Kirjoittaja Aihe: 7SM tiedoston kopiointi  (Luettu 6328 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 7SM tiedoston kopiointi
« Vastaus #15 : Kesäkuu 19, 2018, 21:39:28 ip »
Sinänsä ihme, että on tehty keinotekoisia esteitä ohjelmistolle. Kun tuon ikäisissä on varmaan kaikki samat mekaaniset ja sähköiset komponentit päästöjä säätelemässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 7SM tiedoston kopiointi
« Vastaus #16 : Kesäkuu 19, 2018, 22:03:01 ip »
Kyllä on ne muutamat asian harrastajat syvällä näissä hommissa, käyttävät ylivoimaista osaamistaan tällaiseen harrastukseen...  Hyvin yhteen vedettynä luin juuri yhden osaavaksi tiedetyn ("Meinolf" - nyt 5AM kimpussa reverse engineering pöytineen, kun 15M on hallussa) tekstiä.  Hän on sitä mieltä, että yksikään valmistaja tai "tuner paja" ei voi käyttää niin paljon aikaa (hänellä satoja tunteja), että kartoista tulisi pyöräkohtaisesti hyviä.  Siksi tehtaiden kartat ja myös tuner pajojen kartat ovat "sinne päin" - jos oikein hifistellään.  Tuon saatan uskoa.  Siis kun oikein pyöräkohtaisesti optimoidaan niin tarkasti kun on mahdollista.  Esimerkki: moni kartta päältä kaunis. Meinolf sanoo että näkee, että on optimoitu "ulkonäköä" - että numerot kulkevat kartoissa nätisti, ilman suuria loikkia.  Mutta, kun mitataan molemmista alkukäyristä yhtä aikaa ja optimoidaan tarkasti lambda-arvojen mukaan, kartan ulkonäöllä ei tosiaankaan ole mitään väliä.  Sillä on väliä, miten palaa - minkälaista lambda-arvoa siellä alkukäyrissä on.
Lainaus
Keinotekoisia esteitä
7SM kohdalla näitä on tehty voimia säästämättä Marellin taholla... On vaihdettava datan siirtonopeutta useita kertoja eri sekvenssien välillä.  Jos syöttää *.BIN -tiedoston, joka ei sovi oman ecun HardWare -versioon, ecu menee käyttökelvottomaksi.  Ymmärrän niin että ecu on mahdollista pelastaa mutta se on purettava...  Koko 7SM luku ja -kirjoitusmahdollisuus on sinnikkään osaavan "hakkeroinnin" lopputulos.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 7SM tiedoston kopiointi
« Vastaus #17 : Kesäkuu 19, 2018, 22:39:09 ip »
Lainaus
Meinolf sanoo että näkee, että on optimoitu "ulkonäköä" - että numerot kulkevat kartoissa nätisti, ilman suuria loikkia.  Mutta, kun mitataan molemmista alkukäyristä yhtä aikaa ja optimoidaan tarkasti lambda-arvojen mukaan, kartan ulkonäöllä ei tosiaankaan ole mitään väliä.  Sillä on väliä, miten palaa - minkälaista lambda-arvoa siellä alkukäyrissä on.

Tätä en tiedä varmaksi ja sitä on hankala todeta mutta tehdessäni muutamaan pyörään MegaSquirt säätöä niin kartat eivät aina olleet kauniita kaariltaan. Yllättäviä hyppyjä, kanjoneita ja yksittäisiä piikkejä karttaan syntyi kun ajoi Autotune päällä. Lisäksi jokainen yksittäinen arvo vaikuttaa viereisten arvojen suuruuteen vaikka sitä ei numeroissa näykään koska siellä kuopassakin oleva arvo on arvo sinällään. Jokainen arvo on em zydeemissä jatkuvasti muokkautuva riippuen siitä mikä arvo sen ympäristössä vaikuttaa. Systeemi on tosin parikymmentä vuotta vanha.
(Autotune perustuu ennalta asetettuihin lambda-target-arvoihin.) Riittää kun ajaa muutaman kymmenen kilometriä eri olosuhteissa eri tehoasetuksilla. Helppoa kun ei tarvitse logata ja tutkia sen tuloksia ja niiden perusteella tehdä säätöjä läppärin ääressä kuten GuzziDiagilla tehdään.

Epäilen vahvasti että näissäkin GuzziDiag-kartoissa jokainen arvo on oma itseisarvonsa johon kuitenkin lähinnä olevat arvot kullakin hetkellä vaikuttavat riippuen niiden arvosta ja etäisyydestä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 7SM tiedoston kopiointi
« Vastaus #18 : Kesäkuu 19, 2018, 22:55:26 ip »
Noin se optimitilanteessa menee. Jos tehtaalla on halua tehdä hyvä, on rullilla ja radalla ajettu miljuunia tunteja. Jos ei, niin kartassa oiotaan ja tehdään isommat siirtymät karttaan pehmentämällä lähimpiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.