Kirjoittaja Aihe: Vintagen nopeus&matkamittari  (Luettu 6982 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Vintagen nopeus&matkamittari
« : Toukokuu 16, 2018, 08:55:30 ap »
Vintagen nopeus&matkamittari sanoi aamulla töihin tullessa työsopimuksen irti. Ehdotuksia mittarinkorjaajapajoista kolmiossa Helsinki-Hämeenlinna-Kouvola tai sen tuntumassa otetaan vastaan.
Mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2018, 09:58:18 ap »
Onko jo tutkittu että ei ole vaijerivika? Siihen auttaa vain vaijerin vaihto. Alapäässä on vaijerille ns helmiliitos jolla vaijeri pysyy kiinni pyörittimessä. Pyöritintä ei saa ottaa irti vaihteistosta vaikka se saattaa lähteä pyörimään irti jos vaijerin alapään kiinnike on jumiintunut.

Vaijeri kestää varsin hyvin kun sen kerran vuodessa voitelee. Voitelu ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan omistajan hommiin. Kuten moni muukin Guzzin huoltotoimenpide.

Monissa muissa samaa ikää olevissa malleissa on jo ollut elektroninen mittaristo mutta Vintagessa, nimensä mukaan, on luotettu vanhaan tekniikkaan.

Etelä Suomen mittarikorjaamoista en tiedä.
Tampereella on Palanto joka huoltaa ja korjailee myös Guzzin mittareita.
https://www.palanto.fi/


mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2018, 10:42:57 ap »
En oo vielä sen tarkemmin tutkinut asiaa, josko vaikka homma hoituis vain vaijerin vaihdolla. Laitoin tiedusteluviestin Bike Worldille Vantaalle, onnistuisko vaijerin hankinta heidän kauttaan. Jos ei ala heiltä vastausta kuulumaan, niin ottaisin mielelläni vastaan jonkun muun (ulkomaalaisen) tavarantoimittajan verkkokauppasähköpostiosoitteen.
Mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2018, 11:12:53 ap »
Täältä, pääasiassa, tulee tilailtua osia: https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc
Muitakin toimittajia toki on. Jos menet Gruppon pääsivulle niin siellä on niistä listaus.

Olisi toki mielenkiintoista seurata kuinka Bike World toimittaa tilatun tuotteen ja mihin hintaan.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2018, 11:47:35 ap »
Vastaus tuli lähes samantein. Toimitusaika-arvio pari vkoa ja hinta vaijerille 17,09 €. Pitänee siis ajella seuraavat parisen vkoa kiekkamittarin lukujen perusteella, josko nyt sitten muistaa edes suurinpiirtein kierroslukujen, vaihteiden ja ajonopeuden väliset suhteet. No, tietty voihan sitä katsoa nopeuksia navistakin.
Mosa

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2018, 16:42:17 ip »
Eikös Vintagessa ole samat välitykset kuin EV:ssä?
Omassa totuin nopeasti lukemaan n. nopeutta kierroslukumittarista kun nopeusmittari oli pari viikkoa pois pelistä.
Tuossa ainakin asia on äärimmäisen helppo:
3000rmp on 100kmh vitosella.
Nelosella se on 80 kmh.
Kolmesella 60kmh.
120kmhkin taisi olla sopivasti 4000rmp vitosella.

Vika ei sinänsä koskaan selvinnyt.
Purin ja kasasin, niin rupesi toimimaan mystisesti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2018, 21:12:53 ip »
Suuri epäilys on vaijerin katkeaminen. Itse mittari on niin simppeli ja vanhaa tekniikkaa, ettei se taida rikki mennä. Vaijeri katkeaa tankin takaosan kohdalla olevan jyrkän mutka takia. Ja kuten Matti kertoi, niin älä irroita sitä vaihteiston päätä. Irroita vain se vaijerin ylä"nippa".
Samalla kun vaihdat, niin voisi olla hyvä irroittaa ja rasvata se mittarin takapään kulmavaihde. On tosin kohtuulisen monipuolisen askartelun kohde.
Siinä vaijerissa on messinkihelmi, joka estää vaijerin menon liian pitkälle lootaan. Tällöin ei ylettyisi enää mittariin.
Erikoistyökaluja tms. säätöjä ei tarvita.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2018, 23:09:56 ip »
Vintagessa on kyllä eri välitykset kuin EV:ssä näemmä, eli noista EV:n lukemista päästään suht oikeaan, kun lisätään joka vaihteelle noin 10 km/h. GuzGuz, jos joskus huomaat, että välitykset ovat vaihtuneet ja vanteet eivät enää ole tubelessit, niin älä vaan tuu kattoon mun Vintagea.
Sain asennettua uuden TPS:n ja pääsin kokeilemaan noita nopeuksia 3000 kierroksella: 2:lla 60km/h, 3:lla 80km/h, 4:lla 100km/h. Eli entistä enemmän alkaa tuntua siltä, että käyn vaihtamassa jonain yönä GuzGuz:n EV:n perämurikan tilalle Vintagen perän.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2018, 22:40:07 ip kirjoittanut MattiS »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2018, 15:07:51 ip »
Eli se pidempi välitys on sitten Vintagessa.
Pyörä ei mulla taida vaihtua, kuskin välykset ja välitykset saattaa kyllä heitellä.
Oikeassa  MattiS, Vintagessa on myös sitä jotain, saako etäältä ihastella linjoja?

