Kirjoittaja Aihe: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi  (Luettu 9360 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #15 : Maaliskuu 03, 2018, 17:28:26 ip »
Koritinakin pilattiin ja aikaa sitten. Rengaspainotkin ovat jotain sinkkisotkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2018, 19:25:45 ip »
Jostain syystä lämmitystolppien kellokytkimetkin antavat vain 2 tuntia sähköä. Kenkkua käydä pakkasessa lisäämässä aikaa toiset 2 tuntia, jotta riittää edes pariin pyöräytykseen.

Olen muuten huomannut, että auton kunnollinen peitehuppu lyhentää lämmitysaikaa roimasti ja helpottaa ikkunoiden raapimista ja lumitöitä.

Meidän taloyhtiön lämmitystolpat menivät vähitellen huonoon kuntoon ja sähköliikkeet vain lupailivat, mutta eivät tulleet korjaamaan; pikkuhommista kun tulee niin huono tuotto. Aikani niitä ruinasin, mutta pakon edessä vanhana sähkömiehenä lopulta korjasin ne itse. Yksitellen kiikutin eteisen lattialle 8 laatikkoa ja poistin risat ja laitoi ehjät kalusteet sisälle. Kellothan niistä useimmiten särkyvät, joten asensin vain pistorasiat ja niihin työnnettävät irtokellot. Vastaisuudessa ei tarvita sähkömiestä uusimaan kelloa; varaston hyllyltä vaan uusi kello rasiaan. Pari talvea ovat olleet eikä vielä ole varkaat vieneet. Sekin hyöty on, että ottamalla kello pois ja auton lämmityspistoke rasiaan suoraan, saa riittävän pitkän lämmitysajan. Kiusaus olisi tietysti laittaa se koko yöksi, mutta en ole sellaista huomannut. Toisaalta – oikein kovalla pakkasella jos nukkumaan mennessä laittaisi töpselin ja nukkuisi 8 tuntia ja lähtisi töihin niin sekin olisi ihan kohtuullista; näillä lämmittimillä.

Taloyhtiön sähkönsyöttö siinä on kovilla kyllä... Asia tulee juuri nyt esille kun meinaan esittää yhtiölle, että laitetaan jokaiselle omasta ryhmätaulusta autopaikan sähkö. Samalla tulee myllättyä piha ja kukkapenkit uuteen uskoon. Kaapelia menee aika paljon ja työtunteja. Jos sähköautoja piankin lataillaan oikein joukolla ei talon sähköliittymä enää riitäkään. Sen suurentaminen taas maksaa. Tosin sen suurentaminen voi odottaa sitä aikaa. Siihen asti vaan lämmitetään huoletta vaikka koko yö ja maksetaan sähkö jokainen itse. Kellokytkimenkin voisi asentaa omaan ryhmätauluun; ei tarvitsisi mennä pakkasessa laittamaan lämppäriä päälle, jos on muistanut laittaa johdon, ja jos ei ole vikavirtakytkin lauennut. Ja jos on lauennut niin voihan sitä aamukuudelta taas, vanhan tavan mukaan, tulla soittamaan minun ovikelloa, ja minä sitten taskulampun kanssa ja reinot jalassa käyn tökkäämässä sen vivun takaisin ylös.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2018, 19:34:36 ip »
On katsos ihmisiin iskostunut tiukkaan se luuli, että pitkään lämmittäminen pilaa jäähdytysnesteen. Vähintään polttaa sen mustaksi. En ole kyllä itse sellaista huomannut, vaikka joskus kotona vähän enemmänkin keittelen autoa lämpimämmäksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #18 : Maaliskuu 04, 2018, 09:46:16 ap »
Kun kerran alkoi sähköautojutustelu...
Kaiken riemun ja hypetyksen keskellä on lähes tyystin unohdettu sähköautoihin liittyviä - ihan oikeita - hankaluuksia. Kuten edellä oli jo mainittu, kovilla pakkasillahan se sähkömoottori ei oikein puksuttele. On enämpi etelän maihin tarkoitettu.

