Kirjoittaja Aihe: Tulpanjohdot.  (Luettu 8202 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2018, 12:03:15 ip »
kärkien ja kaasarien kultaisella 70 luvulla sanottiin ammattikoulussa että tulpat pitää vaihtaa 10.000 km välein ja jos ei vaihda niin häviää seuraavan 10.000 km aikana bensakuluissa tulppien hinnan . . .
Siihen aikaan minäkin kouluni ajoneuvotekniikan osalta kävin ja hyvinkin oli tuo tulpan käyttöaika tiedossa. Mutta se oli silloin.
Asiantila on muuttunut ratkaisevasti. Moottorit ovat teknisesti kehittyneet hiukan niistä ajoista. Mutta suurin syy pitkempään kestoon nykyään on että polttoaine on ihan eri tavaraa kuin silloin. Se on ratkaiseva tekijä tässä asiassa.
Toinen seikka on että polttoaineen syötön ja sytytyksen tekniikka on kehittynyt huimasti niistä ajoista. Myös moottorit ovat kestävämpiä. Öljytkin ovat kehittyneet: eivät muodosta karstaa kovin helposti ja voitelevat paremmin.

Siitä 70-aikasesta moottoritekniikasta oli nyrkkisääntö että 1000cc moottori kestää parhaimmillaan noin 100.000 km, 2000cc kone kaksi kertaa pidempään, jne. Moottorin vaihto tai perusteellinen moottoriremontti oli tehtävä noilla lukemilla.

Tulppa on vain yksi kuluva komponentti rakenteessa. Melko vitaalinen. Jos se ei toimi niin ei toimi moni muukaan asia.

CARC-kaksitulppaisissa malleissa ns. pikkutulpan vaihtoväli on varsin pitkä. Niitä menee pari kappaletta per sylinteri pyörän odotusarvoisena käyttöaikana.
Yllä oleva tilanne onkin muuttunut. Nyt pikkutulppa pitää vaihtaakin jo 20.000 km huollossa tai joka toinen vuosi vaikka ei olisi ajettukaan. Yllättävä ohje. Vaihdoin ne kerran omaan Brevaani jossain 60.000 km kohdalla. Alkuperäinenkin oli ihan huippukunnossa silloin mutta kun oli tullut pyörää puretuksi eikä pikkutulppa ollut kallis niin samalla ne vaihtuivat.

1400-koneissa on myös neljä tulppaa. Keskenään samanlaiset ja hyvin hoikat ja pitkät. Avainkoko 14 mm. Niiden vaihtoväli on 20.000 km. Eli ei tule vastaan ihan joka vuosi se homma. Kuitenkin huollon yhteydessä niitä pyöräytin pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua. Juuri tähän moottoriin on tarjolla 40€ kappalehintaan tulppia. 160€ on iso raha mutta vaihtovälikin on pitkä: noin kolme vuotta minun ajoillani kyseisellä pyörällä.
Usko että 15€ tulpillakin tuon matkan pääsen. Nyt siellä on ne tulpat jotka tehtaalla on laitettu.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2018, 12:11:26 ip »
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.

Jenkkilässä on myös halpoja, rahdit tietysti pilaa kaiken jos ei tilaa muutakin samalla. Mulle tulee aika usein Datsunin osia RockAutosta ja niiden mukana muutama tulppa paketti ei yleensä lisää rahtikuluja, alv ja tulli ostohinnasta menee mut siellä kaikki hienot tuplaplatinat ja iridiumit maksaa usein alle 5e/kpl. (perustulpat jotain euron kipale) Esim. 1,2 litrasen datsunin NGK BPR5EIX11 maksaa 4,58e. Mitään hyötyä niistä ei varmaan ole mutta tuskin haittaakaan.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2018, 15:33:15 ip »
Noihin tulppahatun ohmeihin en juuri puuttunut. Kuvan NGK : ssa merkinnät LDO5F  5kilo-ohnia  ja 63B. Tuollaiset on ollut T5: ssa sekä Bilteman siniset tulppajohdot, halusin vaihtaa tulppahatut sinisen värisiksi, koska sopivat paremmin sävy-sävyyn, myös tulppajohdot laitoin samanlaiset Bilteman siniset johdot, koska muualta en löytänyt sinisiä johtoja, kuten myös siniset tulppahatut löytyivät vain SD: ltä, niissä ei ole mitään merkintöjä ohmeista. Kuvasta (pätkä tulppajohdosta puola puoleisesta päästä) ilmenee miksi vaihdoin myös tulppajohdot.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #18 : Maaliskuu 28, 2018, 16:44:46 ip »
Metalliosat jumivat keskenään. Liitos hajoaa kun sitä voimalla aukaistaan.
Vanhoissa pyörissä pitää liitokset käsitellä ennen irrotusta ruosteensyöjällä, tms. ruiskeella ja laittaa pannullinen kahvia ja ryhtyä sen jälkeen jatkotoimenpiteisiin. Tai seuraavana päivänä vasta.

