Voiko kone käydä liian lämpimänä noilla ahtaammilla putkilla?
Putkista: ahtaampi voi olla virtaavampi. Siitä saa selvän käytännössä tai virtauspenkissä. Ilmeisesti, tässä tapauksessa, virtaama on hyvä.
Pakovastuksen kasvaessa seos usein rikastuu. Liian alhaisella pakovastuksella voi tulla tehohäviöitä.
Kuumuudesta: laiha seos palaa kuumempana. Käytännössä moottori säädetään juuri sen verran laihan puolelle että tehoa ei juuri menetetä mutta saadaan hyvä taloudellinen tulos eli pieni kulutus. Virittäjien puolella ollaan eri mieltä. heidän käsityksensä mukaan polttoainetta pitää polttaa mahdollisimman paljon pienessä ajassa. Moottorin lämpötilaa voi säätää säätämällä seosta.
Polttoaineesta ja tulpan väristä: nykybensa palaa niin puhtaasti että vasta kovin rikas seos ilmenee tulpassa tummana värinä.
Tulpan värierosta: todennäköisesti kaasuttimien synkronointi tarkasti poistaa värieron.
Lämpötilaa voi seurata: laita öljynlämpömittari. 120 astetta on mineraaliöljyllä vielä ok. Synteettisellä enemmän. Voitelu vain paranee lämmön kohotessa hallitusti.
Seoksen säätämisestä: ilman suuttimien vaihtoa voi seosta säätää kokeellisesti nostamalla tai laskemalla luistin keskellä olevaa neulaa. Homma vaatii hetken näpräämistä.
Jos seos on laiha niin sitäkin voi testata: ajetaan kuumalla moottorilla melkoisen suurella nopeudella tasakaasulla ja tarjotaan ryyppyvivusta lisäbensaa. Jos ilmenee hetkellistä kiihtyvyyttä niin seos on sillä kierrosluvulla laihalla. Jos moottori tukehtuu heti on seos ja valmiiksi rikkaalla.
Kokeilehan noita alkamalla tuosta viimeisestä testistä.