Kirjoittaja Aihe: Cali EV kiukuttelee  (Luettu 10746 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2018, 21:13:51 ip »
Niin juuri. Harrastuhan tämä vaikkakin välillä kun on vaikeaa tulee asia otettua liian vakavasti. Mutta onnistumisen ilo on parhaimmillaan kun on selättänyt hankalan vaivan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2018, 23:07:24 ip »
Vanhan kanssa on aina harrastamistakin. Uudet on pelkkää ajamista varten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2018, 09:40:18 ap »
Vanhan kanssa on aina harrastamistakin. Uudet on pelkkää ajamista varten.
Olen tuon asian kumonnut sillä kyllä harrastaa voi uudellakin pyörällä. Eivät ne aina ole olleet halutussa kunnossa ja kuosissa heti uutena.
1100 Breva oli sikäli täydellinen pyörä ettei sitä tarvinnut kauheasti muokata. Pieneiä ja lähes huomaamattomia muutoksia ajomukavuuteen tähdäten.
Cali 1400 sen sijaan oli uutena vain aihio eikä sellaisenaan sovellu käyttöpyöräksi. Paljon piti tehdä muutoksia.

Vanhoilla pyörillä harrastaminen tulee vastaan jossain vaiheessa sillä merkkihuollot eivät kaikkia asioita ylläpidä tai pitää jos tilaa ylimääräisinä töinä. Mutta siinä on se ilo että sellaiset asiat voi toimittaa itse ja samalla tuntee pyöränsä paremmin ja voi suorittaa ennakoivaa huoltoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2018, 10:07:53 ap »
Menit ohi ajatuksesta, että hujahti. Tarkoitin, että jos haluaa vain ajaa, niin uudempi on se vaihtoehto. En sitä, ettei uuden kanssa saisi harrastaa.
Minulle ei mikään tehdas ole tehnyt valmista ajopeliä tehtaalla, aina on saanut harrastaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2018, 20:27:32 ip »
Menit ohi ajatuksesta, että hujahti. Tarkoitin, että jos haluaa vain ajaa, niin uudempi on se vaihtoehto. En sitä, ettei uuden kanssa saisi harrastaa.
Minulle ei mikään tehdas ole tehnyt valmista ajopeliä tehtaalla, aina on saanut harrastaa.

Ei se nyt niin ohi mennyt: Aika paljon sai tehdä töitä uuden eteen että se toimisi niin kuin pitää. Mikään Guzzeistani ei ole ollut ajettavissa kunnolla ilman muutoksia. Tai kai joku voi pärjätä niinkin mutta silloin täytyy tyytyä aika tavanomaiseen ja tylsään pyörään.
Puolivalmiste tämäkin pyörämerkki on. Mutta se on siinä hienoa että voi tehdä itse paljon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2018, 22:51:04 ip »
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2018, 10:31:25 ap »
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.

Ei ole kyse vain makuasiasta vaan siitä että uudet pyörät harvoin toimivat ilman säätämistä kovin hyvin.
Kaupasta saa aihioita jotka voivat kiinnostaa jo sellaisenaan mutta vaativat huomiota käyttömukavuuden ja moottorin (myös joidenkin muiden kohteiden) toiminnan osalta. Useimmissa Guzzimalleissa on kivasti lisäpotentiaalia kunhan vain ryhtyy kaivamaan.

Parhaiten on toiminut uusina ostamistani pyöristä 1100 Breva. Yksi vajaa kesä sisäänajoa ja sitten moottorinohjauksen muokkausta niin sieltä löytyi kivasti ominaisuuksia taloudelliseen ajoon että hieman ripeämpäänkin etenemiseen. Vahinko että myöhemmin merkkihuollossa olivat päivittäneet moottorinohjauksen vakioksi. Mutta eipä se minun pyöräni enää silloin ollut.
Ulkoisesti pyörää ei tarvinnut muokata juurikaan. Vain sen typerän näköisen äänimerkin siirsin tankin sivukatteen alle törröttämästä jakopään sivusta. Sekä ostin toisen mallisen satulan ja tein ohjaustangon korotuksen.

Verrattuna nykyiseen pyörääni Brevan ulkoiset muutokset olivat aivan minimaalisia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2018, 12:42:14 ip »
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.

Ei ole kyse vain makuasiasta vaan siitä että uudet pyörät harvoin toimivat ilman säätämistä kovin hyvin.
Kaupasta saa aihioita jotka voivat kiinnostaa jo sellaisenaan mutta vaativat huomiota käyttömukavuuden ja moottorin (myös joidenkin muiden kohteiden) toiminnan osalta. Useimmissa Guzzimalleissa on kivasti lisäpotentiaalia kunhan vain ryhtyy kaivamaan.


