Vaikka itse pelailen noilla renkaiden sijoituksilla niin tuo pyörimissuunta-asia on otettava huomioon. Jos eteen pitää laittaa takarengas niin sen pyörimissuunnan on oltava vastakkainen kuin takarengaskäytössä sillä edessä suurimman kuormituksen aiheuttaa jarruttaminen. Kiihdyttäminenkin on, voimavarojen rajoissa, merkittävää kuormitusta. Mutta tuskin ero tehokkaan jarruttamisen suhteen on merkittävä.
Autoissa näkee väärin asennettuja renkaita kun niissä on sekä pyörimissuuntaehto ja sijoituspaikkaehto. Mutta en ole koskaan kuullut että olisi onnettomuutta sattunut sen vuoksi. Ehkä, kenties, nopeampaa kulumista.
Sekin on tullut havaittua että mp-renkaassa voi olla kuvio yhden merkkisessä renkaassa juurikin toisinpäin kuin toisen merkkisessä. Renkaan kulutuspinnan muodosta ja rakenteesta ei siis voi päätellä pyörimissuuntaa. Tätä asiaa Kontiorallissa tutkittiin ja uskottava se on pyörimissuunnan nuolen mukaan ja sen yhteydessä olevan sijoituspaikkamaininnan ohjaamana.
Jotkut paheksuivat tapaani käyttää takarengasta edessä. Silloin nuoli osoittaa väärään suuntaan tekstin "Rear" yhteydessä. Kukaan ei kuitenkaan osannut kertoa olenko vaarantanut itseäni, matkustajaa tai muuta liikennettä. Kyseinen rengas vaihtuu uuteen ensi viikolla. Sekin on takarengas.
Tuossa renkaan pyörimissuunnan kääntämisessä saattaa olla vakuutusyhtiöllä mainio syy vedota isommassa vahinkotapauksessa siihen, että "renkaan valmistajan ohjeen vastainen asennus on myötävaikuttanut vahingon syntymiseen"
Asia toteutuu kuitenkin vain onnettomuuden jälkeen. Tarkoitus ei ole ajella onnettomuuksia. Liikennevakuutuksesta tulee korvauksia vain muille mahdollisille uhreille. Asia ei mielestäni kuulu pätkääkään vakuutusyhtiölle. Ajan ja kaatuilen vain omalla kustannuksellani. Kuten tähänkin asti.