Kirjoittaja Aihe: Sport 1100i ja V11 vanteet?  (Luettu 4304 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Sport 1100i ja V11 vanteet?
« : Maaliskuu 22, 2018, 19:16:22 ip »
Lyhyesti: Sopiiko V11 mallien takavanne suoraan 1100i sporttiin? Merkki on eri mutta koko sama. V11 vanteita olisi tarjolla enemmän ja halvemmalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2018, 21:01:08 ip »
Riippuu perävaihteen spooriakselin pituudesta. Jos molemmissa on ns pitkä akseli on vaihto mahdollista. Vanhemmissa perissä on yleensä lyhyt spooriakseli. Siis se osa joka siirtää voiman takanapaan. Lisäksi eroa on perän keskiössä olevan vaihdettavan holkin pituudessa tai akselin vahvuudessa. Niissä perissä joissa on pitkä spooriakseli voi käyttää leveämpää vannetta ja rengasta.

Lisäksi perät ovat muutenkin erilaiset rakenteeltaan. Mutta ainahan voi kokeilla. Takanavat eivät taida poiketa toisiataan mutta takahaarukat ovat poikkeavat. Vaihtamalla takahaarukan ja muutaman muun osan voisi vaihto onnistua kivuttomasti. Mutta ihan varma en asiasta ole. Takapyörä voi tulla myös sivuun keskilinjalta. Siitä ei ole yleensä isoa haittaa. Tottumiskysymys.

Onko jokin erityinen syy vaihtaa toinen takapyörä?
Varaosaluetteloista voi katsella ei mallien rakenteita: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Liitteenä kuvat perävaihteista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2018, 21:51:53 ip »
Olisiko syynä leveys? Liekö tuoreemmassa enemmän leveyttä, nykyaikaisemmille kumeille. Ja jos alkuperäinen on vaikka korjaamattomissa, niin toki tuo saatavuus voi vaihdella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2018, 22:19:56 ip »
V11 takavanne:
KR mallit (lyhyempi punainen runko): vanne 4,50 x 17 MT H2, rengas 170/60 ZR 17.
Sen jälkeen (pidempi musta runko): vanne 5,50 x 17 MT H2, rengas 180/55 ZR 17.
Peräthän nuo näyttävät kovin erilaisilta kuvissa ainkin minun silmiini.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2018, 08:19:34 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2018, 11:56:38 ap »
Syynä on peräpään ikävä pompottaminen, takavanne vaatii ilman rengasta, jarrulevyä ja vetopään osia 50g painoa yhteen kohtaan ollakseen tasapainossa. Sivu- tai pystysuuntaista heittoa ei ole silmällä katottuna paljoa mutta jotain sille on tapahtunut.
Saattaisihan nykyinenkin vanne olla korjattavissa mutta ajattelin hommata toisen jos vaan jostain riittävän halvalla löytyy.

Leveämpää en halua ja keskilinjankin pitää pysyä kohdallaan, V11 vanteita on aika usein ebayssä esim: https://www.ebay.com/itm/Moto-Guzzi-V11-Sport-1-02-Rear-wheel-Felge-hinten-Hinterradfelge/382367017625?hash=item5906d9aa99:g:r2MAAOSw2tFacdgO&vxp=mtr

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2018, 15:05:08 ip »
Tuolla olen hitsaushommia teettänyt, alu vanteet ovat heidän ydinosaamistaan: http://www.l-weld.fi/vanteet.html
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2018, 09:45:38 ap »
Nyt kun kerkesin kattella kuvia kunnollisella näytöllä, kiitoksia Camn ja Matti, niin kovastihan vanteet näyttää samanlaisilta, toisaalta ainakin vanteen vetolevy ja osa spacereistä on eri varaosanumeroilla. Taitaa olla parempi että etin Sport1100/Centauro vanteen niin ei tuu yllätyksiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2018, 10:09:57 ap »
Nyt kun kerkesin kattella kuvia kunnollisella näytöllä, kiitoksia Camn ja Matti, niin kovastihan vanteet näyttää samanlaisilta, toisaalta ainakin vanteen vetolevy ja osa spacereistä on eri varaosanumeroilla. Taitaa olla parempi että etin Sport1100/Centauro vanteen niin ei tuu yllätyksiä.
Mielestäni rajoittavin tekijä on perävaihteen spooriakselin mitta. Pyörän napatyyppi pitää olla paritettavissa perävaihteen kanssa. Ihan perusteellisesti en asiaa tutkinut mutta arvelusi pitäytyä 1100 ja V10 mallien takapyörissä lienee helpoin homma. Osassa V10-mallien pyörän takanavassa ei ole lainkaan sysäyksenvaimenninta. On siis hyvin sporttinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2018, 17:39:00 ip »
Taitaa olla ne Daytonan 18" vanteet ilman sysäriä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 26, 2018, 22:12:54 ip »
Tänään laitettiin rengas takasin vanteelle ja nyt ei asentajan mukaan tarvittu ku 20g painoja??? Kokeilin vielä itte alkeellisemmalla laitteella ja kyllä se aika lähellä taitaa olla, ei taas pysty ymmärtämään.
Koeajolle en viittiny pakkasessa lähteä joten vielä ei uskalla sanoa että tuli oikeesti kuntoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 26, 2018, 23:12:46 ip »
Onko vannetta tai siis sen suoriutua tarkasteltu? Eli ettei siinä ole jokin laaja painauma tai mutka?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2018, 12:47:58 ip »
Niin suuri heitto joka vaikuttaisi näkyy paljaalla silmällä: ajoin joskus takavanteeseen painuman mikä pyöriessä näytti puolelta sentiltä -oli mitattuna 1.5mm. Asia paljastui renkaanvaihdon tasapainotuskoneessa , ajossa en huomannut mitään. Seuraavassa renkaanvaihdossa omatoimisen oikaisun jälkeen heittoa 0.2mm -ei näe silmällä.

(Kyseesssä Lm IV vannne mikä "meltoa" seosta)



-KG-

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2018, 14:48:24 ip »
Onko vannetta tai siis sen suoriutua tarkasteltu? Eli ettei siinä ole jokin laaja painauma tai mutka?

Ei oo tarkastettu, tasapainotusakselilla vähän pyörittelin. Silmämääräisesti näytti aika hyvältä, pieni sivuttainen heitto näkyi. Vanne on jo paikoillaan joten tarkempi tutkiminen jää myöhemmäksi, rakentelin jämäraudoista telineenkin jossa voi joskus vaikka mittailla heittokellolla.  

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sport 1100i ja V11 vanteet?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2018, 15:50:08 ip »
Tuo 20 g takavanteessa ei edes vaadi punttia. Monet eivät tasapainota takapyörää ollenkaan. Itse tarkastan takasen ja puntitan jos on reilusti epätasapainoa tai pyöräytän vanteella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.