No, talossa, jossa asun, ei ole edes p-aluetta, saati lämppäritolppaa. Missähän lataisi?
Monissa taloissa on pelkkä lämppäritolppa, jossa aikoinaan - esim. 1985 - on päätetty kuormituskesto 750w/pistorasia. Eipä käytetä lataukseen!
Jos sitten halutaan koko järjestelmä nykyaikaistaa, niin muutama asia on uusittava: Kaikki tolpat, kaikki kaapelointi, sähköpääkeskuksen muutos ja laajennus ( mahtuuko nykyiseen keskukseen / huonetilaan? ). Voi jopa vaatia taloyhtiön liittymän suurennuksen, eli jopa uusi talokaapeli ja korkeamman liittymän uusi maksu. Samassa nousee myös sähkölaskun perusmaksut yms.
Talossa mahd. asuva autoton ( mummo, vihernuori, vanhapiika ) nostavat mahdottoman äläkän asiasta. Kun hyvin monessa tapellaan jo lämmitystolppien aiheuttamasta "hirveän kamalasta" laskusta. Jouduin joskus esittämään yht.kok. laskelman paljonko pihavalot kuluttavat kuukaudessa... Eikä sitäkään kaikki uskoneet...

Remontti voi maksaa esim. 3000€/kämppä. Mutta säästähän bensalaskussa...

Ei tämä nyt ihan siten mene, että vaihdetaan sulakepohjat omin voimin ( laitonta!! ) ja hymyilään leveästi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #19 : Maaliskuu 04, 2018, 09:59:12 ap »
Kun kerran alkoi sähköautojutustelu...
Kaiken riemun ja hypetyksen keskellä on lähes tyystin unohdettu sähköautoihin liittyviä - ihan oikeita - hankaluuksia. Kuten edellä oli jo mainittu, kovilla pakkasillahan se sähkömoottori ei oikein puksuttele. On enämpi etelän maihin tarkoitettu.
<snip>

Ei sähkömoottori muutenkaan puksuttele, aika siististi käy - pakkasellakin. Akut ovat toinen juttu.  :)

Mutta meikäläinenkin asustelee vuonna 1956 rakennetussa kerrostalossa, jolla ei ole yhtään autopaikkaa - ei ole lämmitystolppia eikä tule, kun ei ole paikkojakaan eikä mahdu. Ei siis tule sähköautojen lataustakaan. Tilanne monessa keskikaupungin talossa sama.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 15:38:25 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2018, 11:44:05 ap »
TimoEv on oikeassa, taloyhtiöiden suhteen kun aletaan miettiä lämmitystolppien muuttamisesta latauspisteiksi. Isoja riitoja tiedossa lähinnä siitä, kuka maksaa tästä muuttamisesta ja kysymyshän on taloyhtiön sähköverkon kokonaiskapasiteetista   ???
Titaniumin kuski

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2018, 12:07:09 ip »
Kun kerran alkoi sähköautojutustelu...
Kaiken riemun ja hypetyksen keskellä on lähes tyystin unohdettu sähköautoihin liittyviä - ihan oikeita - hankaluuksia. Kuten edellä oli jo mainittu, kovilla pakkasillahan se sähkömoottori ei oikein puksuttele. On enämpi etelän maihin tarkoitettu.

No, talossa, jossa asun, ei ole edes p-aluetta, saati lämppäritolppaa. Missähän lataisi?
Monissa taloissa on pelkkä lämppäritolppa, jossa aikoinaan - esim. 1985 - on päätetty kuormituskesto 750w/pistorasia. Eipä käytetä lataukseen!
Jos sitten halutaan koko järjestelmä nykyaikaistaa, niin muutama asia on uusittava: Kaikki tolpat, kaikki kaapelointi, sähköpääkeskuksen muutos ja laajennus ( mahtuuko nykyiseen keskukseen / huonetilaan? ). Voi jopa vaatia taloyhtiön liittymän suurennuksen, eli jopa uusi talokaapeli ja korkeamman liittymän uusi maksu. Samassa nousee myös sähkölaskun perusmaksut yms.
Talossa mahd. asuva autoton ( mummo, vihernuori, vanhapiika ) nostavat mahdottoman äläkän asiasta. Kun hyvin monessa tapellaan jo lämmitystolppien aiheuttamasta "hirveän kamalasta" laskusta. Jouduin joskus esittämään yht.kok. laskelman paljonko pihavalot kuluttavat kuukaudessa... Eikä sitäkään kaikki uskoneet...

Remontti voi maksaa esim. 3000€/kämppä. Mutta säästähän bensalaskussa...

