Kirjoittaja Aihe: 1200 Sportista  (Luettu 6622 kertaa)

mikko66

  • Viestejä: 2
1200 Sportista
« : Toukokuu 06, 2018, 23:53:15 ip »
Viime yönä tuli pihaan 1200 sport. Käyttöönotettu 2009 mutta vin-koodilla näky olevan 2007 mallia. Eli on ilmeisesti 4V. Mistä tietää eron Sport ja Sport 4V. Kasiventtilisen pytyn kannes vissihin lukoo jotaki. Tänään vähän säätelin alustaa, sekä ohjausta ja vaihroon peilit pienempiin. Pyörässä on joku Guzzin lisävaruste hiilikuitupönttö ja asentaja kauhias kiiruhus unohtanu katalysaattorinki sieltä putkien liitoksesta.

Mukava peli, mutta kyselisin vähän ohjeita.

Käykö Motonetin Motul 10w-60 täyssynteettinen öljy.
Mitä ootte pitäny Guzzin öljynvaihtovälinä.
Pakoputki paukuttaa vähän moottorijarrutuksessa. Mua se ei haittaa, mutta olisko viisasta kattoo seokset.
Missä pohjanmaalla tai pirkanmaalla Guzzi kannattaa huoltaa.
Löytyykö netistä ilmaista englanninkielistä tai suomalaista manuaalia tai korjausopasta

Kiitos
Mikko
Tällä hetkellä mopoina: -09 Moto Guzzi 1200 Sport, -13 KTM 450SX-F, -17 HD Elecra Glide

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2018, 07:22:02 ap »
2v (eli 4V) on harmaa moottori. 4v(eli 8V) on musta moottori, laatikko ja perä. Siitä nyt tietää ainakin ensimmäiseksi kumpi on.  Jos se on se Yarden myymä niin se on vanhempi 2v.

Motulin 10w-60 käy. Valvolinen vastaava käy jne. 10tkm vaihto. Jos se on se pyörä miksi luulen niin sitä on jo vähän muistaakseni rikastettu. Kartta on toki voinut sen jälkeen vaihtua.

Manuaalit:   http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/





« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2018, 08:53:08 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2018, 10:39:26 ap »
Lainaus
Pakoputki paukuttaa vähän moottorijarrutuksessa. Mua se ei haittaa, mutta olisko viisasta kattoo seokset.
Missä pohjanmaalla tai pirkanmaalla Guzzi kannattaa huoltaa.
Löytyykö netistä ilmaista englanninkielistä tai suomalaista manuaalia tai korjausopasta

Seoksia voi säätää. Kotioloissa se edellyttää eräiden ilmaisten tietokneohjelmien lataamista tietokoneelle ja asianmukaiset kaapelit. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Usein pakoputkistomuutoksien yhteydessä on asennettu jonkilainen lisäosa polttoainejärjestelmän ohjausta varten. Jos sellainen on niin sitä voi hyödyntää säätöhommiin. (Merkkejä ovat esim: RapidBike ja PowerCommander)
Tai sitten on säädetty suoraan pyörän omaa moottorinohjausta. Moottorijarrutuspaukutuksesta en olisi lainkaan huolissani jos pyörän yleinen polttoaineen kulutus on normaalilla tasolla.

Pohjanmaasta en tiedä mutta Lempäälässä on J-P Eeva, http://t-mi-rautapyora.kunnostaa.fi/, joka tekee teknisen puolen huoltoja ammattitaidolla mutta ei puutu digitaalipuolen (Can-väylä) tekniikkaan. On erikoistunut juurikin Guzzeihin.

Netistä löytyy tietoa ilmaiseksi tai pienellä lahjoituksella. http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm ja http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_misc.html
Suomenkielisiä korjaamokirjoja on vain paljon vanhempiin malleihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2018, 11:22:33 ap »
Alkuperäiseen kysymykseen kuvallista tukea. Venttiilikopat on eri näköiset, värin lisäksi.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

mikko66

  • Viestejä: 2
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2018, 20:45:00 ip »
Vimmene väri, eli harmaa on kuskin hiuskuontalo ja moottori. 2 Venttiiliä per pytty niiku mä vähän aattelinki. Kyllä Ikkala arvas oikeen ostopaikan. Tuskin siihen mitään muutoksia sitten jälkikäteen on ruiskukarttaan tehty, kun se vasta mua varten kilvitettiin.
Tällä hetkellä mopoina: -09 Moto Guzzi 1200 Sport, -13 KTM 450SX-F, -17 HD Elecra Glide

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2018, 21:06:10 ip »
kun se vasta mua varten kilvitettiin.

Ahaa... ???  Olen ollu siinä uskossa että se on se sama pyörä joka tässä kylällä pari kesää sitten hetken pyöri. Rekisteri oli 69-.... Onko siinä nopeusmittarin isot numerot maileina?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #6 : Toukokuu 07, 2018, 22:25:12 ip »
Ainakin tuo 2V-moottori on ns. kovaa kamaa. Kestää käyttöä ja on useimmille riittävän tehokaskin. Sama moottori löytyy osasta Grisoja, Brevoja ja Norgeja ja vissiin Vintagestakin. Venttiilikoppa voi olla toisen muotoinen eri versioissa.

