Itse kukin on joutunut nöyrtymään.....
Ihmisessä on sisäänrakennettuna jokin hankaloittava ajatusmallimuoto silloin kun järjestelmä on jossain määrin opitun ulkopuolella. Ei siis ole aivan tarkkaa tietoa mikä on oikea toimintatapa ja mistä suunnasta ongelmaa pitäisi lähestyä.
Sellaiselle joka tietää jokaisen nippelin tarkoitukset, monikko siksi että monella osalla on useampi kuin yksi tarkoitusta, se hämää myös. Eihän sänkykään ole tarkoitettu pelkästään nukkumista varten vaikka se samalla tavalla joka kerta pedataan.
Moottoripyörä on täynnä varsin yksinkertaisia logiikkapiirejä: kun tästä painaa niin tuo rele vetää paitsi kun sivutuen kytkin ei ole kiinni-asennossa, moottori käynnistyy tai ei käynnisty. Hämäyksen vuoksi pitää vielä olla samassa piirissä toinen ehto: kun vaihde on vapaalla. Vasta näiden tietojen ollessa "kyllä" asennossa saa starttinappula toimitettua signaalin startin releelle että käynnisty. Eri vuosimalleissa logiikka on lisäksi hieman erilainen: startti pyörii ja bensa haisee mutta ei käy. Yksi looginen muuttuja on jäänyt huomaamatta ja estää käynnistyksen.
Nyt kun on täysin digitalisoituja pyöriä niin noita asioita ei tarvitse ihmetellä ja muistaa itse. Kunhan kytkinkahva on vedettynä pyörä käynnistyy mutta ei lähde liikkeelle millään ilveellä vaikka vaihde on päällä. Silloin pitää katsoa että jäikös se sivutuki sittenkin ala-asentoon.
Logiikat ovat samantyyppisiä vuodesta toiseen, enemmän tai vähemmän mutkikkaita, enemmän tai vähemmän kätkettyjä käyttäjältä, mutta ne on tarkoitettu tekemään pyörä turvallisemmaksi käyttäjälleen. Mutta sitä ei ole ajateltu että säästyisi noloilta tilanteilta.
Itsellä on kokemusta logiikkapiirin pettämisestä: pyörä kaatui paikaltaan. Syy: vapaavalon kytkin oli oikosulussa ja mahdollisti siten käynnistymisen vaihde päällä. Itse seisoin pyörän vieressä.
Tyypillinen ensitieto nykypyörästä omistajan taholta: nyt se ecu meni rikki! Mikään ei toimi! Hänelle logiikka on yksinkertainen: kun ei käy niin kaikki sähkölaitteet ovat rikki.
Yleensä kannattaa tarkistaa akun lataustila ja sen kyky ottaa varausta vastaan. Jos sähköä on niin miksi se ei liiku, on tarkistusvuorossa. Joskus on niin että yleismittari näyttää että sähköä on saatavissa. Se voi kuitenkin olla niin että sähkö ei liikukaan koko kapasiteetillään. Tarkoittaa, yleensä, liitin- tai liitosvikaa. Joskus akkukin hajoaa niin että yleismittari näyttää 12,5 volttia on jännitettä joten kaikki näyttää hyvältä mutta akku ei kykenekään purkautumaan eli virtaa ei ole saatavissa. Eikä myöskään latautumaan.
Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Jos viitsisi.