Niin, eli jos pääasiallisena ajatuksena olisi ollut ajaa auringonlaskuun, niin sitä ei mikään olisi estänyt. Mutta omat toiveet ja halut parantaa laitetta ajoivat edelle -> menee harrastamisen puolelle. Tämä siis rautalangasta.. Vanhan kanssa saattaa käydä niin, että välillä pitää vähän harrastaa siitäkin paksota, että osia kuluu ja edelliset monttöörit ovat tehneet taikojaan ennen sinua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2018, 15:42:47 ip »
Lainaus
Vanhan kanssa saattaa käydä niin, että välillä pitää vähän harrastaa siitäkin paksota, että osia kuluu ja edelliset monttöörit ovat tehneet taikojaan ennen sinua.
Aivan niin. Se on ollut pääasiallinen harrastukseni kolmisenkymmentä vuotta. Pääasiassa ollut mielenkiintoista ja joskus kivaa.
Olen jopa tallentanut osan touhuista blogiini. Pysyy pään sisältö kasassa kun ei mieti turhia vaan moottoripyörien ongelmia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2018, 22:26:45 ip »
Sama täällä. Oma "uusin" harrastekalusto on 55-61vuotiasta. Riittää harrastettavaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #25 : Syyskuu 07, 2018, 08:19:34 ap »
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #26 : Syyskuu 07, 2018, 10:22:32 ap »
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.

Vapaa-ajantoimintaa talviajaksi antaa kun hankkii pari raatoa jotka sitten talven aikana kunnostaa. Aikanaan näpräsin japanilaisia pyöriä taloussyistä mutta kaipasin haastetta joten vaurastuttuani siirryin Ducateja räpläämään ja sitten kuusisylinterisiä Benellejä. Edelleenkin siinä sivussa lukuisia japanilaisia. Niiltä ei voi oikein välttyä. Sittemmin myös H-D:t ovat olleet listalla. Myös saksalaisia pyöriä olen entisöinyt ja tehnyt pari sähköpyörää mekaanisten rakenteiden osalta. Entisöintiä, kunnostusta, rakentelua ja myös ajoa. Kesäajan olen pyhittänyt pääosin ajamiselle mutta joskus on tarvinnut tehdä remonttiakin suvella.

Sekä pyörillä ajamisessa että niiden kunnostamisessa hermo lepää ja saa joutoajan kulumaan jossain määrin hyödyllisesti.
Jos pitäisi valita ajamisen ja räpläämisen välillä niin ratkaisu olisi hankala.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2018, 10:25:44 ap »
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.

Tämä koskee itselläni myös käyttöauton statusta. En tarvitse kovin kummoista autoa omaan käyttööni, halpa pitää, ilmastointi ja tila kahdelle turvaistuimelle pitää olla. Tuollaisia saa hyväkuntoisenakin parilla tonnilla. Vaimon käyttöautossa saa sitten olla enemmän käyttövarmuutta ja jopa ulkonäöllä on merkitystä.
Ajokalusto on oman maun mukaista, mutta budjetin rajoissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2018, 10:28:44 ap »

Jos pitäisi valita ajamisen ja räpläämisen välillä niin ratkaisu olisi hankala.


Itsellä rakentaminen ja korjaaminen on niin iso osa, ettei sitä voi pois ottaa. Ratapyörä on talvella työn alla ja kesällä pääosin ajossa. Katupyörää voi rassata vaikka vähän kesälläkin, ajan just silloin kun siltä tuntuu. Ei ole paljoa kuitenkaan suoritteesta ollut pois ollut, enkä usko että on vastaisuudessakaan. Ennakoivaa huoltoa toki teen sille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Cali EV kiukuttelee
« Vastaus #29 : Syyskuu 07, 2018, 16:13:22 ip »
No, mulla ei oo ollu harrastetiloja niin ei oo tarvinu miettiä talvirakenteluja. Nyt on sellainen tilanne on kellari, mutta ei sinne viitsisi pyöriä laittaa. Ohjaustanko ehkä irrottamalla mahtuisi rappusista alas kaverin jeesaamana. Siellä on siis yksi Yamaha XT odottamassa motivaatiota. Sellaista mikä pöllittiin ja sain sen takaisin kun se talven jälkeen löytyi lumen alta. Mutta se ettei sillekään vielä viime talvena tapahtunut mitään johtuu siitä että on niin paljon muitakin harrastuksia. Valintakysymyksiä osittain.