Kirjoittaja Aihe: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta  (Luettu 6963 kertaa)

Vierailija

Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2018, 17:00:38 ip »
Pikkasen lisää selitystä kaipaisin.

- "Ikääntyneempi ratsu mutta kuin uusi." Mikä on?

- "Saksalaista sujuurta." Moisesta Harrikasta en ole ikinä kuullut.

Pitää vissiin lähteä itse katsomaan (pari kertaa olen käynyt)...
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2018, 20:22:06 ip »
En itse käynyt sisällä museossa kun ulkosallakin oli nähtävää. Rouva kävi minun kamerani kanssa kierroksen. Kuvat olivat siis yllätyksekseni näitä ja muutama muukin.
Iso nelisylinterinen pyörä lienee, ulkonäön perusteella arvioidakseni, Excelsior tai Excelsior Henderson.
H-D on mallia Hummer. DKV-kopio. DKV 125cc kaksitahtinen on maailman kopioiduin moottoripyörä. Niitä on tehty Japanissa, Britanniassa, Neuvostoliitossa ja USA:ssa. Varmaan muuallakin.

Tässä ajetaan yhdellä saksalaiskopiolla: https://www.youtube.com/watch?v=MDG-ejHj2QY

Museoon pääsee Gruppon jäsenkortilla tai Museokortilla, muut maksavat.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2018, 20:23:18 ip »
Henderson Excelsior. Ja DKW 125/ H-D Hummer. Tankki ja satula kuitenkin lienevät jostain Aermacchi H-D:stä. Alunperin hummerissa on Sportsterin tankin kaltainen leili.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2018, 20:41:33 ip »
Aina sitä oppii jotakin uutta  :)

Olen kyllä ollut tietoinen, että sitä 125 ccm DKW:tä tehtiin sodan jälkeen vähän joka puolella.

Täytyypä tosiaan käydä taas tarkistamassa museon tilanne.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2018, 20:59:23 ip »
Itse odotan kunnes Museon lisäsiipi valmistuu. Tulee huomattavasti lisätilaa ja kuvien perusteella varsin tyylikäs art-deco-sisustus. Eiköhän se ensi kevääseen mennessä ole valmis.

Olen ymmärtänyt että näytteille asetettavia moottoripyöriä on paljon enemmän kuin museoon mahtuu. Tavara siis kiertää. Teemoittain tai aikakausittain.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2018, 21:06:12 ip »
Suurin osa lienee yksityisten omistuksessa olevia? Säilytyksen sijaan pitkäaikaisnäyttelyssä lainassa.

Breeze

« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2018, 22:54:05 ip »
Suurin osa lienee yksityisten omistuksessa olevia? Säilytyksen sijaan pitkäaikaisnäyttelyssä lainassa.

Mie tarjosin yhtä pyörää sinne "säilytykseen", mutta ei sopinut näyttelyn teemaan.
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2018, 09:13:10 ap »
Harrikoista puheen ollen... tällaisella olisi kiva käydä kokoontumisissa.  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2018, 10:31:25 ap »
Italiassa on valmistettu sekä Harrikoita että Indianeja.
H-D osti muunmuassa tuotantoa Aermachilta. Vain tarra vaihdettiin tankin kylkeen.
Cagivalla, hieman myöhemmin, oli tätä "badge engineering" tuotantoa. Hienosti osasivat Castiglionit lypsää H-D:tä vanhentuneilla tuotteilla. Ei ollut edes ainoa kerta.

Indian haki myös uutta vauhtia Italiasta ja Briteistä. Myös tossumopoja mutta isompiakin pyöriä. Morini, Italjet ja joitakin muita yhteistyökumppaneita kunnes tuotanto siirtyi Taiwaniin. Ei saa sekoittaa nykyiseen Indianiin joka on eri firma.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2018, 11:14:18 ap »
Tämä olisi Harrikka minun makuun.

Vierailija

« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2018, 12:03:27 ip »
<snip>
H-D osti muunmuassa tuotantoa Aermachilta. Vain tarra vaihdettiin tankin kylkeen.
Cagivalla, hieman myöhemmin, oli tätä "badge engineering" tuotantoa. Hienosti osasivat Castiglionit lypsää H-D:tä vanhentuneilla tuotteilla. Ei ollut edes ainoa kerta.
<snip>

Harley omisti puolet Aermacchista 1960-1974 ja kokonaan 1974-1978, jolloin se myytiin Cagivalle eli Castiglioneille.
Emeritus-guzzisti

Harri Eronen

« Vastaus #12 : Kesäkuu 05, 2018, 12:56:55 ip »
Ja 60-luvun lopulta 80-luvun alkuun kirjainyhdistelmä AMF- koristi tankkeja, niin uudella kuin vanhalla mantereella

motomatti

« Vastaus #13 : Kesäkuu 05, 2018, 13:16:44 ip »
Lainaus
Harley omisti puolet Aermacchista 1960-1974 ja kokonaan 1974-1978, jolloin se myytiin Cagivalle eli Castiglioneille.
Toiminta oli raskaasti tappiollista. Castiglionit taisivat maksaa yhtiöstä kokonaisen yhden dollarin amerikkalaisille erään lehtijutun mukaan. Toki saivat velat siinä samalla.

Nostivat sitten tuotannon kannattavaksi. Taloudessa on ollut kaksi Cagivaa. Yllätti että niissä oli tuumamitoitettuja osia. Ilmeisesti koneistus jatkui vanhoilla asetuksilla. Vielä 90-luvullakin.

Mutta aiemmin menestyksekäs Aermacchi katosi moottoripyörämerkkinä. Mutta ei italialaisista koskaan tiedä milloin vanhoja nimioikeuksia käytetään uuden tuotesarjan nimenä.

Vierailija

« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2018, 14:51:06 ip »
Alenia Aermacchi on kyllä olemassa... eivät tee moottoripyöriä.
Emeritus-guzzisti