Lainaus
Tuskin siihen mitään muutoksia sitten jälkikäteen on ruiskukarttaan tehty, kun se vasta mua varten kilvitettiin.
Tuskin sen omaan järjestelmään. On vain harvinaista jos on laitettu toisenlainen pakoputkisto eikä ole sähköistä lisäkikkaretta matkassa. Mutta maailmassa on monia mahdollisuuksia.....

jsatopaa

  • Viestejä: 2
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2018, 18:40:11 ip »
Terve,

nostan vanhan ketjun kuolleista. Rupesin nyt Guzzistiksi ja ostin nyt tuon ymmärtääkseni aloituksen pyörän pois kuljeksimasta halpaan hintaan. Pyörä oli mennyt kesällä lunastukseen kun oli tullut ilmeisesti liikaa naarmuja kaatumisen yhteydessä. Jobbari oli ostanut sen AVK:lta ja maalannut tankin mutta myi nyt pois kun muihin bisneksiin tarvittiin rahaa.

Yarde on tuonut pyörän Italiasta 2017, rekkari.fi:n mukaan se on ollut liikkeen kirjoilla kunnes ketjun aloittaja osti sen kesällä. Pyörä on vuosimallia 2007 mutta käyttöönotettu vasta 2009. Äänenvaimennin taitaa olla mallin alkuperäinen eikä mikään tarvike. Uskoisin myös että tätä pyörää ei ainakaan Suomessa ole viritelty. Sisäänajohuolto on tehty Napolissa, mutta 10 000 km huolto puuttuu, nyt mittarissa 12 600 km. Rekkari on 68-Bxx eli varmaan eri kone kuin mitä Ikkala ajatteli.

Vasen etummainen jalkatappi, vasemman sytytystulpan suojakuori ja vasemman tankinposken muovikuori täytyy hommata ja mahdollisesti uusi etukate. Teknisesti pyörä toimii hyvin, runko on mitattu ja suora. Täytyy käydä pyörä läpi nyt talven aikana ja hoitaa huoltohommat.

Jos Mikko olet linjoilla, niin laita yksityisviestiä, voisin hiukan kysellä pyörästä tarkemmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2018, 22:46:31 ip »
2V Norge on oiva käyttöpeli. Tekniikka tosin viime vuosituhannelta suurelta osin. Moottorinohjaus ohjelmoitava ihan kotikonstein. Velipoika sellaisella itsensä säätämällä taittaa matkaa jo useampaa vuotta. Itsellä oli samaa tekniikkaa oleva 1100 Breva. Käytännössä vain vähäisemmillä katteilla. Erittäin toimiva laite. Ei tarvitse pähkäillä miten huoltaa kunhan noudattaa huoltokirjan ja Ikkalan ohjeita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2018, 23:04:09 ip »
1200 on neliventtiilinen.. Siihen pätee palstalla haulla löytyvät faktat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2018, 23:31:42 ip »
1200 on neliventtiilinen.. Siihen pätee palstalla haulla löytyvät faktat.
1200 koneita on sekä että neljällä ka kahdeksalla venttiilillä. Laskutavasta riippuen. Mutta pelaavat konversoidut 8v-koneetkin ihan hyvin. Lieneekö melkolailla samanlainen viritys kuin 1400 koneissa? 1400 koneita on vain kahdeksalla venttiilillä.
Mulla käy 1400 varsin nätisti jos ei oteta huomioon kuuman moottorin käynnistystä jolloin jakoketjut rallattavat hetken. Kiristimet eivät oikein kerkiä mukaan synteettisillä öljyillä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2018, 23:33:59 ip »
Rakenne 1400:saa on erilainen kuin 1200:ssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jsatopaa

  • Viestejä: 2
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #12 : Joulukuu 15, 2018, 22:34:24 ip »
Tämä kyseinen hankkimani Sport on 2V eli 2 venttiiliä/sylinteri. Harmaa kone.  Hiukan vähemmän tehoa kuin tässä uudemmassa 4V (Sportissa) tai 8V (Norgessa) -koneessa mutta ei siinä olleita venttiilinostinten pinnoiteongelmia. Sormet jo syyhyää päästä nikkaroimaan sitä kuntoon. Onko teillä tietoa että montako näitä 1200 Sportteja on Suomessa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 Sportista
« Vastaus #13 : Joulukuu 16, 2018, 11:57:15 ap »
Trafilla on luettelo rekisterissä olevista pyöristä. Sinne pääsee kun menee Trafin sivuille: https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ajoneuvokanta
ja valitsee sieltä ajoneuvot 31.12.2017. Kelaa sitten vain alaspäin kohtaan Moto Guzzi. Sen uudempaa ja tarkempaa julkaistua listausta ei taida olla.