Itse laitoin joitakin vuosia sitten Bilteman tulpanjohdot erääseen pyörään. Toimivat hyvin mutta ajan kanssa kopristuivat niiden kuoret. Muuttuivat siis jäykiksi. Jossain vaiheessa sitten murtuvat ja sähkö pääsee karkuun. Erityisesti sateella ilmenevä vaiva.

Tulpanjohdon ja tulpanhatun/puolan liitoskohdassa on suojakumi. Niiden pitää olla napakat, joustavat eikä saa olla halkeamia. Tulpanjohdossa kulkee pätkittäin yli 50.000 voltin jännite. Se on hyvin etevä hyppäämään pois johdosta jos on vikoja.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #19 : Maaliskuu 28, 2018, 22:19:52 ip »
Nyt on uudet piuhat. Ostin US-Partsilta yleismallisen MSD V8 sarjan jossa tulpille on valmiina 90 asteiset hatut ja toiset päät saa itte leikata sopiviksi, pari ylimääräistä suoraa liitosta piti ostaa Guzzin puolille. Samasta sarjasta saa Datsuniinkin leikeltyä sopivat ja siistit piuhat, pari jää vielä varastoonkin. Vastusta mittasin hatun kanssa reilun kilo-ohmin joten pitää varmaan käyttää R-tulppia jatkossakin. Osat oli yhteensä 60e




Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #20 : Maaliskuu 28, 2018, 22:32:34 ip »
Lainaus
pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua
Olisiko tämä se syy miksi niitä sisempiä "kakkostulppia" pyydetään vaihtamaan useammin?  Pesussa ja muutenkin sinne kertyy kaikenlaista ryönää (ei ole näkyvillä), ruostuvat.  Vaikka kärkipuoli olisi kunnossa, ulkoa sitten ei.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2018, 22:53:38 ip »
Vaikka onkin mopopalsta, niin saako Datsunista lisää kuvia? On niin sievä konehuone.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #22 : Maaliskuu 28, 2018, 23:22:20 ip »
Lainaus
pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua
Olisiko tämä se syy miksi niitä sisempiä "kakkostulppia" pyydetään vaihtamaan useammin?  Pesussa ja muutenkin sinne kertyy kaikenlaista ryönää (ei ole näkyvillä), ruostuvat.  Vaikka kärkipuoli olisi kunnossa, ulkoa sitten ei.
CARC -sarjan ja tietysti hieman Vintagen pikkutulppakin on hankalassa paikassa vaihdon kannalta. Syvässä syvennyksessä jota ei ole suojattu mitenkään. Sinne kertyy kaikenlaista.
Tein joskus pikkutulpanvaihdon 1100 Brevaani, sen ainoan: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html

Sittemmin vaihtoaika on puolitettu. Ehkä juuri tuon jumimisen vuoksi. Ei niinkään että tulppa olisi jollain tavoin liian kulunut. Blogijuttuni kuvasta näkyy että karstaa oli muodostunut tulpan alapäähän mutta myös kierteeseen. Siksi se oli irrotettava varovasti. Vaarana on että kova karsta mankeloi sylinterikannen kierteen harjan matalammaksi tai tapahtuu kiinnileikkautuma. Molemmat asiat ovat hyvin pahasta aiheuttavat kannen irroituksen ja kierteen korjauksen.

Tärkeä on keskittyä avaamiseen niin että ei pyöritä väkisin tulppaa pois vaan käyttää aikaa ja aineita. Hitaasti houkuttelemalla. Siksi voi, jos muutoinkin on tankki pois, tehdä useammin herkistelyä vaikka ei tulppia irrottaisikaan.

