Kirjoittaja Aihe: Renkaista  (Luettu 5933 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Renkaista
« : Syyskuu 06, 2018, 14:40:30 ip »
Vaihtoviikot kumeissa on nyt edessä EV:n kanssa.
Alta poistuu Bridgestonet:
Edestä Battlax BT 45F 110/90-18 61V.
Takaa BT 020R 150/70 ZR 17 69W.
Etusessa on ehkä 1500km jäljellä, takimmaisellakin vielä maileja.
Hyvää sanottavaa noista, pidossa ei ole ollut moitteita, kestävyys ollut fine ja varsinkin takarenkaan pyöreys on pysynyt kiitettävästi, ohessa kuva.
Tasaista suoraa esim Baltiaa kuitenkin paljon.
Ajettu on samaan aikaan vaihdetuilla nyt n 11.000km.

Etukumi vaihtuu eniten koskaan km etusella ajamaani Dunlop Arrowmax Streetsmart versioon, 110/90-18 TL 61V, n 13,500km meni edellisellä.
Ja taakse on mielenkiintoinen kokeilu lähinnä adventure pyöriin tarkoitettu Metzeler Tourange NEXT 150/70 R17 TL 69W Variante B.
Olis laittaa taakse myös Misukan Pilod Road 4, mutta olkoon nyt hyväksi varoiksi, eli ens kerralle.
Niin mikä tässä kiinnostaa niin kuluminen lähinnä, uskon kyllä että pito on hyvää.
Lähtökohtaisesti renkaiden urissa on rankasti eroja:
Pilod Road 4 6,4mm.
Arrowmax 4,5mm.
Metzeler NEXT 8,6mm.

Miten noi Nextit on esim Slelvion alla toimineet/ kestäneet?
Olettaisin että jotain kokemusta kerholaisilla on.

Mites muuten sellainen asia että radalla käyväthän ajaisi varmaan katupyörien kumeja sivuilta pintoja vähemmän hiottuina mielellään sileämmäksi.
Lahjoitan mielelläni ainakin nuo alta vaihtuvat jos jollekin on käyttöä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2018, 13:01:00 ip kirjoittanut GuzGuz »

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Renkaista
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2018, 16:04:09 ip »

Eka Calissa oli  ostettaessa Metzeler Tourange jolla meni kyllä pitkälle. Taisi olla Rokuan rallissa vielä 2008 kun norjalainen kyseli vaikutelmia renkaasta. Itse en niin huomioinut koko rengasta mitenkään "erikoisena" eli ajeli ihan" pois tiehensä" Tosin kävi kantikkaaksi kun oli kohtalaisesti kulutuspintaa.  Itse vaihdoin Lasertecin alle taakse ja eteen tulee samaa linjaa.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Renkaista
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2018, 17:10:39 ip »
Lasertec ei petä 8)! Ainakaan Calivietereissä.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaista
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2018, 00:30:14 ap »
Ihan mitä renkailta haluaa. Omaan käyttöön Laaserit ovat liian kovia. Lisäksi eturenkaana sen profiili on jotenkin leveän matala. Tekee ohjauksesta laiskan. En tykkää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Renkaista
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2018, 10:25:21 ap »
Molemmissa Stelvioissa on Nextit ja nopeusalueella 70-90 takarenkaat jollottavat kuin perä olisi menossa. Taitaa olla ensimmäiset ja viimeiset Nextit...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

