Toisena ongelmana on, että käy kovin rikkaalla tuo eli mistä voi johtua ja pystyykö kotikonstein säätämään?
Rikkaalla käynti voi johtua useasta syystä. Onko ilmapuhdistin kunnossa? Entä läppärunkojen balanssi. Miten on, onko sytytysanturoinnit puhdistettu? Se kerää näissä vanhemmissa metallipölyä ja sytytys- ja suihkutushetki siirtyy hieman myöhäiselle.
Sytytysanturit ovat liitekuvassa numerot 7 ja 9.
Koska ei ole kyseessä kovin helposti ohjelmallisesti säädettävä moottorinohjaus (Valmistettu ennen 15M-ohjausta, taitaa olla kyseessä 16M säädettävällä kaasunasentopotentiometrillä.) niin säätö pitää tehdä yksinkertaisesti siirtämällä ruiskutuskartan origoa laihemman seoksen suuntaan.
Se tapahtuu kiertämällä TPS:sää kaasuläpän kiertosuuntaan muutaman millivoltin. Mittaus onnistuu yleismittarilla kotioloissakin. Virta päällä mitataan TPS:n lähtöjännitettä. (Yleensä näissä on tarvinnut kiertää potentiometriä rikkaan seoksen suuntaan koska pyörä on tehty "vanhan bensiinin" aikakaudella eikä nykybensalla käynti ole ollut kovin hyvä.)
Toimenpidettä ei voi tehdä tietokoneavusteisesti GuzziDiagilla sillä TPS:n signaali ei näy ECUn kautta riittävän tarkasti vaan tarvitaan digitaalinen yleismittari. Muutoin voi käyttää tietokonetta avuksi muissa asioissa.
16M:n tapauksessa voi myös säätää Co-ruuvista joka löytyy moottorinohjausyksikön kotelosta. Molemmilla säätötavoilla tulos on kokolailla sama.
Laitetaan nyt oleva jännite muistiin ja siitä kierretään TPS:sää laskevan jännitteen suuntaan muutama millivoltti kerrallaan kunnes saavutetaan toivottu seossuhde.
Huom! Järjestelmäjännite on 5 Volttia!
TPS:n jännite mitataan niistä liittimen navoista joista tulee kaasukahvaa kiertäessä noin 0,15 - 4 Volttia.
Säätämistä ennen on säädettävä venttiilit tarkasti, mitattava läppärunkojen välinen balanssi ja säädettävä se tasan samanlaiseksi molemmin puolin mielellään koko kierroslukualueella. Jo se voi tuoda avun asiaan sillä jos läppärungot eivät ole synkronissa niin muista säädöistä ei paljon iloa ole tai vain toinen sylinteri käy rikkaalla.
Liitekuvana on piirros koko systeemistä jos kyseessä on 16M-moottorinohjaus. Siinä nro 9 on TPS ja nro 4 on ohjausyksikkö jossa on Co-säätö. (Jos kuitenkin on jo 15M-moottorinohjaus niin homma on hieman toisenlainen ja asia hoidetaan silloin helposti tietokoneavusteisesti.)