Kirjoittaja Aihe: Nevadan perä  (Luettu 3718 kertaa)

eepi

  • Vieras
Nevadan perä
« : Toukokuu 02, 2018, 09:17:50 ap »
Tästä on täällä kyllä paljon jo asiaa mutta alkoi askarruttaa kun katoin niitä koulutusvideoita ja
siinä purettiin ja sit koottiin sitä perää. Niin oliko niin että kun lopuksi työnnetään tää kapistus jossa on se korkkiruuvin näköinen veto osa, mikäsen virallinen nimi sit onkaan, sinn perään
sisälle ja sit voikin asentaa murikan paikoilleen kardaaniputkeen, niin voiko sen mikäsen nimi nyt on, työntää väärinpäin. Siis  päästä päin katsoen tietty sivu ylöspäin tai sivulle tai alas.
Että onks sillä asennolla öljyn kanssa jotakin tekemistä. Se ei ollu nevada video mut saman näkönen laite ja jostain kanavista siinä minusta puhuttiin. Katoin omaa pyörää niin ulkoa mitaten näytti neliskulmaselta poikkileikkaus  ja ylä vaakasivun päällä näytti olevan no 11.
Vai onks tää ihan vaan vilkkaan mielikuvituksen villi tuote?Toivottavasti.. Kun se on auki ollut ja
öljynkierto sisällä ja ulkona tuntuu pelaavan...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2018, 10:16:25 ap »
Korkkiruuvin näköinen? Pinionipyörä? Eli sen kiinnityslaippa, neljällä pultilla?
Muistelen omasta, että näppituntumalla käykös se muuten kuin kahteen asentoon? Silloinhan tuo on helppo sisäpuolelta kurkata, onko kanavia. En muista että olisi, mulla toki perämurikka -86, mutta ei pitäisi olla rakenteessa eroja.
Öljyntäyttöä varten sitten on murikan oltava vaaka-asennossa ja sitten takapropusta katsoo, milloin itkee ulos. Silloin on sopiva määrä öljyä. Liika kyllä tulee huohottimesta ulos, liian vähä voi vaurioittaa perää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2018, 10:48:58 ap »
Perän pinionpyörän akselin laakerointi on tarkka juttu asennostaan. Jos on väärin niin leikkaa kiinni.
Korjaamokäsikirjassa on tarkat ohjeet perän säädöistä ja osien asennoista. Niitä on helppo noudattaa. Korjaamokirjassa osat kulkevat nimellä Bevel Gears.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/750NevadaAnniversario_2012_Atel(GB).pdf

Pinionakselin laakeroinnissa ei saa tuntua yhtään väljyyttä. Jos on niin ei kauaa kestä hajoamatta vaan on säädettävä ja mielellään uusilla laakereilla.

Perän öljymäärä on tosiaan tarkka: perän on oltava vaaka-asennossa. Jos perä on kiinni haarukassa öljynvaihdon aikana on pyörän perää nostettava niin että takahaarukka on vaaka-asennossa. Usein kätevintä on ottaa takapyörä ja perä irti niin tulee katsottua muutkin puhdistettavat ja voideltavat kohteet. Kardaanin takapään ura-akseleiden sekä -holkkien puhdistus ei kuulu määräaikaishuoltoihin vaan on omistajan vastuulla.

eepi

  • Vieras
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2018, 11:30:31 ap »
Tarkoitin siis ihan sitä että eiks tää pinion asetelma tule ulos perästä ihan vetämällä kun ne neljä mutteria on irti ja perä kädessä.
Eli ei mitään säätöjä tms. Kun se laippa pinioineen sit työnnetään takasin perään niin voiko kääntää sen laipan esim 180 astetta. Minusta siiä videolla sai käsityksen että olis jotain merkitysta että se laippa tulee samaan asentoon. On toi lontoon murre kyl hiukan hakusessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2018, 13:00:28 ip »
Tuota kuvittelin sinun kysyneesikin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2018, 13:16:46 ip »
Kyllä sillä asennolla on väliä. En nyt ulkoa muista, mutta katso vaikka noista mm:n osoittamista korjaamokäsikirjoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2018, 14:21:30 ip »
Oikein kun tarkkaan katsoo, niin näine se menee. Voi laittaa siis 90 astetta väärin. Laakerin öljynpoistoreiät siis kyseessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

eepi

  • Vieras
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2018, 14:29:51 ip »
No joo. Täytynee sitte tutkia asia. Kun se auki on ollut. Kiitokset taas kommenteista.
Hyvä palsta tää kun voi kysellä ja jaksetaan vastailla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2018, 16:39:38 ip »
No joo. Täytynee sitte tutkia asia. Kun se auki on ollut. Kiitokset taas kommenteista.
Hyvä palsta tää kun voi kysellä ja jaksetaan vastailla.
Kyllähän sitä aina joutessaan voi vastailla.

Tuohon liitekuvaan vielä sen verran että perävaihteen yläpuoli on kuvaajaan päin. Sen tunnistaa tuosta huohotusventtiilistä.

Itse en luottaisi aina noihin "koulutusvideoihin" niitä voivat tehdä sellaisetkin jotka asiasta mitään tiedä.
Tosin joskus on korjaamokirjassakin ollut virhe.

Netissä voi olla kaikenlaista ohjetta. Täällä sentään pyritään eksaktiin tietoon mutta silti voi muistaa väärin tai on itse tehnyt aiemmin väärin mutta muistaa sen oikeana tapana. Näillä sivuilla on sen verran monta lukijaa että virheet pääosin karsiintuu.

