Kirjoittaja Aihe: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?  (Luettu 9842 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« : Toukokuu 20, 2018, 06:50:37 ap »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2018, 12:02:23 ip »
Ei taida vielä olla niin helppoa siirtyä konekuskeihin. Ei ole säännöt ja ohjelmointi vielä ihan päätetty..

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uberin-kuolonkolarista-ikavaa-tietoa-auto-paatti-ajaa-jalankulkijan-yli/iR4nmwyy
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2018, 12:49:50 ip »
Robottiliikenteeseen on vielä pitkä matka, arvaan 10 – 20 v. Nooh... eihän tuo ole pitkä, mutta viimeinen sukupolvi emme vielä ole.

Suurempiakin vaikeuksia on esiintynyt: mm. miten saada rekan kuljettaja pysymään hereillä robottirekan kulkiessa, tai ylipäätään ottamaan niin tylsän homman. Vielä pitempään menee , että autot ajelevat ihan ilman ihmispäivystäjää. Välivaiheena varmaan ihmispäivystäjät siirretään teleyhteyden päähän keskitettyyn valvomoon johonkin Intiaan. Siihen menee varmaankin 20 – 30 v.

Tekniset ratkaisut tulevat meidänkin avuksemme, moottoripyörillä, autoilla polkupyörillä, droidkulkimilla, jalankulkijoilla, kaikilla tulee olemaan yksinkertainen ja halpa transponderi, joka sallii liikenteenohjauksen toimivan suvereenisti tekoälyn avulla. Arvaan: alle 10 v kun se jo nähdään. Tosin – mitenkähän saataisiin nykyisetkään jalankulkijat käyttämään edes optista transponderia, heijastinta?

<mielipidettä> Tässä vaiheessa sisäinen tutkamies ja sotilas sanovat ainakin minulle, että teknillinen perusta ei ole läheskään valmis automaattiselle liikenteelle. Satelliittipaikannus ei ole kestävä ratkaisu, eikä koko suurkaupunkia voi täyttää miljoonilla aktiivisilla tutkasensoreilla ilman, että ne sotkevat toisensa perusteellisesti. Ajoneuvokohtainen ympäristön kontrolli ei tule toimimaan massoittain jo siksi, että taajuuskaistaa ei riitä. Mutta tekoälyavusteinen toisiotutkaperiaate kyllä tulee toimimaan mainiosti. Siis ajoneuvoissa tulee väistämättä olemaan interrokaattori ja transponderi pari. Näin kävi ilmailussakin, ja siellä ei ole läheskään tällaista tilanahtautta. </mielipidettä>

Pitäkäämme myös huoli, että näitä asioita myös meiltä kysytään ennen päätöksiä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2018, 16:50:00 ip »
Nuo ulkomaalaiset inssinöörit keksiskelevät jos mitä kapistuksia autoihin saadakseen ne ajelemaan itsekseen. Ja näyttämisenhalu tuntuu ylittävän jopa hevoslauman kiimankin. Ja siinä sentäs tanner tömisee...

Mulla on ns. akateeminen mielenkiinto nähdä miten se autoauto kulkee perisuomalaisessa maisemassa. Kun 100km matkalla on sulaa, märkää ja lumista. On tervattua tietä ja soraa. Reunaviivoilla ja ilman. Uusia viivoja ja osin kuluneita. Eikäs tarvi kuin käydä Porkkalanniemellä kääntymässä, saa selville mites se itsestään toimiva Vovlo pärjää niissä kurveissa. Hitaalla faartilla se taitaa jotenkin, mutta sitten myöhästyilee työmaalta...
Asia on kumminkin siten, että noiden ihmeautojen myynnin alkaessa tosissaan, minä taidan työnnellä rollallaata jossain lukon takana, jos muistan sitten edes sitä ajaa...Ja väliäkös tuolla...

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2018, 20:24:42 ip »
Uskovaisia on näämmä joka lähtöön. Tämä digiuskovasten lahko on autuudessaan vapaassa leijunnassa  - jalat irti maasta ja pää pivissä. Maailman lopun ennustajat kertoivat aikanaan öljyn (bensan) loppumisesta 70 luvulla. Edelleen vaan polttomoottorilla väki ajelee ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2018, 20:53:37 ip »
Itse en enää jaksa asiaa ottaa kovin vakavasti. Hieman samat aatteet ovat kuin TimoEV:llä.
Apupyöräosastolle varmaan pitää siirtyä ennemmin tai myöhemmin.
Eivät ole päättäjät vielä saaneet aikaiseksi motoristien vanhainkotia vaikka olen sitä monesti ehdottanut.

Jo viime vuosituhannen lopulla piti autojen lentää. Protoja on tehty mutta yleiset fasiliteetit eivät suosi ratkaisuja.

X-morsion idea oli että tiet pitäisi tehdä niiden alle ja se pinnalle jäänyt baana pyhittää moottoripyörille. Siellä tunnelissa olisi helppoa hallituissa olosuhteissa automaattiautojen huristella.
Näin ainakin kaupunkialueilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2018, 22:26:05 ip »
Siinä saattaa seuraavakin polvi keretä rollaattorin työntöön, ennen kuin koko ajokalusto on automaattinen. Sen lisäksi että välineet ovat vielä lapsenkengissä, on muistettava että jonkun muutos on maksettavakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2018, 05:33:40 ap »
Tietokone ohjattu kuljin, onhan se tietysti hienoa keksiä miten.
Kovalevy kun siitä leviää, niin mitähän siitä seuraa?
Joku hakkeri voi ainakin laittaa kaikki ajamaan päin toisiaan.
Kovasti koittavat tuon tyyliseen ettei kuskia, ei tarvi ajatella tai ajaa itse, "älykkäät" järjestelmät hoitaa kyllä kaiken..

