Kirjoittaja Aihe: Californian tiivisteet  (Luettu 4235 kertaa)

japeblues

  • Viestejä: 26
Californian tiivisteet
« : Toukokuu 23, 2018, 08:33:50 ap »
Mistä -98 EV caliin saa tiivisteitä, öljypohjantiivistettä (jotta pääsee öljynsuodattimenkin vaihtamaan) ja venttiilikannen tiivisteet (säätöäkin varmaan pitäisi joskus tehdä venttiileille). nämä tärkeimmät olisi pikimmiten saatava, paripäivää haeskellu netistä eikä ole muutakuin pitkänjuoksun tilauksena saatavana, saako jostain suht joutuisasti hankittua kotimaasta ? edullisesti tottakai ;)
Moto Guzzi California EV -98 tyyppi...

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2018, 12:28:33 ip »
Eivät ole kertakäyttöisiä mutta jos varalla ei ole yhtään niin ainokaisilla on siten tapana rikkoutua... Minulla on ylimääräisiä ainakin venttiilikoppaan.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2018, 12:54:18 ip »
Stormilta olen ostanut venttiilikopan tiivisteitä. Siellä on listauksessa puutteita vaikka kaikissa 950 ja 1100 koneissa on sama tiiviste. Löytyy siis kaikkien kanttisylinteristen mallien osalta vaikka kaikissa ei mainitakaan.
Öljypohjan tiivisteen ole ostanut Biltemasta. Samasta tiivistepaperin palasta saa useita tiivisteitä.

Näkyy olevan saatavana sekä koko tiivistesarjaa moottoriin että erikseen venttiilikopan tiivisteitä.
Pitää muistaa sanoa että kaksi venttiilikopan tiivistettä. Muuten tulee vain yksi.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1989/

No, nytpä näkyy saavan tuoreisiinkin 1100 koneisiinkin omia "kokoja".
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-1100/2009/

Centauro on tuotemerkki, ei Guzzimalli tässä yhteydessä.

Olen käynyt hoputtamassa Stormilla että kytkekää ristiin eri mallien osia sillä eri mallien osat käyvät suurelta osalta keskenään ristiin vaikka mallimerkintä olisikin eri. Toki kannen- ja sylinterin tiivisteet ovat mallikohtaisia. Tietysti ostajan on hyvät tietää mitä tilaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2018, 14:16:11 ip »
Meinasin tarjota pikana omasta hyllystä venttiilikopantiivisteitä postimaksuja vastaan, mutta on ei oota. Viimeisestä varastoparista toinen meni kopan alle (eka seitsemään vuoteen !! ) ja öljypohjan tiivistettä ei ollut.
Mutta kuten edellä mainittu, ostat hyllyyn, niin et tarvitse pitkään aikaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

japeblues

  • Viestejä: 26
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2018, 19:49:11 ip »
jep tuolta stormilta panen tulemaan 2 kpl noita venttiilikannen tiivisteitä, vaan tuo öljypohjan tiiviste olisi hyvä löytää, liekkö tuota koko sarjaa tarvii ikuna :) tulipalo kiirehän tässä ei ole mutta kumminkin tälle kesälle ja ehkä jo ensikuulle :)

edit: venttiilikopan tiivisteet tilattu ja tulossa stormilta..
Moto Guzzi California EV -98 tyyppi...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2018, 21:45:31 ip »
jep tuolta stormilta panen tulemaan 2 kpl noita venttiilikannen tiivisteitä, vaan tuo öljypohjan tiiviste olisi hyvä löytää, liekkö tuota koko sarjaa tarvii ikuna :) tulipalo kiirehän tässä ei ole mutta kumminkin tälle kesälle ja ehkä jo ensikuulle :)

edit: venttiilikopan tiivisteet tilattu ja tulossa stormilta..

Kyse on kuitenkin siitä pidätkö pyörää vuoden vai kymmenen vuotta.....

Kumitiisteet pitää tilata erikseen ja suurin osa niistä löytyy paikallisesta kivijalkakaupasta.

