Kirjoittaja Aihe: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan  (Luettu 5795 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« : Toukokuu 24, 2018, 14:57:01 ip »
Lammilta 20km Vääksyyn päin on nyt käytännössä ajokelvoton.
Isoa ruutikuivaa mursketta paikoin koko baana ja muuta hauskaa piisaa.
16.6. pitäisi olla taas asfalttia jos aikataulu pitää.
Hyvin motoristien ja pyöräilijöiden suosiossa oleva mutkapolku, jonka varrella itsekin asun.
Omasta pihasta millä hyvänsä kulkimistani Hyrkkälästä/ Putulasta on Hämeenkosken tie ainoa joka on kunnossa.

Asikkala-Viitaila-Sairakkala on ihan ok, perus railoineen.

Omituinen tuo tapa korjata tietä.
Ensin pilataan kokonaan pitkä pätkä, sen sijaan että tehtäisiin kerralla valmista lyhempinä sessioina vaikka kaista kerrallaan.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2018, 18:46:49 ip »
Tässä linkki Suomen tietyökarttaan: https://liikennetilanne.liikennevirasto.fi
Jouko

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2018, 18:56:53 ip »
Hyvä vinkki tuo tietyökarttaan!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2018, 00:37:22 ap »
Kotimainen tapa tehä tietöitä. Muunlainen tapa johtaa liikennevaloihin ja mitä siitä seuraa.
Forza Moto Guzzi!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2018, 18:07:28 ip »
Saattoauto käytössä kyseisellä työmaalla, sitä odotellessa voi käydä vaikka piknikillä.
Tilanne onneksi kohenee hyvää vauhtia, uutta pintaa on jo n 7km.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2018, 19:57:28 ip »
Saattoauto käytössä kyseisellä työmaalla, sitä odotellessa voi käydä vaikka piknikillä.
Hetkinen siis...SAATTOAUTO??? Tietyömaalla? Enpä ole koskaan sattunut moiselle työmaalle...
Onko tällainen hyvinkin yleistä siellä etelässä?

Jouko

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2018, 09:05:12 ap »
Saattoautot, kyllä niitä on. Viime kesänä niitä oli tietyömailla useilla vilkkailla tieosuuksilla. Itse ajelin saattoautojen perässä 6-tiellä. Lapissa käsivarressa niitä ei näkynyt Suomen puolella. Norjan puolella oli.
https://www.liikennevirasto.fi/-/tietyomaiden-ohittamisesta-turvallisempaa-saattoautoilla#.WwpJdi8glsM

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2018, 11:51:04 ap »
Tässäkin kotipuolessa, kun viime kesänä asfaltoivat tiet, oli saattoautot käytössä. Taisi tulla aika paljon kilometrejä niihinkin, ajoivat nimittäin jatkuvasti ees takaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2018, 14:26:35 ip »
Sujuu ehkä sitten liikenne paremmin ja ainakin nopeudet pysyy paremmin hallinnassa.
Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2018, 15:24:01 ip »
Niillä on vaan niin vähän henkilöitä käytettävissä, että sivuteiden hallinta ontuu. Eli sivuteiltä pääsee monesti saattoauton "väärälle puolelle" jopa muuta liikennettä vasta karvaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2018, 16:06:23 ip »
Ylöjärvi - Kuru osuudella tehdään arkena pinnoitusta. Yhtä raitaa kerrallaan. Välillä on tikkarihenkilöitä ohjaamassa, välillä on liikennevalotkin mutta useimmiten saattoauto. Kun tietyöosuus alkaa niin kyltissä lukee: Odota saattoautoa. Kun se tulee niin sen perässä on kilometrien autojono ja sillä aikaa kun jono kulkee ohi niin saattoauto kääntää peräpäänsä uuden jonon eteen. Sujuu yllättävän hyvin mutta joillain ei aika tunnu riittävän odotteluun. Sama saattoauto hoitaa molempien suuntien liikenteen.

Tänään ajoin Kurusta Tampereelle ja uutta asfalttia oli laskettu Kyronlahden ja Takamaantien risteyksien välille: Erittäin tasaista eikä renkaat jollottaneet vaan ihan oli kiva ajaa vaikka rajoitus onkin nyt 80 km/h sillä kaistamaalaukset puuttuvat. Liikennettä oli paljon.

Vihoviimeisetkin ovat oivaltaneet että sitä tietä pääsee Pohjanmaalle nopeammin kun Kolmostietä. Toki riippuu mihin päin on menossa. Mutta Lapuan suuntaan nopein. Samoin Ouluun asti nopeampi reitti kuin Nelostie. Täältä päin katsellen ainakin. Voi mennä Ähtärin kautta tai Kuortaneen - Vimpelin mutkateitä Kaustiselle tai lännempää Teerijärven kautta. Ovat omia vakioreittejäni. Liikennettä on lähinnä 66-tiellä ja vasta Ylivieskan jälkeen lähempänä Oulua.