Mikä tuli mieleen, että tein kaiken just neuvojen vastaisesti ja olin vaihteistopäästä irti.
Pyöritin päästä akkukoneella ja totesin neulan reagoivan kierroksiin.
Takaisin nippuun ja vaiva katosi, n 15000 km tapahtumasta.
Tiedä sitten.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #9 : Toukokuu 17, 2018, 15:32:22 ip »
Eli se pidempi välitys on sitten Vintagessa.
Pyörä ei mulla taida vaihtua, kuskin välykset ja välitykset saattaa kyllä heitellä.
Oikeassa  MattiS, Vintagessa on myös sitä jotain, saako etäältä ihastella linjoja?

Mikä tuli mieleen, että tein kaiken just neuvojen vastaisesti ja olin vaihteistopäästä irti.
Pyöritin päästä akkukoneella ja totesin neulan reagoivan kierroksiin.
Takaisin nippuun ja vaiva katosi, n 15000 km tapahtumasta.
Tiedä sitten.

Tapaturmaisesti on sattunut niin että vaijerin kuori on hieman venähtänyt. Kun taas itse vaijeri ei voi venyä. Tämä aiheuttaa sen että alapäässä voi vaijerin neliömäinen pää olla vain hieman vastakappaleensa eli pyörittimen sisässä.

Kun vaijerin alapäätä laittaa paikoilleen niin helmeä, joka on kuoren ympärillä, siirretään hieman ylemmäksi niin vaijeri kuori menee syvemmälle pyörittimen runkoon. Silloin myös itse vaijeri on syvemmällä pyörittimessä.

Omissa pyörissäni otan vaijerin sisuksen pois kuorensa sisältä ja pesen. Samoin pesen vaijerin kuoren sisäpuolelta liuottimella. Ajomäärästä riippuen keskimäärin parin vuoden välein. Voiteluaineeksi ohutta moottoriöljyä.

Vaijerin alapään irrotuksessa on katsottava että pyöritin ei itse irtoa vaan vain vaijeri helmineen. Helmellä on ikävä tapa pudota huomaamatta.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2018, 21:40:25 ip »
Mulla katkoi Vintage vaijereita ihan työkseen ja nimenomaan sieltä vaihteiston päästä.
Älysin lopulta kovertaa väylää (kolon) johonkin muoviläpyskään. Olikohan se akun päällä, eli akun ja satulan välissä? Ei jaksa muistaa ihan tarkalleen ...
Joka tapauksessa silloin kun satula oli paikallaan, niin vaijeri joutui pikkuisen liian jyrkälle kulmalle siinä kohtaa missä lähti taivaltamaan kohti keulaa ja mittaristoa. Sen jälkeen kun tein vapaata tilaa, niin ongelma loppui. Ja se katkeaminen ei tapahtunut suinkaan siitä vaijerin kaarrokselta vaan juuri sieltä alapäästä. Nippa nappa sai aina tongeilla siitä pätkästä kiinni ja ulos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #11 : Toukokuu 17, 2018, 21:50:52 ip »
Varmaan se mutka aiheutti kitkaa ja lisääntynyt momentti katkaisee vaijerin helpoimmasta kohtaa, eli juuri tuen vierestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2018, 22:27:54 ip »
Varmaan se mutka aiheutti kitkaa ja lisääntynyt momentti katkaisee vaijerin helpoimmasta kohtaa, eli juuri tuen vierestä.
Vaijerin neliömäinen pää on lämpömuokkauksen tulosta. Siihen on mahdollisesti jäänyt karjennut kohta mistä tapahtuu katkeaminen.

Alkuperäisasennus ei aina ole ollut optimaalinen. Olen monessa pyörässäni linjannut vaijerin reitin mittarille uudelleen. Nopeusmittarin vaijereita saa myös eri mittaisina. Liian pitkä vaijeri on melkein yhtä huono kuin liian lyhyt.

Vastaava vaijeri on myös kierroslukumittarille. Se lähtee jakopään kopan yläpäästä eli on huomattavan paljon lyhyempi. Vaijerikäytöstä varvikellolle luovuttiin joskus 80-luvulla. Sitä ennen oli elektronisia mittareita (Esim. GT850) kuten myös sen jälkeen.

Pikkulohkoisissa on ollut näihin päiviin saakka nopeusmittarin vaijeri etupyörän navasta. Etuakselilla pyörännavan ja oikean teleskoopin välissä on pyöritin. Sitä moititaan huonoksi. Toisaalta ne hajonneet ovat olleet ilman voitelua. Pyörittimessä on voitelunippa. Siihen kun edes kerran kaudessa laittaa paksua öljyä niin se toimii varsin pitkään. Pyörittimen voi purkaa osittain. Sitten pesu, kuivaus ja voitelu. Ei ole iso homma renkaanvaihdon yhteydessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #13 : Toukokuu 17, 2018, 22:50:44 ip »
Halvemman pään japanilaisissa nopeus mitataan edelleen etupyörän mukaan. Se on halpa ja toimiva systeemi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #14 : Toukokuu 17, 2018, 23:03:42 ip »
Nyt kun halvemman pään japanilaisissa on ABS-jarrut niin erillistä nopeusmittausta ei tarvita.
ABS-systeemistä on pari muutakin hyötyä kuin jarrun hallinta.