Kyllä tulee ikävä MotoItalian palvelua: samalle päivälle sai osat Matkahuoltoon. Tai vaikka Sodankylään. Lentorahtina. No, jälkeenpäin piti hieman kompensoida kuluja.....

japeblues

  • Viestejä: 26
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2018, 22:23:26 ip »
sekin joo en ole ainakaan vielä vaihtamassa pyörää kun vasta tämän hankin, ja halusin nimenomaan tusinapyöristä eroon ja ei kiinnosta nämä "uudet" pyörät kun niissä ei ole sitä jotain ja tämä oli kohtalon johdatusta,  tämän illan keskiviikkoajoissa paikalla oli n. 40 pyörää vain meikä oli motoguzzilla ainoana. se oli komiaa, vaan kyllä sitä silmäiltiinkin oikein urakalla välissä. saattaa tämä olla meikän loppuiän pyöräkin, eihän sitä tiä milloinka tässä potkasee tyhjää.... :)
Moto Guzzi California EV -98 tyyppi...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2018, 22:25:25 ip »
Sama se on meillä työpaikan parkissa, kaiken maailman merkkejä kyllä on, mutta ainoana mulla Guzzi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #8 : Toukokuu 23, 2018, 22:43:46 ip »
Jos on kirretty omaa kylää tarpeeksi niin tässä pari rientopaikkaa iltojen ratoksi.

Perjantaisin, ĺiki koko suven, säistä riippuen, Vehoniemen harjulla Kangasalla, kahvio ja museo auki iltamyöhään. Kahvia ja ravintoaineita tarjolla.

Tampereella, meitä on monia Guzzisteja ja malleja useamman vuosikymmenen saatosta. Ei ole pidetty ääntä eikä parkkeerattu yhteen paikkaan. Ollaan niin kuin ei oltaiskaan. Silti tulee kyselijöitä ja muita uteloitsijoita paikalle. Tiistaisin. Mustanlahden satama klo 17 - 20 suurinpiirtein.

Näin alkusuven valkeina iltoina hyvä vaelluskohde. Jatkuu syyskuulle asti. Ei ole virallinen tapahtuma. Ruokaa ja juomaa saatavissa helposti.

Meikäläinenkin siellä ja täällä heiluu jos en satu olemaan mökillä.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2018, 08:18:33 ap »
Minä olen ostanut meidän molempien Guzzien tiivisteet MP-Serviceltä Lahdesta. Sähköpostia etukäteen Tompalle ja sitten Lahden ohi ajaessa noutanut. Ovat heilläkin yleensä tilaustavaraa. 70-luvulla tehtiin tiivisteitä tiivistepaperista naputtamalla. Oli aika yksinkertainen tehdä tai sitten aika kultaa muistot.

japeblues

  • Viestejä: 26
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2018, 10:58:26 ap »
jep, nyt alkaa olla osumia tiivisteisiin maailmalla, päästiin googlen kanssa yhteisymmärrykseen ilmeisesti hauista :) eli kyllä noita saatavana on.... ja tietoisuus lisääntyy tässä itelläki pikkuhiljaa :D
Moto Guzzi California EV -98 tyyppi...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2018, 14:24:20 ip »
Nopein tapa on edelleen hankkia koneliikkeestä tiivistepaperia ja tehdä itse. Tarkkana pitää olla niiden öljypohjan sisäpuolella olevien tiivistekohtien huolellisesta teosta.

Biltemassa on tarpeeksi isoja paloja tiivistepaperia öljypohjaa ajatellen. Kahta vahvuutta: 0,4 ja 0,75 mm. Molemmista onnistuu. Hinta tiivistettä kohden jää jonnekin alle neljän euron kunhan näkee hieman vaivaa.

Yritin löytää juutuubista videon miten kätevästi pienellä kuulapäävasaralla irrotetaan paperiarkista tehdastekoista vastaava tiiviste. On näköjään kadonnutta kansanperinnettä, en löytänyt.

Tiiviste kuitenkin tehdään niin että tiivitettävän kohhteen päälle laitetaan riittävän iso pala tiivistepaperia. Saa siis ylittää ulkoreunan reilusti, noin 1 cm on hyvä.

