Kirjoittaja Aihe: nevada -99 kaasuvaijerit  (Luettu 3415 kertaa)

henkkaS

nevada -99 kaasuvaijerit
« : Toukokuu 06, 2018, 22:36:39 ip »
en löytänyt oikein sopivaa olemassaolevaa kirjoitusta mihin liittää tämä niin päädyin uuteen ketjuun. ongelmana on kaasuttimien synkronointi. minulla on suorat vaijerit (eli ei kiinteätä mutkaa kaasareiden päällä). ei oikein toimi kun tankinreuna taittaa vaijereita (välimatka tankin alareunan ja kaasuttimen yläreunan välillä liian pieni). ensimmäinen ja tällä hetkellä tärkein kysymys: minkäköhänlaiset vaijerit noissa pitäisi olla. varaosakuvissa jotka minä olen nähnyt on suorat vaijerit niinkun minullakin. onko tuplari purettavissa eli kaasuvaijeri kokonaisuus koostuisi monesta pienestä osasta, silloin voisi alapään pätkät vaikka rakentaa itse, tosin ilmeisen hankalat ne vaijerin päätteet kun ovat niin pienet. koko ongelmastahan pääsisi kallistamalla kaasareita sisäänpäin jolloin vaijerit menisivät aika jouhevasti, mutta uimurikammion bensapinta on silloin jotain aivan muuta kun mitä on ajateltu(olettaisin vaaka-asennuksen olevan lähtökohta). jään odottelemaan miten muut ovat ratkaisseet nuo ongelmat.

motomatti

Vs: nevada -99 kaasuvaijerit
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2018, 10:22:04 ap »
Lainaus
mutta uimurikammion bensapinta on silloin jotain aivan muuta kun mitä on ajateltu(olettaisin vaaka-asennuksen olevan lähtökohta)

Kohokammion kohot ovat kaksiosaiset joten nesteen (bensiinin) aiheuttama noste vaikuttaa melko tasaisesti kohojen liikkeeseen. (Toisessa noste kasvaa, toisessa pienenee.)

Suuttimet (tyhjäkäynti- ja pääsuutin) taas ovat kohokammion keskellä joten kallistus sivusuunnassa ei aiheuta niille mitään muutosta polttoaineen tasoon nähden.
Muutaman asteen (5 - 10) kallistus ei siten muuta polttoainetasoja.

Voit ihan hyvin kokeilla kaasuttimien kallistamista ulos tai sisäänpäin. Se ei vaurioita mitään ja aina voi palata nykyiseen tilanteeseen.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2018, 11:18:33 ap »
Omassa pikkulohkossa olen kokeillut kaikenlaisia kallistuksia ja hyvin toimii. Itsekin älyilin asian kanssa, kun vaihdoin erilaisia tankkeja.
Onkos sulla siis yksi vaijeri kahvalla ja tankin alla jakopalikka? Sellainen yleensä kyllä purkuu ja vaijerit voi vaihtaa mieleisikseen. Laittaa sitten juuri kuvailemasi mutkapäät kaasareille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

henkkaS

« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2018, 21:32:18 ip »
juuri niin, yksi ylhäältä ja tankin alla jako. eli uudet vaijerit tilaukseen ja kallistus sisänpäin niin menevät hyvinkin jouhevasti. nykyiset vaijerit on joku kääntänyt lähes "käyttökelvottomiksi". no koko pyörä potee hiukan näistä "asiantuntijan" huoltotoimenpiteistä. minulle mieluisin ratkaisu olis toki mutkalla varustetut, eteenkin jos jostain löytyisi sopivat aihiot niin ulkokuoren lyhentäminen ei ole paha toimenpide, täytyypä kysellä esim. stormilta löytyykö hyllystä jotain.

motomatti

« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2018, 22:42:31 ip »
https://www.moposport.fi
Siellä voi olla tarjolla.
Stormilla on ollut mutkia mutta ovat, ilmeisesti käytännön syistä, luopuneet erilaisista pikkunippeleistä.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/vaijerit/irto-osat/

Kannattaa kuitenkin kysellä.
Myös H-D- ja brittivaraosamyyjillä voi olla kyseisiä osia. Voi vain joutua soveltamaan. Vaikka tekemään metrisiä kierteitä tuumaiseen tuotteeseen.

Ulkomaasta: https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Cables/Gaszuege:::1_56_352.html

TunturiTT

« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2018, 23:08:42 ip »
Noita kaasaripuolen pään mutkia voisi otaksua löytyvän esim Moposportilta, kun myyvät Dellorton kaasareitakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

henkkaS

« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2018, 21:39:35 ip »
kiitos vinkeistä. luulisi moposportista löytyvän koska stein-dinsellä on PHBH:n irtomutkat, kuin myös vanhempiin malleihin valmiit alaosan vaijerit mutkilla. eli ellei moposportista niin sitten steindinseltä

sy

« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2020, 12:19:10 ip »
Löytyipä tällainen vanha keskustelu, niin jatkan sitä. Itse asiassa eipä tähän juuri muuta kuin kiitos vinkeistä!
Olin minäkin siinä käsityksessä, että kaasarit täytyy olla tarkalleen pystyssä. Täytyypä nyt kääntää ne sen verran kallelleen, että vaijerit väistävät tankin alareunan. Jos kaasarit ovat tarkalleen pystyssä, vaijerit (suorilla päillä) joutuvat ikävästi mutkalle. Jopa niin, että luistit eivät  tahdo palautua vapaasti ala-asentoon.
T.sy