kivirta

  • Viestejä: 27
Vs: Renkaista
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2018, 11:25:09 ap »
Eldoradossani on edelleen alkuperäiset Dunlopin  American Elitet. Mittarissa on nyt 27000 km ja vaikka pintaa on vielä reilut 3 mm edessä ja takana niin menee vaihtoon parin viikon päästä. Renkaat ovat tulleet hiukan liukkaiksi. Uusina tulee valkosivu Metzelerit joiden kanssa toivottavasti päästään samoille kilometreille. Pyörän kilometreistä on  45% tullut ulkomailla sileillä pinnoilla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renkaista
« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2018, 13:43:17 ip »
27.000km MP renkailla..
Olen kuulut kyllä moisesta, mutta omakohtaisesti n. puoleen siitä päässyt parhaimmillaan.
Jotkut on olleet loppu jo 8-10.000 paikkeilla.
Ajotyyli ei nykyisin ole mitenkään erikoisen agressiivinen renkaille, mikähän siis selittää?
Isoin menoerä mopoilussa kuitenkin polttoaineen ja vakuutusten ohella ja sikäli kiinnostavaa kustannusten kantilta.
Ominaisuuksiltaan varsinaisesti huonoa rengasta ei ole alle sattunut noin pääosin matka-ajossa.
Soralla on kyllä eroja havaittu, mutta sinnehän painavat pyörät ei muutenkaan oikein sovellu.
Loppuun melkein ajettu Metz 880 takapyörä oli mielestäni vaikein laakerisoralla, yliherkästi sladissa jos ripeämmin koitti ja hitaasti taas ei oikein takana tuntumaa ollenkaan tiehen.
Tosin vastaava etupyörä piti omansa sen vähän mitä katurenkaalta kai voi odottaakkin.
NEXT odotan mielenkiinnolla miten käyttäytyy soralla, mahdollinen vonkuminen piellä tuskin haittaa maantiellä omassa kokoonpanossa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Renkaista
« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2018, 14:52:20 ip »
Jos ja kun rengaskulujen pienentäminen on merkittävässä asemassa, avainsana on ulkomailla ajelu.
Olen käynyt parhaimmillaan kaksi kertaa Välimeren rannalla samoilla Z kutosilla ja
ajellut parin kesän kotimaiset ajot siinä välissä. Pyörä ei ollut Guzzi ja Z6:t valmistettu Kiinassa.
Pidossa ja muissa ominaisuuksissa ei ole moittimista.
Laserteceillä ja LeMansilla moinen ei onnistu, siihen kymppitonnin paikkeille niillä pääsee jos ajaa sen 50% ulkomailla.
Moottoritielle menen vain jos se on jonkun tavoitteen saavuttamiseksi välttämätöntä.
Suomessa asfaltti, öljysora vai mitä se lienee, syö renkaita suunnilleen tuplavauhtia verrattuna Keski-ja Etelä-Euroopan teihin.
Tuo jo markkinoilla vanhentunut Metzeler Z6 ei ole ihan matkakumi joten uskon kyllä olevan mahdollista päästä pelkästään
matka-ajoon tarkoitetuilla renkailla jopa sen 30000 km.
Renkaista pitää vain pitää huolta ja etsiä niille se rengaspaine millä ne parhaiten toimivat. Jos joka kerta uusia renkaita
ostaessa hankkii erilaiset, ei optimitulokseen ainakaan kulumisen suhteen pääse millään.
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Renkaista
« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2018, 16:02:49 ip »
On tullut höpöteltyä täällä tästä aiemminkin.
Sama kokemus American Elitestä kuin kvirralla. Parikymppiä meni ihan kevyesti Elkan alla ja vaihto viime talvena. Pintojen ja ajettavuuden vuoksi ei olisi vielä siinä kohtaa tarvinnut, mutta meni samalla peräöljyn vaihdon kanssa.
Samat Elitet tuli alle edelleen. Siis ne uudet. Ei mitään syytä vaihtaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Renkaista
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2018, 16:11:31 ip »
Mulla alkuperäiskumit kuluivat varsin äkisti. Takakumi ei kauaa kestänyt mutta eturengas hieman pidempään. Ajoa vain kotimaassa joka säällä kesällä 2016.
Sittemmin olen laittanut eteen jäykän ja painavan ristikudos-kustomikumin. Paksusti kulutuspintaa.

Takana tavallinen muutaman kympin hintainen 205 leveä veteläkylkinen auton rengas. Ei juuri vaikuta ajo-ominaisuuksiin. Vaikka siitä aina kuulee että on varmaan v****mainen ajaa. Jotka ovat pyörääni ajaneet eivät joko ole huomanneet koko asiaa tai vain ihmetelleet jälkeenpäin. Mutta älkää vain tehkö niin kuin minä teen.

