Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 58010 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #75 : Heinäkuu 29, 2019, 19:04:26 ip »
Jospa tuo alkuperäinen naru on hoikkuuden lisäksi liittimiltään haikkolaatuinen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #76 : Heinäkuu 29, 2019, 20:28:24 ip »
Kyllä se solenoidin "käynnistysvirta" on ihan kohtalainen, ennenkuin kyntkentänastat sitä oleellisesti pudottavat (pitovirta). Joten on se jännitehäviö akku-rele solenoidi-piirissä hyvinkin mahdollisesti syyllinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #77 : Heinäkuu 29, 2019, 21:04:00 ip »
Nykyaikaisilla digitaalimittareilla on hankala mitata hetkellistä pursketta oli se sitten nouseva tai laskeva. Sitä varten on analoginen mittari työkalupakissa jonka viisarin liikkeen suunnasta voi päätellä mitä tapahtuu vaikka viisarimittarilla onkin viivettä viisarin liikkeellä. Jos jännitteen putoaminen on oikein nopeaa ei viisarimittari kerkiä sellaiseen kunnolla vaan pitää olla oskilloskooppi. Se kerkiää mukaan.

Vaikka akussa näyttäisi lepojännitettä olevan niin sen purkautumiskyky voi salakavalasti vanhuuttaan laskea vaikka virtaa tarvittaisiin heti paljon. Akuissa on tällä alueella eroja. Joidenkin purkautumiskyky on suuri mutta lyijyakuissa on myös sellaisia jotka eivät toimi kunnolla käynnistysakkuna. Sellainen sopii parhaiten vaikka sähköperämoottorin akuksi pienveneeseen.

Huomenna menen verstaalle ja taidan tehdä kokeen aiheen piiristä. Viisarimittarilla mittailen jännitteen putoamista käynnistyksen aikana. Virran määrän mittaus olisi tehokkaampi tapa mutta sellaiseen pitää olla erilaiset vehkeet. Akun kuormitustesteri on sellainen ja useimmissa akkuliikkeissä on kyseinen laite. Mutta se mittaa vain akun tehoa suoraan akun navoista ja kertoo akun sen jetkisen käyttökunnon mutta silläkin lienee hankalaa mitata virran määrää tässä kyseisessä asiassa.
Tämmöistä olen katsellut jos vaikka käytetyn löytäisi sopivasti: https://m.motonet.fi/fi/tuote/6501147/Bahco-BBT80-akkutesteri-tulostimella-6--12-V

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #78 : Heinäkuu 31, 2019, 00:38:35 ap »
Reilu viikko sitten sunnuntaina ajelin reissun Raisiosta Lahden mp-museolle ja takaisin. Kun oli kuuma päivä jouduin jokaisen ajotauon jälkeen käynnistämään Brevan tuolla "pakkokäynnistysnappulalla". Tänään oli reilut 15 astetta kylmempää ja yli viikon seisonut pyörä totteli vaihteeksi toistuvasti starttinappulaa. Lämpötilaan tuntuu siis vaiva todella vahvasti olevan sidoksissa.

Edellä olevassa keskustelussa on esitetty kaksi toisistaan poikkeavaa korjaustapaa käynnistysongelmaan: suoran sähkönsyötön rakentaminen akulta startin releelle taikka releeltä solenoidille menevän johdon vaihtaminen paksumpaan johtoon. Käyttäjäkokemusten perusteella molemmat poistivat käynnistysongelmat. Pitänee aloittaa tuosta jälkimmäisestä kun siinä kyseessä on vain vanhan johdon vaihtaminen toiseen ilman mitään alkuperäisen järjestelmän modifiointeja (tuohon ensimmäiseen korjaustapaan kun näyttää liittyvän jonkinmoinen mahdollisuus startin jumittumiseen päälle, mikä ei liene ihan ongelmaton juttu kun sattuu kohdalle).

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #79 : Heinäkuu 31, 2019, 08:56:08 ap »
Lainaus
kaksi toisistaan poikkeavaa korjaustapaa
Kun en ole sähkömies: eikös olla kuitenkin samalla asialla? Ensin hyvää sähköä akulta starttireleelle, jota tuo starttirele sitten (Ecun ohjaamana) kytkee eteenpäin startin solenoidille.  Molemmat pätkät ”vahvennetaan”: starttireleelle tuleva, ja starttireleeltä lähtevä. Molemmat kun tekee sitten on tehnyt "kaikkensa"...

