Moro,
Liitteen kuvassa on esitetty kapeakaistaisen lambdan signaali seossuhteen funktiona.
Air-to-fuel-ratio AFR 14.7:1 (Lambda-arvo 1) on ns. stökiömetrinen seos. Tuolloin happea on juuri tarpeeksi polttamaan kaikki polttoaine. Tämä pätee siis kemialliseen ideaalitilanteeseen, jota Guzzin pytyssä ei koskaan käytännössä esiinny, joten virheellisesti ei pidä luulla että tähän pitäisi Guzzin tapauksessa pyrkiä. Tälläisellä seoksella Guzzi pyrkii matalilla kierroksilla "nypyttämään". Lähelle tätä hakeudutaan autoissa 3-tiekatalysaattoreita käytettäessä.
AFR 12.6:1 (Lambda-arvo 0.86) antaa polttomoottorista tyypillisesti maksimitehon, mutta hieman kohonneen polttoainetalouden kustannuksella. Myös CO-päästöt lisääntyvät.
AFR 15.4:1 (Lambda-arvo 1.05) antaa taas parhaan polttoainetalouden, mutta nyt kohonneiden NOx-päästöjen kustannuksella. Vaarana on myös venttiilien yms. osien ylikuumeneminen, koska laiha seos palaa rikasta kuumemmin.
Tehojen ja pehmeän ajettavuuden kannalta optimi osuus osuu jonnekin alueelle AFR 13.5-12.5:1 vähän koneesta riippuen. Hyvä target on tähdätä seokseen 13:1.
Tuo oheinen käppyrä näyttää aika lahjomattomasti, että silloin ollaan käyrän vasemmalla osalla kohdalla, jossa signaali ei juurikaan käytännössä muutu seossuhteen muuttuessa. Mutta sen sijaan sondin lämpötilan muutos vaikuttaa tosi radikaalisti signaaliin.
Tästä voi päätellä pari asiaa :
1. Kapeakaistainen sondi on todellakin on/off-tyyppinen, niinkuin Pexi asian ilmaisi. Eli sillä näkee selvästi jos mennään laihalle, mutta sillä ei näe tarkasti sitä kuinka rikkaalla ollaan.
2. Jos sondin lämpötila muuttuu, niin signaali rikkaalla puolella vaihtelee rajusti. Ja sondin lämpötilahan vaihtelee kovasti riippuen siitä miten kovasti konetta luukutetaan. Asiaa voi parantaa käyttämällä lämmitettyä sondia, joka paremmin pysyy vakiolämpötilassa.
Oma kokemus oli se, että kun edesmenneessä Corsassa tavallisella kapeakaistasondilla sääteli signaalin välille 0.85 V - 0.88 V, niin silloin meno maistui mainiosti. Alle 0.80 V alkoi kone jo nypyttää alle 3000 rpm. Yli 6000 rpm:llä kapeakaista sondi näytti puutaheinää valehdellen aina seosta liian laihaksi, vaikka kaikki jotka ajoivat perässäni näkivät varmasti putken päästä tulevasta lakusta että kakkua koneelle kyllä riitti

Tämä johtui siitä että kuuma sondi valehtelee signaalin laihemmaksi kuin mitä se todellisuudessa on.
Asia todennettiin kalliilla ja lämpötilastabiloidulla laajakaistasondilla (katso
http://wbo2.com/).Laajakaistasondin toimintaperiaate on selitetty esim.
http://wbo2.com/lsu/default.htm ja siellä sivun alareuna.
Edellä esitetty ei ollut tarkoitettu sanomaan että kapeakaistasondi olisi täysin kelvoton peli seosten mittailuun, mutta sillä on selkeät rajoitteensa. Kapeakaistasondi (mieluiten siis se 5-10 EUR kalliimpi lämmitetty ja siten vähän stabiilimpi) sopii kyllä hyvin seosten tarkasteluun normaalilla ajokierroksilla. Eli jos sondin perään lykkää digitaalisen volttimittarin, niin > 0.80 V signaali kertoo seoksen olevan sopivaa. Välillä 0.70 - 0.80 V ollaan vähän laihanlaisella ja mikäli tätä esiintyy alle 3000 rpm:n niin kone todennäköisesti pikkuisen nypyttää tai käyttäytyy vähän kulmikkaasti. Jos signaali on alle 0.7 V, niin liian laihaa. Jos sondit on molemmissa putkissa ja yhtä kaukana pytyistä, niin synkan saa varmasti myös hyvin kohdalleen.
Viikonloppuna testasin laajakaistasondia Hondan putkessa ja tyhjäkäynnillä näytti 13.5:1 seosta. Ensi kesänä tarkoitus olisi säätää PowerCommanderin kartta tällä metodilla hieman paremmin kohdalleen.
Terv. JuhaV