Autokumi käytössä siis kesän 2017 alla ja edelleen. Ei ole paljoa kulunut. Mittailen urasyvyyksiä kun kausi on ohi.
Blogissani aiheesta enemmän.

Rengaskulut ja vaihtovaivat putosivat murto-osaansa nykyisen rengassetin osalta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renkaista
« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2018, 13:08:41 ip »
Hieman ehti kokemusta kertyä Dunlop Arrowmax eteen ja Metzeler Tourange Next (B) takana.
Elelliset lähti alta n13.000km ajettuna.
Batlax takana oli jo kankaille menossa, etusella olisi vieläkin tonnin ajanut.

Hyvin tuo uusi yhdistelmä tuntui toimivan syksyn liukkailla.
Pitoa ihan kiitettävästi märällä.
Kuivassa kelissä neutraalin eleetöntä.
Mitä parit jarrutuskokeet, niin kiitettävästi pysähtymiset kuiva/ märkä pikipinnalla.
No, varsinkin verrattuna aiempiin loppuunajettuihin.
Soralla mielestäni pito parani huomattavasti, sellainen luottamus palautui pyörään kun kaasullakin pystyy nyt ohjaamaan mutkat rennommin.
No, EV ei tosiaan ole siellä omillaan, mutta hyvä näin.
Märällä piharuohikolla syksyn lehtineen ei pitoa ole takana käytännössä kuin nimeksi, mikään enduro rengas tuo ei ole.
Näitä 90/10 adventure, on vissiin ensiasennetut Bemarin Gessuihin nykyisin.
Kiinnostavin pointi, eli kuluminen jää nähtäväksi.
Tuo Arrow kestänee mulla n15.000, Next:n erittäin syvät uritukset lupailee sikäli hyvää, mutta katsotaan.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Renkaista
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2018, 20:42:08 ip »
Tourance Next tuntuu hiljevän kun vaan uudenkarheus saadaan ajettua pois. Tuli vaan niin äkkiä 8000 kilsaa mittariin, että jäi huomaamatta milloin se volina poistui.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Renkaista
« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2018, 21:22:53 ip »
Moni rengas alkaa vihellyksen kuluessaan. Erotyisesti kallistuksessa kun renkaan keskialueen ulkopuolella kuvio pyrkii kulumaan epätasaisesti. Ilmanpainekin ratkaisee. Monissa renkaissa on kovempi seos keskellä mutta sivuissa pehmeää. Pyrkii sivut kulumaan nopeammin kuin keskeltä. Mutta tiellä on pysytty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaista
« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2018, 22:14:46 ip »
Rengaskohtaisen paineen soisi löytyvän piakkoin asennuksen jälkeen. Väärillä paineilla ajo pilaa renkaan äänekkääksi äkkiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Renkaista
« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2018, 10:54:18 ap »
Lainaus
Suomessa asfaltti, öljysora vai mitä se lienee, syö renkaita suunnilleen tuplavauhtia verrattuna Keski-ja Etelä-Euroopan teihin.

Samaa mieltä. Tiet ovat karhentuneet. Materiaalit vaihtuneet. Yksi syistä on että enää ei käytetä seulottua harjusoraa jossa rakenneosien muoto pyörähkö. Sekaan joutui laittamaan paljon bitumia. Harjusoran kivimateriaali on myös pehmeämpää nykyiseen graniittimurskeeseen verrattuna.

Nyt käytetään lähes yksinomaan mursketta ei kalliosta jauhettua melko karkeamuotoista ja "piikikästä" tavaraa. Lisäksi se on kovempaa. Myös bitumin määrää on voitu vähentää sillä murskeen saa tiiviimmäksi.

Ajamme siis entistä enemmän kiven kuin bitumin päällä.

80-luvulla ja sen jälkeenkin tuli havaittua että Norjassa ajellessa renkaat kuluivat huomattavasti nopeammin ja sikäläisissä rengaskaupoissa suosittiin kovempia rengasseoksia kuin Suomessa. Siellä kun on käytetty päällysteissä pidempään mursketta kuin Suomessa. Nyt taidetaan siinä "osaamisessa" olla samalla tasolla.