Kirjoittaja Aihe: Pleksin koko  (Luettu 3027 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Pleksin koko
« : Kesäkuu 20, 2018, 18:24:31 ip »
Hommattuani viime keväänä 1100 Brevan sain mukana kirkkaan hieman kookkaamman pleksin sekä pyörässä paikallaan olleen pienen etukatteen (samanlaisen kuin on Sport-mallissa). Viime kesän ajelin tuolla pikkukatteella ja jotenkin tykästyin siihen niin, etten ole tuota isompaa pleksiä edes kokeillut (edellinen omistaja kertoi, ettei ollut tuolla isommalla pleksillä saanut oikein ajomukavuutta kohdilleen). Eihän tuo pieni kate paljonkaan suojaa anna, mutta ohjaa kuitenkin jonkin verran ilmavirtaa. Ilman pyörteily kypärän tienoilla on mukavan vähäistä ja ajomelu siten paljon vähäisempää. Lisäksi vauhdin kasvaessa yläkroppaan kohdistuva ilmanpaine keventää mukavasti hieman eteenpäin nojaavassa ajoasennossa käsille muutoin tulevaa kuormaa. Varmaankin nämä ovat pitkälle makukysymyksiä. Myös ajojen laatu varmaan vaikuttaa siihen, mikä koetaan hyväksi. Pitkillä reissuilla suojaavampi pleksi on varmaan tarpeen ja mukava. Tällaisilla päiväreissuilla riittää vähempikin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pleksin koko
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2018, 20:23:24 ip »
Pleksi koko on varsin subjektiivinen asia. Omassa oli ostaessa vakio-tarvike-ikkuna. Aiheutti itselleni hakkaavan ilmapyörteen päälakeen. Kun otin sen pois, ajo parani. Nyt kun laitoin tuon kuupan, ajaminen muuttui eri tavalla paremmaksi. Leikkasi viiman siten, että suurin ylittävä paine osuu rinta/kaula-alueelle. Sivusuunnalle ohjaa suurimman osan. Huomaamatta ajelee ylinopeutta, kun on niin tyyntä. Ihan erilainen fiilis kuin täysnakuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pleksin koko
« Vastaus #2 : Kesäkuu 21, 2018, 10:11:56 ap »
Ex-1100 Brevan omistajana käytin sitä korkeampaa vakiopleksiä. Se aiheuttaa yli sadan vauhdissa ilmavirtaan resonaation joka ravistaa kypärää. Myös takamatkustaja valitteli että pörisee ja täristää. Laitoin pleksin yläreunaan kiinni ilmanohjaimen: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/katelasit-ja-tuulisuojat/katelasin-lisalipat/mra-x-creen-sport-lippa-katelasiin-kirkas/

Säätöön menikin sitten aikaa. Paras löytynyt asento oli varsin omituinen eikä paljoa alkuperäistä pleksiä korkeampi. Ilmavirta tasaantui. Ohjaustangossa oli myös korotuspalat joten etunoja lientyi hieman ja ylävartalo oli pystymmässä sekä korkeammalla.

Nyt moinen ajoasento ei sopisi enää mitenkään. Takanojassa ajelen ison touring-pleksin ja sivuilmanohjaimien suojaamana. Alle 140 km/h saa olla melko suojassa. Alle sadan vauhdeissa on erityisen leppoisaa. Mutta pyöräkin on eri.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pleksin koko
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2018, 11:16:15 ap »
Pleksiin teipillä langanpätkiä, niin näkee miten ne ilmavirrat menee. Sen mukaan haluttuja pituus- ja leveysmuutoksia jos tarvii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Pleksin koko
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2018, 01:13:41 ap »
Puig valmistaa hyvät pleksit myös Guzziin... ei mitään MRA:n kiinnikehässäköitä... hommasin mun japaninihmeeseen Puigin muovin ja toimii kybällä... Samoin kuin California Stonessa äärimmäisen pieni... siis pleksi...????

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pleksin koko
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2018, 08:35:44 ap »
Nämä on just mieltymys kysymyksiä.
Itselläni on ladonovipleksi ja pikku ohjain vielä heittämässä ilman kypärän yläreunaan calissa.
Etuina on ettei pää vapise ilmavirrasta + tietty hiljaisuus ajoviiman suhteen ja lentäviä pikku otuksia ei kerry takkiin/ kypärän visiiriin.
Etupleksistä ne on helpommin putsattavissa.
Haittoina että koneen äänet korostuu kun heijastuvat ja iso "purjepinta" ottaa varsinkin etuvastaisen tuulen keikauttelemaan pyörää.
Hyvin toimii meidän ns laillisissa nopeuksissa, kovaan vastatuuleen meno on kyllä hieman puskemista ja sellainen 160km/h on katto motareilla, kone veisi vielä hieman kovempaakin, mutta menee aika huteroksi ajo ja mieluummin pikkuteitä.
Kypärä on isossa roolissa kun mennään pikkuplekseillä/ilman.
Naapurilta lainasin kokeeksi hyvin omaan päähänikin istuvan Shoein umpiversion ja testasin calia ilman pleksiä, ihan fine sinänsä, totaalisen erilainen ajokokemus.
En kuitenkaan vaihtaisi omaan setuppiin avokypärä& iso tuulenohjain.
Omassa järjestelyssä on hyvin iisiä olla mukavasti pyörän kanssa ja useimmiten visiiri auki näin loistavassa kesässä ajot maistuu.
Vilppoisessa kelissä em asiat korostuu ja mukava olla viimalta suojassa.