Pienellä kuulapäävasaralla naputellaan kulmasta ruuvinreiän kohdalta reikä näkyviin. Laitetaan siihen tappi. Ruuvi voi olla väljä mutta hätätilassa sekin käy kun pyöräyttää maalarinteippiä sen kannan alle niin että se on reikään jämpti. Vastakkaiseen nurkkaan tehdään samoin. Nyt paperi ei pääse liikkumaan. Kohdistustappeja voi laittaa enemmänkin. Naputellaan sisäpuolen reunaa myöden niin että paperi murtuu irti mutta niissä kohdissa joissa on öljypohjassa aukkoja keskemmällä pitää jättää tiivisteestä kannas. Tarvitaan siis saksia. Kun sisäpuolen muodot ja ruuvinreiät sekä öljykanavien reiät ovat näin kaikki tehty on tiiviste asennusvalmis. Se ei haittaa mitään että ulkokehällä on liikaa paperia. Sen voi veistää mattoveitsellä pois kokoonpanon jälkeen.

Muuta: kannattaa tarkastaa ettei naputtelukierroksen jäljiltä ole jäänyt öljykanaviin tai edes ruuvinreikiin tiivistepaperin palasia.
Tiiviste liimataa ohuella tiivitseliimakerroksella koko alaltaan puhdistettuun öljypohjan tiivistepintaan. Kun taas puhdistettuun lohkon tiivistetasoon sivellään ohuelti vaseliiniä kuten myös tiivisteen yläpinnalle. Näin saadaan aikaiseksi monikertakäyttöinen tiiviste.
Seuraavilla avauskerroilla pitää vaselinnikäsittely uudistaa niin tiiviste kestää ainakin viisi kertaa avaamista särkymättä. Ja se on Guzzinkin mittakaavassa pitkä matka.

Tässä on hieman sen suuntaista hommaa: https://www.youtube.com/watch?v=IE-pHtiBdis

Onhan toki vasaralla teko ihan avutonta hommaa sillä nykyään tiivisteitä tehdään vesileikkurilla, laserilla tai muilla nopeilla työstömenetelmillä, jopa tulostamalla. Niitä videoita oli vaikka kuinka paljon saatavilla.

Mutta kuulapäävasara on edullinen hankinta, varsinkin jos tekee vain yhden tiivisteen....

Vaihtoehtoinen tapa: https://www.youtube.com/watch?v=NDOcR592-Fw

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2018, 14:33:16 ip »
On tuohon helpompikin tapa. Skannaa tiivistepinnan tulostimella/kopiokoneella ja tulostaa sen tiivistepaperille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2018, 14:41:54 ip »
On tuohon helpompikin tapa. Skannaa tiivistepinnan tulostimella/kopiokoneella ja tulostaa sen tiivistepaperille.

Pikkutiivisteillä kyllä kotioloissakin.
Mutta jos on käytettävissä A3-kokoinen skanneri/mustesuihkutulostin niin todennäköisesti onnistuu öljypohjantiivistekin. Riippuu hieman asetuksista että tuleeko aivan saman kokoista.

Öljypohja on isompi kuin A4 joka on kotilaitteiden yleinen koko.
Paljon on tullut tehdyksi 50€ skanneri/kotitulostimella erilaisia tiivisteitä. Myös tiivistetiedostoja on koneen muistissa.
Kuitenkin kuulapäävasaralla on naputellut jo parikin tiivistettä ennen kuin tulostintiiviste on valmis. Jos tulostin on ylipäätään käytettävissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian tiivisteet
« Vastaus #14 : Toukokuu 24, 2018, 14:53:39 ip »
Käytännössä joku tuntee aina jonkun (joka tuntee jonkun jne) jolla on A3 tulostin. Samassa aparaatissa on yleensä myös skanneri. Itsellä tuo on luonnollisesti työetu. Kyllähän ne vähän tietenkin kattoo, kun koneen koppaa nostelee lasilevylle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.