Junkersin kertomuksessa oli jo pari tärppiä miksi vuotaa:
- mittaamalla laitettu uusi öljy
- vanha pyörä, haperot letkut
Itselläni oli Breva.
Sen öljymäärä piti, niin moottorin, vaihteisto kuin perän osalta olla oikein ettei öljyä ollut siellä mihin sitä ei tarvita. Öljynvaihdot, ei määrällisesti annosteltuna vaan korkeintaan merkittyyn ylärajaan.
Jos on moottoriöljyä liikaa se menee ilmansuodatinkoteloon ja se näkyy siten että tyhjennysletku on täynnä öljyä. Jos sitä ei tyhjennä löytää öljy kyllä muitakin reittejä ulos.
Kovin pitkälle en päässyt kun jo piti letkuja vaihdella. Toki laitoin liki "ikuisesti" kestävästä materiaalista enkä alkuperäiososaa. Laatumateriaali maksaa metritavarana vähemmän kuin herkästi hapertuva alkuperäisosa.
Satula ja polttoainetankki ovat helppoja nostaa pois paikoiltaan. Sieltä tulee letkuja näkyville. Ne kannattaa tutkia ja samalla tulee parempi näköala mistä ja minne öljy vuotaa.
Onko öljyvuoto vaihteisto- vai moottoriöljyä?
Oma Brevani 11 vuoden jälkeenkään ei enää vuotanut öljyä. Vuodot tapahtuivat käyttöiän alkuvuosina.
Tässä yksi korjaus:
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.htmlTässä korjaukseen johtanut syy:
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-ilmansuodatin.htmlMonta muutakin letkua vaihdoin. Osan jo ennakoivasti koska letkuissa silmämääräisesti tarkastellessa oli jo alkavaa vauriota. Näitä asioita en oikein osaa lukea pyörän vioiksi vaan käytön ja ajan aiheuttamaksi kulumiseksi. Vaivat oli helppo ja halpa korjata paikallisen kumiliikkeen tarvikkeilla.