Guzzeja on montaa sorttia. Eri vuosimalleissa voi olla merkittäviäkin eroja vaikka jotkin osista ovat pysyneet samalaisina vuosikymmeniä.

Pääjako on pikkulohkoiset mallit ja isolohkot. Ne erottaa siitä että moottorin kampikammio halkeaa vaakatasoon pikkumalleissa. Isolohkoisen kampikammio on yhdestä osasta. Jako pitää edelleenkin paikkansa vaikka mallimerkintöjä on sekoitettu viime aikoina ristiin. Siksi jos haluaa tietää Guzzeista enemmän pitää olla tarkkana mitä mallia käsitellään. Kuutiotilavuuskaan ei kerro välttämättä mikä malli on sillä isolohkoisia on pienempiä tilavuudeltaan kuin pikkulohkoja.
Suomessa tulee vastaan pikkulohkoja 350cc alkaen ja päättyen 850cc. Isolohkoja 750cc - 1400cc. (Isolohkoja on pienempiäkin mutta niitä ei käytännössä juurikaan vastaan tule. Tilavuudet on pyöristettyjä.)

Siksi kun laittaa kysymyksen niin siihen on hyvä liittää mallitiedot ja valmistusvuosi. Ensirekisteröintivuosi Suomessa voi olla mitä vain. Tarkka vuosimallitieto on emäputkessa olevassa kilvessä ja rekisteröintitiedoissa käyttöönottovuosi. Joskus täsmää mutta aina ei.

eepi

  • Vieras
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #9 : Toukokuu 02, 2018, 17:19:58 ip »
 Sinänsä varmaan järkevä tuo malli ja vuosikerta juttu.  Tää on -07 ruisku ie.
Mut voiks noissa perissä esim olla niin paljon vaihteluu, sitä miettii kun kuvia katsoo. Guzzi perää se käsitteli ja ulospäin tutulta näytti. Siis tältä sivulta se video.Ja lontoon murteesta sai sen verran että  kanavista puhutaan ja et oikeaan suuntaan pitäis olla. Mielestäni ylös ja alas.
Ei se vehje kyllä vielä hajonnut ole, paitsi se vuoto, mut kiinnostaa kuitenkin kun tieän että se irti oli.
Vähän tää on kivistä tämä alan opiskelu,  kun ei ole kokemusta paljon. Esim ilmanputsaria hirvittelin aikani kun palstaa luin. Sit rupesin hakemaan, jaei tarvinnukkaan pudottaa konetta. On sevverran tuoreempi vehje. Mut kyllä ssiin omat kommervenkkinsä oli, siinäkin. Etukautta meni.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #10 : Toukokuu 02, 2018, 17:41:26 ip »
Lainaus
Sit rupesin hakemaan, jaei tarvinnukkaan pudottaa konetta. On sevverran tuoreempi vehje. Mut kyllä ssiin omat kommervenkkinsä oli, siinäkin. Etukautta meni.
Sulla taisi olla matalamman tyypin filtteri? Useimmiten laitetaan se korkeampi malli niin ei tarvitse niin usein vaihtaa.
Moottoria laskematta tai runkoa nostamatta on vaikea tietää pysyikö filtterin takapään tukirauta paikoillaan. Pysyikö?
Jos se ei ole paikoillaan niin suodattimestakaan ei ole iloa suodattamismielessä kun ilma menee ohi.
Sellaisia asennuksia on tullut melko monta vastaan että kyseinen kulmarauta on putsarikotelon pohjalla. Sellainen hyöty siitä on että vanha filtteri on silloin varsin puhdas ja kelpaa edelleen käyttöön.

Siinä moottorin laskemisessa tai etupään nostamisessa ei ole paljoa hommaa ja suodattimen asennus tapahtuu ähkimättä ja näkee mitä tekee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #11 : Toukokuu 02, 2018, 19:08:52 ip »
Pikkulohkon perä on rakenteeltaan sama kaikissa viisivaihteisissa. Kuoren korvakkeet hivenen vaihtelevat.
V9:iin tuli kokonaan uusi perä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

eepi

  • Vieras
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #12 : Toukokuu 02, 2018, 21:27:34 ip »
Suodatin meni jotenkin sillai että irrotin sen jännitteensäätimen siit edestä, tankki ylös ja ne kromatut tai siis muoviihan ne on siin tankin alapuolella kummallakin puolella sellaset posket irti. Ja siellä pyttyjen välissä on se kotelo josta aukeaa pääty edestä.Ja sietä voi vetää ulos suorakaiteen muotosen muovikehikon jasuodatin sit kehikossa.  Siinä on kiskot tai urat mihin tää paketti lykätään. Japiukka on. Saippuaa meni. Suodatin tais olla kyl matalaa mallia, motonetista Aprilian tarvikesuodatin. Ja oli vanha reunasta revennyt. Onn siis tiukka.
Ja ahdasta mut jotenkin näin se meni. Mun mielestä joku,kirjotti et jossain pikku brevassa on ton tyyppinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #13 : Toukokuu 02, 2018, 22:06:06 ip »
Juu, mun neuvot oli siihen versioon joka tuli heti kartiomallisen ilmansuodattimen jälkeen. Kun en silloin tiennyt että mitä mallia pitäisi väijyä. Todennäköisesti suodattimen vaihtosi meni ihan oikein. Opinpa taas lisää. Kiitos.

eepi

  • Vieras
Vs: Nevadan perä
« Vastaus #14 : Toukokuu 02, 2018, 22:12:16 ip »
Joo varmaan se vm maininta ois näis kyl paikallaan. Kiitos itellenne vaan.