Lainaus
näyttää liittyvän jonkinmoinen mahdollisuus startin jumittumiseen päälle
Ei pitäisi? Ecu ohjaa starttirelettä, joka määrää saako startin solenoidi sähköä vai ei.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #80 : Heinäkuu 31, 2019, 12:00:22 ip »
Lainaus
näyttää liittyvän jonkinmoinen mahdollisuus startin jumittumiseen päälle
Ei pitäisi? Ecu ohjaa starttirelettä, joka määrää saako startin solenoidi sähköä vai ei.

On olemassa, tietämäni mukaan, 3 mahdollisuutta, harvinaisia tosin, 1)kun käynnistetään ja silloin käynnistinreleen kärjet jäävät toisiinsa kiinni, käynnistys jatkuu vaikka moottori jo käy. 2)Eräissä vuosimalleissa vikaa oli jo starttinapissa. Likaantuessaan se jäi pohjaan. Ainakin minulle ja Motojussille on käynyt niin.
3)Käynnistinmoottorin solenoidin kärjet palavat kiinni tai solenoidin rautaydin jumittuu ja pitää käynnistysvirran päällä vaikka starttinappi olisi kunnossa eikä starttirele ole vetotilassa.

Erikseen on vika jossa käynnistinmoottorin bendixlaite jää etuasentoon käynnistyksen jälkeen. Se on puhtaasti, tai oikeastaan likaisesti, mekaaninen vika. Käynnistinmoottori jää pyörimään vauhtipyörän mukana ja tuhoutuu jos lähdetään ajamaan. Välityssuhde kun on aika hurja. Likaantuminen tai kuluminen tai molemmat aiheuttaa tämän.

Kaikissa em häiriöissä käynnistinmoottori tuhoutuu varsin lyhyessä ajassa jos ei outo uliseva ääni herätä kuljettajaa sammuttamaan pyörän. Viimeksi eilen tapahtui jokin näistä eräälle veteraanipyörälle Treen Mustassalahdessa lähtiessä pois. Lähti kuitenkin ajamaan. Pääsi lähes sata metriä.

Sitten oma hupainen kokemukseni. Tyttöystävälläni oli aikoinaan Cagiva AlAzurra 650 jossa oli Ducatin kone mutta japanilaiset sähkölaitteet. Juhannusvietossa eräällä kesämökillä. Tuli kova ukkossade ja katseltiin terassilta kuinka keskituella olevan Cagivan mittarivalot syttyivät ja kohta starttimoottori lähti käyntiin ja pyörä käynnistyi. Siinä se rouskutteli tyhjäkäyntiä (Startti koko ajan päällä.) takapyörä pyörien kunnes sade helpotti ja kävin irrottamassa akkukaapelin. Tuli hiljaista. Parin päivän päästä, juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, laitoin akkukaapelin kiinni ja kaikki oli taas normaalisti. Sadevesi se vain teki tepposen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #81 : Heinäkuu 31, 2019, 15:11:53 ip »
Se saattaa sitten se johtimen vaihto olla monimutkainenkin työ; Sähkökuvassa johto on suoraan välillä A => B, mutta johtosarjassa kulku ei aina ole noin. Sarja tehdään pöydälle erikseen ja voi kiertää pitkästikin eri mutkilla. Samoin saattaa olla jokin johdin vedetty ihan eri kytkentäpisteeseen, kuin kuvassa; Miten se vain oli helpoin ja nopein tehdä tehtaalla.
Eikä pyörä ole tässä asiassa edes poikkeus...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #82 : Heinäkuu 31, 2019, 16:18:11 ip »
TimoEv se löytää aina "mörköjä". Tosiasiassa näin on koska kytkentäkaavio on usein hyvin paljon yksinkertaistettu esitys siitä miten kaiken pitäisi toimia ja missä mikin johto on. Ei aina ole.
Paperilla asiat ovat yksinkertaisia yhdessä ulottuvuudessa mutta todellisuudessa ollaan pääosin kolmiulotteisessa rakenteessa.
 
Vaikuttaa siis yksinkertaiselta vetää johdin. Toki sen voi tehdä oikoen suorinta reittiä vaikka johtosarjan suojasukan sisällä matkaan voi mennä useampi metri johdinta. Johtimet maksavat ja ylimääräisiä ei kannata laittaa. Varmasti on kaavioiden piirto-ohjelmassa sellainen laskin joka laskee keskimääräisen arvion kaikkien johtimien pituudelle kunhan kohteet tiedetään 3D-mallinnetussa rungossa. Lisäksi kuumien kohtien väistöt tai suojaukset sekä liittimien sijainti. Niitä ei kannata laittaa kovin rapaiseen paikkaan.