Ihminen typerryttää itsensä noilla älyvempaimilla, tätä tulevaisuuttako me halutaan?


TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2018, 14:24:02 ip »
>> Joku hakkeri voi... <<

Joo - kun istuksii siinä autoauton jakkaralla ja juopi kaffetta termostaattipullosta, niin bittiänikkaroinut katala kääntääpi auton ajelemaan ihan itsekseen Kuopioon. Vaikka Turkuun oli alunpitäen ollut matka. Ja säätää vielä ovet lukkoon ja ratin irti. On siinä huoneenhallitukselle selitettävää, kun viikon reissusta kotio pääsee: " Vai auto vei ittellänsä Kuopioon..."

Paljon on vielä nikkaroitavaa luotettavuudessa ja eritoten turvallisuudessa; Kunhan saisivat ne ilman avainta toimivat laitteet semmoseksi, ettei niitä skannerikojeilla saa kähvelletyksi. Sehän näytettiin jo televaattorissakin miten helposti se MB500SEL vietiin... Ja omistaja istuksii kahviterapiassa kupittelemassa autuaan tietämättömänä. Auto menikin jo rajalta yli...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2018, 20:52:06 ip »
Tässä aiheesta lisää vaikka on muutakin: https://www.smoto.fi/?p=6270

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2018, 22:50:00 ip »
Se on vaan huvittavaa miten uutta sukupolvea pidetään pumpulissa. Tiukensivat taas tehon kuristussääntöjäkin, että teholuokkaa josta saa laimentaa A2 luokkaan pudotettiin. Mikä on muuttunut ajan saatossa? Ennen sai ajaa korttia ilman mitään kokemusteni 500cc pyörillä jne. Piikeissä oli kaksi kertaa enemmän tehoa, 18 vuotiaana kortti päivittyi yhdessä yössä suurimpaan luokkaan. Kuinka tällainen monen askeleen ajokortin hankinta motivoi aloittamaan harrastuksen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2018, 06:07:37 ap »
no mulla on kumminkin -90 luvun alkupuolella syntyneillä pojilla moottoripyörät että jatkosta jotain toivoa

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2018, 10:18:11 ap »
Se on vaan huvittavaa miten uutta sukupolvea pidetään pumpulissa. Tiukensivat taas tehon kuristussääntöjäkin, että teholuokkaa josta saa laimentaa A2 luokkaan pudotettiin. Mikä on muuttunut ajan saatossa? Ennen sai ajaa korttia ilman mitään kokemusteni 500cc pyörillä jne. Piikeissä oli kaksi kertaa enemmän tehoa, 18 vuotiaana kortti päivittyi yhdessä yössä suurimpaan luokkaan. Kuinka tällainen monen askeleen ajokortin hankinta motivoi aloittamaan harrastuksen?

Peikkona ministerien ja virkamiesten mielessä on teho. Jos kyselette ei-motoristilta mitä he pelkäävät eniten moottoripyörässä niin saatte vastauksen että se teho. Kun keskustelua jatkaa niin joillakin on mielessä moottoripyörän hankinta, tai ehkä skootterinkin, kun siinä moottorin voima on hallittavissa ja vaihteistokin automaattinen.

Ei ole kuin kaksi päivää siitä kun poikkesin Toijalan Nesteellä kahvilla ja sämpylällä niin "baarin raati" eli kylän eläkeukot kyselivät pyörästäni. Toteamus oli että eiköhän vähän vähempikin teho riittäisi. ABS-jarruja myös ihmettelivät kun kerroin niiden olevan pakolliset.
Tavallinen äänioikeutettu kansa on, ainakin osittain, ihan pihalla kehityksestä. Jännästi kuitenkin keskutelu siirtyi kilvanajoon ja muisteluhin Agostinista ja kumppaneista. Heitä oli siis silloin ihailtu.

Jos teho onkin vaarallista väärin käytettynä on se myös turvallisuustekijä silloin kun pitää päästä tilanteesta eroon. Esimerkiksi nopeuden muutos ohituksessa voi pelastaa onnettomuudelta.

Olen kokeillut ajaa kuristetulla 2t piikkisellä. Ei se hääviä ollut. Ensin kaasua vääntäessä tapahtuu ihan toivottava ilmiö: pyörä kiihtyy hyvin hetken mutta ei sen jälkeen enää tottele kaasua. Vaihde isommalle ja sama juttu. Vauhti kiihtyy hitaasti vaihtamisen tahdissa. Jalkoihinhan sillä on vaarassa jäädä. Ehkä kuristetulla nelitahtisella ajaminen olisi mielekkäämpää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2018, 12:37:22 ip »
Miksi se teho ei ennen pelottanut? Tehokkaita pelejä on ollut jo yli kolmekymmentä vuotta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Olemmeko viimeinen mp- sukupolvi?
« Vastaus #14 : Syyskuu 04, 2018, 14:57:54 ip »
Pöh, tehoko pelottaa.
Kaikihan on tyytyväisiä jos jostain pari pollea lisää, mitä hittoa sillä on ajamisen kanssa muuta kuin että nuorisoa ohjataan turvallisemmille vesille keksimään muita onnettomuuksia.