Ei tämä nyt ihan siten mene, että vaihdetaan sulakepohjat omin voimin ( laitonta!! ) ja hymyilään leveästi.

Ihan kokonaan ei ole unohdettu, ainakaan meillä. Kovasti on mietitty ja asiaan vaikuttanut jo ensimmäisen sähköauton ilmaantuminen pihalle. Muuten, siinä ensimmäisessä ei ole ilmennyt mitään pakkasvaikeuksia; ei ainakaan ole kerrottu.

Jos käytetään 5-lankaista kaapelia ja 3-vaihe pistorasioita ja 16 A sulakkeita (joka on aika pieni) ja yleensä lasketaan, että 80 % täydestä virrasta (jolla sulake palaisi) saadaan 12 A ja rapiat päälle. Se kolmella vaiheella ja 400 V kukin, saadaan n. 15 kW tehoa per tolppa, joka on vähän alakanttiin. Jos on 150 kWh akku (en tiedä mitä ne ovat todellisuudessa) sitä saisi ladata 10 tuntia – siis tyhjästä täyteen. Tuskin kaikki meidän 8 asukasta samaan aikaan lataa, mutta jos lataisi, joka olisi täysin mahdollista, se tietäisi 120 kW:n tehoa, joka meinaa johtokuormana ja sulakekestona päätaulussa 100 A virtaa ja 120 A kahvasulaketta (kahvasulakkeen saa vaihtaa vain sähköasentaja). Siinäkin on vasta parkkipaikkakuorma, lisäksi tulee vielä kiinteistön muu talouskulutus. Epäilen vahvasti, että mikään sähkölaitos ei toimita meille sellaista liittymää, eikä muillekaan. Moni herää kohta "kasakan nauruun".

Nämä ovat noita kaimani ja kolleegani mainitsemia käytännön tosiasioita, joita eräät miettivät ja eräät vasta sitten kun sähköjohdon pää on kädessä ja akku tyhjä.

Jos joku nikottelee kustannuksia kun ei mielestään sähköautoa käytä, siinä käy kuten hissien ym. parvekelasien kohdalla. Joko maksat tai itket ja maksat.

Koska tässä yhtiössä näitä ei suunnittele muut kun minä, tulemme tyytymään seuraavat 30 vuotta ns. hitaaseen lataukseen ja lämpövoimakoneiden kohtuulliseen lämmitykseen. Jos pikalatausta tarvitaan – olen jo katsonut siihen sopivan paikan ja rakennamme 2 auton yleisölle vapaan paikan yhteiskunnan tuella.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #22 : Maaliskuu 04, 2018, 12:15:51 ip »
Näistä sähköajoneuvoistahan on laajalti keskusteltu. Täällä:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5892.0
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2018, 14:13:20 ip »
Näistä sähköajoneuvoistahan on laajalti keskusteltu. Täällä:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5892.0
Tuossa ylläolevan linkin keskustelussa tuotiin ilmi liki kolmen vuoden takaisia ajatuksia. Eipä noissa vielä mitään suurta eroa ole tämänpäiväisiin.

Toki monet alan suuryrityksetkin, kuten H-D, on satsannut merkittävästi sähkömoottoripyöriin ostamalla alan yrityksiä. Samoin Polariksella on vastaavia hankkeita.

Mutta esimerkiksi BMW:llä ei edes ajatella, ainakaan toistaiseksi, että heidän seikkailupyöriään sähköistettäisiin. Jokin skootteriprojekti heille tosin on. Ovat siis realistisia.

Vaikka sähkö on keksitty jo ajat sitten niin ajoneuvokäyttöön sitä on kehitetty vasta tosissaan hetken aikaa. Lisäksi puuttu vielä sähkökäyttöä tukevat rakenteet.

Kun muistellaan ottomoottorin alkuaikoja niin polttoaine ostettiin apteekista. Niitä kuitenkin oli riittävän taajassa, ainakin kaupunkialueella. Polttomoottoreiden lisääntyessä bensiinin myynnistä tuli bisnes ja tienvarsiin syntyi runsaasti jakelupisteitä.