Toisaalta: olen tehnyt moneen pyörään upouuden johtosarjan. (Japanilaisiin ja Britteihin ja kahteen Benelliin.) Yllättäen siitä tulee yksinkertaisempi kuin alkuperäinen. Mutta miettimistä siinä on.
Maajohdotuksen hylkääminen pääosin helpottaa johtomäärässä. Toisaalta pitää huomioida liikkuvien osien maadoitukset erikseen. Itse jälkimaadoitan aina keulan ja takahaarukan ja joissain pyörissä myös ohjaustangon erikseen. Säästyy muunmuassa laakeriremontilta. Liki ensimmäinen asia California 1400 GTS:n osaltakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #83 : Heinäkuu 31, 2019, 16:32:13 ip »
Johtosarjat mallinnetaan nykyään ajoneuvoihin ennenkuin yhtäkään osaa on lyöty lukkoon. Eli johtosarjan vaatima tila kyllä mallinetaan, myös liittimien sijainti ja kunnollisissa vehkeissä myös niiden asennus ja huolto mietitään etukäteen.

..jaa mistäkö tiedän?..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #84 : Heinäkuu 31, 2019, 21:34:38 ip »
Hauska tuo motomatin että pyörä ehdottaa menohaluja sateella ilman kuskia.
Virtalukosta ilmeisesti, vois olla taikatempun paikka sopivassa kohtaa sirkusta?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #85 : Heinäkuu 31, 2019, 22:09:30 ip »
Tiedän erään auton tehneen vastaavaa. Siinä vika oli haljenneessa sulakerasiassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #86 : Heinäkuu 31, 2019, 23:06:54 ip »
Mulla ei ilmeisesti ollut yhdessä vanhassa VW:ssä kone pyörinyt mutta auton seistyä talvella pari viikkoa ja pakkasen kiristyessä lähelle kolmeakymppiä meni yhtäkkiä pitkät valot päälle. Ovet oli pahasti jäässä mutta Golfin takaluukun kautta pääsin avaamaan konepellin ja irrottamaan akunkengän. Myöhemmin selvisi kyllä helpompikin tapa avata konepelti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #87 : Elokuu 01, 2019, 19:02:19 ip »
>> TimoEv se löytää aina "mörköjä". <<
Enhän minä nyt mörköjä etsi - Matti hyvä. Mutta sen verran on kokemusta erilaisista sähkövehkeistä, että tiedän mitä asioita olisi otettava huomioon ja minkälaisiin juttuihin voi törmätä. Olen tässä sentäs häärännyt sähkökapistuksien kanssa eri tavoin v:sta 1971. Ja ihan oikeasti hyvinkin monimutkaisten kanssa.
Pahimmillaan on ollut miinusjohdon jakojatkos 1 => 7 juotettuna suojasukan sisällä ja yksi johdin löysä. Oli oikein ulkomaisessa tehtaassa tehty. Ja erilailla kuin sähkökuvassa.

Tällaisten takia on jäänyt takaraivoon pala kyynisyyttä ja skeptisyyttä, sekä epäluuloa "kaikkea" kohtaan.
Pahoittelen suhtautumistani, mutta... :P

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #88 : Elokuu 02, 2019, 18:14:26 ip »
Iltapuhteena käpistelin startin irti ja puhdistelin paikat. Täysin iskussahan tuo oli, mutta ei varmaankaan ollut pahitteeksi 13 vuotta vanhan startin putsaus ja kevyt voitelu. Käynnistysongelmiin tästä tuskin apua lienee. 2006 mallin Brevassa näytti olevan Boschin startti Made in Hungary.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #89 : Elokuu 03, 2019, 02:03:01 ap »
Iltapuhteena käpistelin startin irti ja puhdistelin paikat. Täysin iskussahan tuo oli, mutta ei varmaankaan ollut pahitteeksi 13 vuotta vanhan startin putsaus ja kevyt voitelu. Käynnistysongelmiin tästä tuskin apua lienee. 2006 mallin Brevassa näytti olevan Boschin startti Made in Hungary.

Mulla oli 1100 Brevassa Valeo. Siirsin sen talouden toiseen pyörään ja pikkurahalla ostamani, vialliseksi luultu Bosch, tuli sen tilalle. Teknisesti varsin samanlainen mutta puhdikkaampi. Oli alkuelämänsä käynnistänyt 1200 Norgea. Se ei vaikuttanut siihen onko lämmin vai kylmä sää.