snip>
Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä on 12 vuotta (julkisuudessa on esiintynyt huomattavasti korkeampiakin lukuja).
Aivan varma en ilman lähdetietoja ole mutta muistelisin että näihin ikätilastoihin ei ole laskettu museorekisteröityjä ajoneuvoja.

Tilasto sisältää kaikki liikennekäytössä olevat ajoneuvot, myös museoajoneuvot.

Tämä selvä.
Omat ajoneuvoni näkyvät liikenteessä olevina vain silloin kun ovat liikennekäytössä. Kaksi pyörää näkyy ympäri vuoden mutta muut vain niinä päivinä kun niillä ajetaan. Eräälläkin vain yksi vuorokausi. Eikös museopyörilläkin ajeta vain 30 päivää per vuosi?
Ajattelin siis sitä mitä tarkoitetaan liikenteessä olevilla moottoripyörillä per vuosi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LVM pyytää lausuntoja
« Vastaus #14 : Syyskuu 10, 2018, 09:49:15 ap »
Liekö sitten aina jonkin päivämäärän liikenteessä olevat laskettuna. Esim joku kesäkuukausi. Tai sitten tuo on koko vuoden keskiarvo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.