Nyt jakelupisteiden määrä on vähentynyt ja keskittynyt. 70-luvulla bensiiniä myytiin ns. huoltoasemien lisäksi joka kyläkaupalla. Siinä mielessä palvelussa on tapahtunut taantumista.
Nyt ei ole enää montaa kyläkauppaakaan vaan jakelu tapahtuu paljolti keskitetysti suurten toimijoiden suurilta asemilta. Ajoneuvoijin niissä ei ole keskitytty juurikaan vaan päärooli on matkustavaisten huoltamisessa.

Itsellä on ajokaudella syntynyt tapa bongata vielä olemassa olevia pikkukylien bensiksiä. Useimmiten hämmästyttävät positiivisesti runsailla palveluillaan ja monessa niissä tehdään myös vaikka autolle huolto tai pikkuremontti siinä odotellessa.
Yli 90% niistä bensiksistä joita nuoruudessani oli kotipaikkani ympäristössä 100 - 150km säteellä ovat kadonneet. Kuten ilmeisesti muuallakin.
Korjaamotoiminnan katoaminen teiden varsilta on hyvin ymmärrettävää: Ajoneuvojen luotettavuus on hyvällä tasolla.

Kun bensiinin ja vastaavien polttoaineiden käyttö vähenee tapahtunee yhä enemmän keskittymistä. Sähkönjakelun, miten se sitten tehdäänkin, tullee olemaan paljolti ihan kevyesti järjestettyä. Levikkeen laidassa on muutama töpselipaikka. Vilkkaassa paikassa voi olla joitain palveluitakin. Pitkä latausaika (esimerkiksi yli 5 min) synnyttää muutakin kysyntää kun kerran on pysähdytty. Mutta ilmestyykö näitä latauspaikkoja koskaan kolmi- ja nelinumeroisten teiden varteen saati soratieverkostolle? Sieltä on bensankin myynti loppunut jo ajat sitten.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2018, 14:17:30 ip »
Ei ainakaan täällä "syrjässä" ole viime vuonna valmistuneissa kerros- tai rivitaloissa huomioitu sähkäautojen latausta.
Onko syynä hinnannousu vai mika?
Jos yhteisöasumisen pihalautausta halutaan kehittää, niin laitetaan laki, että vuonna X jokaisessa yhteisöasumistalossa pitää löytyä perusvarustus parkkipaikalta ja erikseen X prosenttia autopaikoista sähköautoille.
Tämänkin voi kiertää niin, että esim. monta taloyhtiötä tekee oman erillisen parkkipaikan ja taloyhtiöllä ei ole yhtään parkkipaikkaa...
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #25 : Maaliskuu 04, 2018, 16:47:12 ip »
>> Jos yhteisöasumisen pihalautausta halutaan kehittää,  <<
Jotta vältytään aivan tajuttomilta riidoilta, niin latausverkko on oltava siinä mielessä erillinen, että se on ns. takamittarin perässä. Näin voidaan laskuttaa käyttäjiä oikein. Vaan "sähkölaitos" kun ei toimita kuin sen yhden mittarin, niin takamittari hoidetaan sitten lataajien toimesta. Ja taas yksi riitelyn aihe: Yksi lataa vain kerran-pari viikossa ja kauppaedustaja joka yö. Takamittari on luettava ja laskut laadittava, maksut valvovottava ja tilitettävä edelleen taloon. Isännöitsijän tekemänä maksaa tietysti erikseen, eikä talkooväkeä pitkään tämä hauskuta itse tehtynä.

OK-asujalla ei tässä ole mitään ongelmaa. Eikä osalla RT-porukkaa, jos on esim. 5 syl. rivitalo. Asuin joskus T:reella 16 syl. rt:ssa ja jestas mistä kaikesta tuli jos mitä sanomista; Pihalla oli syksyllä aivan pimeää, mutta pihavaloja poltetiin turhaan. Lisää valaisimia, mutta nykyinen määrä kuluttaa liiankin paljon sähköä. Vesihanat on vaihdettava, mutta kustannuksia ei saa tulla. Maksullista lumenaurausta ei tarvita kunhan lunta ei kulkuväylille tule... Tähän sitten uusi lataustsydeemi...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #26 : Maaliskuu 04, 2018, 16:48:50 ip »
Eipä noita ole pahemmin näkynyt, kuin kauppojen parkkihalleissa ja perjantaina huomasin, että Citymarketin parkkipaikallakin oli varattu latauspaikkoja autoille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.