Ulommatkin tulpat voivat jumia mutta niiden kierre on suurempi ja tavoitettavuus helppo. Ulkoinen ruoste tulpan metalliosissa kertoo vain että kosteus on päässyt asialle. Se ei sinänsä tee tulpasta huonoa. Mutta on ikävän näköistä.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #23 : Maaliskuu 29, 2018, 08:51:49 ap »
Vaikka onkin mopopalsta, niin saako Datsunista lisää kuvia? On niin sievä konehuone.

Ei oikeen ole kun jotain konehuone projekti kuvia. Ihan tavallinen 1978 100A, F10 korinen eli joissain yhteyksissä 100AF-II.
Yks jonkun muun ottama kuva vuodelta 2015:  
https://jariha.kuvat.fi/kuvat/Vantaa+Cruise-in+18.9.2015/006.JPG

Faija osti tän kakkosautoksi vuonna 82 ja 90-luvulla raukka joutui kärsimään mun ja molempien broidienkin ensiautona.
Nyt litranen A10 moottori on vaihtumassa pitkäiskusemmaksi A12 malliksi, johon tuli lisäksi tasapäiset A10 männät, GT-Motorin hioma nokka, venttiileille minin tuplajouset, lynx-imusarja DCOE weberillä, omatekoinen peltisarja, jne.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #24 : Maaliskuu 29, 2018, 09:45:23 ap »
Hyvältä näyttää! Alkaa olla harvassa kokonaiset 100A:t. Ovat ruostuneet kilpaa paljaan raudan kanssa. Kuitenkin ihan kaksi ovinen? Olen eräällä pikkuveljen kaverilla joskus nähnyt neliovisen korin. Se lienee tänä päivänä kananhampaita harvinaisempi pakkaus. Ja miten pienet kulkulävet siihen on mahdutettu  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #25 : Maaliskuu 29, 2018, 10:29:06 ap »
Ei se ihan noin hyvä ole mitä kuvassa näyttää, pikku ruostepilkkuja näkyy jo muutamassa paikassa, maalaus on muistaakseni vuodelta 2001 tai 2002. Tää kaksovinen sedan on tosiaan se yleisin malli tosin kaikki alkavat olemaan jo aika harvinaisia.


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2018, 12:04:38 ip kirjoittanut TK »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #26 : Maaliskuu 29, 2018, 11:01:58 ap »
Veljelläni on neliovinen 100A "perheauto". Enpä juuri muita ole nähnyt.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #27 : Maaliskuu 29, 2018, 12:14:01 ip »
Mulla on tallessa myös läpimätä coupe tosin ilman tekniikkaa, Amerikan F10 malli, alun perin 1,4 litranen isolohko.
Luokattomasti paikkailtu mm. oikean takaripustuksen sain revittyä käsin irti.
En oo raaskinu vielä hävittää vaikka noin huonosta ei ole mitään järkeä lähteä enää tekemään kun nytkin on nettiautossa ihan siisti coupe parilla tonnilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #28 : Maaliskuu 29, 2018, 12:45:31 ip »
Jatketaan ohi-linjalla; Saisiko tuon katon sovitettua johonkin muuhun koriin? 120Y tms? Tyylikästä muotoilua oli tuohon aikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #29 : Maaliskuu 29, 2018, 12:48:19 ip »
Taisi olla niin, että sitä ensimmäistä 100A-mallia, jossa oli korkeat takavalot, tuotiin 2- ja 4-ovista sekä farkkua. Uudempaa, jossa oli neliskanttiset takavalot, tuotiin mielestäni vain 2-ovisena sekä coupena 1,2-litraisella koneella. F-II -mallista 100 A:ta tuotiin vain 2-ovisena. 120A F-II:ta oli muitakin malleja. Tuohon aikaan Suomessa myytiin tuon luokan autoista pääasiassa niitä kaikein halvimpia mahdollisia versioita eli 2-ovisia sedaneita pikkukoneella ja ilman mitään lisukkeita. Muut versiot ovat olleet harvassa ja varsinkin nyt kymmenien vuosien jälkeen ne ovat harvassa kuin ne kananhampaat.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99