Kiireetöntä ajoa kun 8 tuntiakin hyvin tauotettuna ajaa niin on jo melkoisen kaukana eikä tarvitse stressata muun liikenteen vuoksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2018, 10:28:54 ap »
No niin, nyt on pätkä hienossa kunnossa.
Valmistui vielä aikataulun mukaisestikin.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2018, 20:32:14 ip »
Valmistui vielä aikataulun mukaisestikin.
Kyllä Suomessa nämä tienparannushommatkin osataan enenevässä määrin aikatauluttaa ihan realistisesti. Ulkoistaminenkin ehkä siinä tekee tehtävänsä..ehkä. Me tavan asfaltin kuluttajat vaan odotellaan työmaalla vihreätä valoa tai saattoautoa. Ja jos ei mitään 30 pilkku kahden sekunnin kuluttua ala tapahtua, alkaa motoristillakin pikkuhiljaa tulla niin sanottu "tarkkailutilanne":
Suusta saattaa alkaa hiljalleen, ihan tahdosta riippumatta, sinkoutua jostain esi-isiemme pirkuleellisten ja perkuleellisten kokemusten aiheuttamien ja meille dna:n myötä siirtyneiden traumojen kautta jopa ihan hirveitä kirosanoja. Siinä verenpainekkin väistämättä nousee. Ei hyvä.
Noin vuosi sitten jouduttiin Latviassa aamutuimaan Väinänlinnan(Daugavpils) kaupungista muutama kilometri etelään päin ajeltuamme ihan perkuleellisen tietyön syövereihin. Yhtäkkiä kaikki elämä Californian alla muuttui soraksi ja enimmäkseen hienoksi ja pölyäväksi hiekaksi. Työkoneita väistellessä saavuttiin ehkä puoli kilometriä ajettuamme ensimmäiselle liikennevalolle. Siinä odoteltiin hiekkadyynin edessä aikamoinen tovi, kunnes valo vaihtui. Mentiin ehkä sata metriä ja uusi punainen valo. Ketään ei tullut vastaan. Taas mentiin vihreällä toiveikkaana ja reippaasti, valtava pölypilvi takapeileissä. Punainen ja stop. Minuutti odoteltiin ja sitten vihreä. Yksi työkone tuli vastaan ja ajoi ojaan. Siinä meni puolisen tuntia odotellessa ja katsellessa koneiden nostotoimia. Ne meni todella hienosti ja ammattitaidolla. Mietin, että kunhan vaan päästäisiin matkaan. Hellekkin jo alkoi. Tätä samaa sadan metrin liikennevaloshowta jatkui noin 10 kilometriä. Jossain punaisen valon ääressä saattoi tulla vastaan autokin. Sen jälkeen alkoi 25 kilometrin tietyö ilman liikenneohjausta. Tasainen jyrätty soratie. Lisää vauhtia ja sehän oli yhtä juhlaa..
Kyllä Californialla voi matkustaa sorateillä ja tietöillä vaikka kaksi päällä ja reissukamat painona hienosti, kun vaan on reissumieltä..Eikä tyhjänpäiväistä kiirettä. Näitä kokemuksia kun tulee reissuilla, niin Suomen tietyöt ovat ja menevät kuin ilmaa vaan..
Hyvin on asiat Suomen tietöillä kehittyneet.
Toivottavasti niitä olisi nykyistä enemmän!
Jouko

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #13 : Kesäkuu 23, 2018, 01:43:38 ap »
Itsekin saattoautokurssin käyneenä tuo ei yllätä... Varsinkin kun kurssilla kysyttiin suhtautumista rattiraivoon ja siihen miten henkilöauton kuljettajat todennäköisesti asennoituvat kohtaamaan erikoiskuljetuksen... aika surullista kuunneltavaa... MinäMinä Minä... tajuaako kukaan että moniakselisen perävaunun takimmaiset akselit ovat ns. pakko-ohjatut eli ne kääntyvät kaarteen suuntaisesti jotta meno olisi joustavampaa... anyways keskisormi nousee ja torvi soi yllättävän nopeasti siellä takana...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lammi-Asikkala tie on rempassa Viitailaan
« Vastaus #14 : Kesäkuu 23, 2018, 17:17:29 ip »
Kai tien korjaajia olisi ja kalustoa.
Ongelmalliseksi asia muuttuu toteutuksessa maksajan osalta.
Kun yhdistetään kuntia jne syrjäseudut jää helposti hoitamatta.
Puhumattakaan politiikasta josta ei vieläkään kellään liene hajua mitä siellä puidaan teiden osalta.
Ainoa varma lienee että jos lähdetään yksityistämisen tielle on että maksetaan laskut  ja tiet tuskin paranevat.
Sinänsä motolla haittaako huonokaan tie niin, tavallaan pitää valppaana väistellessä rupia.

Mutta ihana on heitellä Guzzia tuohon uuteen päälysteeseen.
Sateella hieman liukas, sain kuluneen takapyörän kertomaan miten tuttu mutka on muuttunut.
Matkaguzzillahan ei onneksi ajeta ratanopeuksia, eihän.
Hah, kaikki mitä EV:stä irtosi ja joku hullu kadotetun nuoruuden oikku oli vetää noin, mutta ei ollut rajoittavaa liikennemerkkiä, eli laillisestikin.
Hymyilyttää kuitenkin muistaa taas miten kivaa voi olla pyörällä.
Tänään näkyy 80 kyltti ilmestyneen ja iisisti jos ei nukahdeta puikoissa nopeuksiin takaisin.