Todennäköisesti kyseessä on jokin tehtaan "korjauskartta" jolla on esimerkiksi paikattu nykimistä tai jonkin ääritilanteen toimivuutta. Saattaa olla, että huomaa ajossa eron tai sitten ei. Hyvässä tai pahassa. Esim BMW teki eräisiin malleihin päivityskarttoja ja aika harva oli sittenkään edellistä parempi.
Kannattaisi jostain onkia, kuuluuko kartanvaihto huolto-ohjelmaan tai takaisinkutsuun menneisyydessä.
Nevadasta ei ole omakohtaista kokemusta karttojen huoltopäivityksestä mutta melko varmasti sellainen on.
Yleisesti ottaen: Huollon yhteydessä kytketään Axone pyörän obd-väylään. Axone on samalla yhteydessä tehtaan muistipankkiin ja syntyy ristiintarkistustilanne: jos on uusia päivityksiä saatavilla niin se näkyy Axonen ruudulla. Vain klikkaus ja uusi päivitys livahtaa ecuun ja tuhoaa vanhan mennessään. Samalla tehdas saa tietää että kyseistä yksilöä on huollettu merkkihuollon piirissä ja missä siellä. Omat pyöräni olen pääosin pitänyt merkkihuollon ulkopuolella.
Omassa pyörässäni, 1400 GTS, uutena, ensimmäisen ja viimeisen ilmaisen huollon yhteydessä, päivitettiin jarrut, moottorinohjaus ja mittaristo. Piuhat olivat Axonen ja pyörän välillä kiinni noin puoli tuntia. Samoin toimin 1100 Brevan suhteen.
Sittemmin olen touhuillut itse GD:llä tekemällä asetuksia tarpeelliseksi katsomiini kohteisiin. Enää en suostuisi ottamaan tehdaspäivitystä vastaan. Olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Enkä toistaiseksi ole kaivannut merkkihuollon palveluksia lainkaan.
Näissä päivitysasioissa voi olla täysin omavarainen ja päivittää joko tehtaan .bin-tiedostoilla tai muokata tiedostot itse oman ajotavan ja halun mukaan. Lisäksi se on hyvin mielenkiintoista mutta ottaa aikaa. Rahaa ei juuri kulu kaapeleiden hankinnan jälkeen.