Kirjoittaja Aihe: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva  (Luettu 5891 kertaa)

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« : Maaliskuu 11, 2018, 18:35:59 ip »
Lemanssin "talvihuollon" yhteydessä uusin pääjohtosarjan, kun vanha oli osittain melko haperossa kunnossa.
Uusi sarja asettuikin melko kivuttomasti paikalleen. Mutta valo-/vilkku-/torvikatkisija ei toiminutkaan kunnolla.
Vertailin aikani piuhojen värejä ja paikkaoja vanhan ja uuden johtosarjan liittimissä.
Uudessa sarjassa piuhat ovat liittimessä "ylösalaisin", eli jos katkaisijasta tulevan liittimen saiasi väärinpäin kiinni johtosarjaan, niin silloin kytkennät olisivat oikein.
Ei tullut mieleenkään tutkia liittimiä ennen asennusta.
Nyt lienee helpoin ratkaisu kääntää katkisijan piuhat myös väärinpäin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2018, 19:21:29 ip »
Onhan ne liittimet purettavissa. Niihin on olemassa purkurtyokalu Saat kytkennan oikeaksi vaihtamalla liittimien paikat. Pysyy kaavion mukaisena.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2018, 06:42:15 ap »
On purettu. Hyvin pienellä ruuvarilla avustaen lähti suht vaivattomasti ja ehjinä.
Oikea järjestyskin löytyy helposti kytkentäkaavion ja vastakappaleen mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2018, 11:46:38 ap »
On parempi olla kaavion mukainen jos joskus tarvitsee remontoida tai joku toinen tekee korjauksia. Ei mene hermot.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2018, 12:06:13 ip »
Varsinkin, kun järjestelmään jää alkuperäisiä rekkuloita, niin niiden odotettu elinikä ei liene uuden johtosarjan tasalla.

Saako kysyä, mistä johtosarja on hankittu? Oliko arvokas?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2018, 12:23:01 ip »
Olipa toiveita herättävä otsikko tässä säikeessä, mutta plääh ... olikin näitä prätkäjuttuja taas.   ;D

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2018, 12:32:37 ip »
Varsinkin, kun järjestelmään jää alkuperäisiä rekkuloita, niin niiden odotettu elinikä ei liene uuden johtosarjan tasalla.

Saako kysyä, mistä johtosarja on hankittu? Oliko arvokas?

Saa kysyä.
Stein Dinseltä ostin. Maksoi noin 125-130€.


antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2018, 12:34:28 ip »
On parempi olla kaavion mukainen jos joskus tarvitsee remontoida tai joku toinen tekee korjauksia. Ei mene hermot.

Nythän toi ei mene ihan oikein, kun en korjaa pääjohtosarjan liitintä, vaan katkaisijan. Se on vaan helpompi toteuttaa näin.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2018, 19:08:01 ip »
Kaikki muu toimii paitsi valot. Parkit palaa off-asennossa, muutoin on pimeää.
Piuhat on nyt "oikeassa" järjestyksessä ja osuvat värien mukaan kohdalleen pääsarjassa.
Mainittakoon vielä että katkaisijakin on uusi, kun vanha oli nappuloiden osalta tunnoton, siis ilman pykäliä.
Siinä näyttää kaikki olevan vanhaan verrattuna oikein.
Metkaa, mutta kai tuohonkin ratkaisu löytyy.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2018, 19:18:14 ip »
Onko keulaa maadoitettu tai saako johtosarjan maadoitus maata?
Muutoin vain seurattava minne asti virta kulkee ja mihin kulkeminen katkeaa.

Joka tapauksessa suositten potentiaalimaajohdon asentamista keulan ja rungon yhdistamiseksi samaan potentiaaliin. Jos ei muuta iloa ole niin ohjauslaakerit kestavat kauemmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #10 : Maaliskuu 14, 2018, 20:59:53 ip »
Kaikki muu toimii paitsi valot. Parkit palaa off-asennossa, muutoin on pimeää.
Piuhat on nyt "oikeassa" järjestyksessä ja osuvat värien mukaan kohdalleen pääsarjassa.
Mainittakoon vielä että katkaisijakin on uusi, kun vanha oli nappuloiden osalta tunnoton, siis ilman pykäliä.
Siinä näyttää kaikki olevan vanhaan verrattuna oikein.
Metkaa, mutta kai tuohonkin ratkaisu löytyy.


Kokeile putsata katkaisijasta asennusrasvat ja voidella liu'ut uudelleen. Pidempään säilötty rasva voi heikentää johtavuutta. Ellet jo ole tehnyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #11 : Maaliskuu 15, 2018, 06:41:05 ap »
Lähinnä ihmettelen miksi parkit (ja mittariston valojen merkkivalo) palaa kun OFF-PARK-ON katkaisija on OFF-asennossa.
Silloinhan lyhdyn pitäisi olla pimeänä.
Muissa asennoissa ei ole minkäänlaista valoa.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #12 : Maaliskuu 15, 2018, 09:41:05 ap »
Kaikki muu toimii paitsi valot. Parkit palaa off-asennossa, muutoin on pimeää.
Piuhat on nyt "oikeassa" järjestyksessä ja osuvat värien mukaan kohdalleen pääsarjassa.
Mainittakoon vielä että katkaisijakin on uusi, kun vanha oli nappuloiden osalta tunnoton, siis ilman pykäliä.
Siinä näyttää kaikki olevan vanhaan verrattuna oikein.
Metkaa, mutta kai tuohonkin ratkaisu löytyy.


T3 Calstimeen ostin Stein Dinceltä uudet kytkinhässäkän oikeaan sarveen, siis startti ja tappokytkimen. Kytkimet oli johdotettu peilikuvaksi niin että tappokytkin tappoi koneen käyntiasennossa ja starttinappia piti painaa väärästä reunasta. Tinailin johdot uudelleen kytkimiin niin että kaikki toimii oikein.

Nuo sähköosat taitaa tulla jostain kaukoidästä jossa niitä tehdään välillä peilikuvina jostain kumman syystä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2018, 15:54:28 ip »
Pääseekö vertaamaan vanhaan katkaisijaan? Siis sisuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Uusi pääjohtosarja, melkein sopiva
« Vastaus #14 : Maaliskuu 15, 2018, 16:08:02 ip »
Saman näköinen se oli kuin vanhakin, toki muovin laatu ja valun jälki oli vähän enempi kiinalaisen tuntuinen. Kytkimet sisällä oli vastaavat "rimpulat" kuin alkuperäisessäkin mutta juotettu niin että kaikki toimi väärinpäin.

Tästä osasta siis kyse:

https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Throttle-controls/Throttle-control-with-starter-switch-LM-2-3-850T3-1000-SP::207793.html#prettyPhoto