Kirjoittaja Aihe: Ruoste kromiosissa  (Luettu 8368 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Ruoste kromiosissa
« : Helmikuu 12, 2007, 08:00:07 ap »
Millä tavalla palstan yleisö on käsitellyt kromattuja osia, joissa on vähäinen määrä ruostetta.

Aapo

  • Viestejä: 716
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2007, 09:39:18 ap »
Autosol on aika kova sana, lähtee pienet ruosteet.

  • Vieras
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2007, 12:12:16 ip »
Terve!

Et mainitse kuinka isoista ruostealueista on kysymys. Ovatko ne vain pilkkuja vai ruostealueita?

Ruoste pinnassa on usein jäävuoren huippu eli maalin tai kromin alla sitä on laajemmin. Ruosteen poistamiseksi tulee heti mieleen ainakin kaksi tapaa: Hiominen niin laajalti kuin sitä näkyy tai kemiallinen poisto. Hiomisessa syntyy laaja paikattava alue. Itse käyttäisin tässä tapauksessa sitruunahappoa. Tässä lisätietoa tästä asiasta. http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sitruunahappo.htm Tosin kromikaan ei tykkää jos se on liian kauan happokylvyssä (syntyy kellastumista). Kannattaa testata sopivaa kylpyaikaa ensin jollain turhalla kromiosalla.

Ruosteen poistamisen jälkeen se on suojattava esim. hopeamaalilla. (eipä siitä kaunista tule. Ei sitten millään)

Käytän itse tuota ruosteenpoistomenetelmää entisöinnissä. Lähinnä metalliosissa. Ruosteiset kromiosat täytyy kromata uudelleen jos haluaa hyvää lopputulosta.

Oli niin tai näin, niin kromisesta pinnasta ei saa paikkauksella millään hyvännäköistä. Voit vain pysäyttää ruosteen etenemisen.

Edit: Jos kysymys on pienen pienistä pilkuista pinnalla, niin kyllähän tuo Autosol hioo ne pinnasta.

-Lexa-

http://web.mac.com/lexasgarage
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2007, 12:15:00 ip kirjoittanut Lexa »

Summu

  • Viestejä: 348
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2007, 13:58:35 ip »
Pilkkuja ovat. Aivan pieniä ja lähes huomaamattomia eikä kovin montaa kappaletta ja nekin tavaratelineessä, jonka voi tarvittaessa irrottaa ja heittää hitoille tai kromauttaa uudestaan. Huomasin kuitenkin.   

Tuota Autosolia pitää testata.

  • Vieras
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2007, 14:55:56 ip »
Terve,

Okei. Taisin innostua liikaa:)

Toi Autosol on ihan Ok. Siinä on hionta-ainetta ja siitä jää pieni kalvo suojaamaan kromipintaa. Se käy myös alumiinin kiillotukseen.

Tässä vielä tehokaampi aine http://www.nevrdull.com/

Tällä olen hionnut alumiinipinnat ja kromipinnat aivan peilikirkkaaksi. Toimii myös kuparile, hopealle jne. Siitä jää hyvä suojaava pinta.

Tätä saa Suomessa mm. liikkeistä, jotka myyvät W&W Cycles-kataloogin tuotteita. http://www.wwag.com
Mm. aika monet H-D tarvikemyyjät myyvät näitä tuotteita.

Tälläinen purkki pitää olla kokoajan tallin hyllyssä ja se on erittäin riitoisaa.

-Lexa-
http://web.mac.com/lexasgarage

Aapo

  • Viestejä: 716
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2007, 01:27:19 ap »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta kamalta, varsinkin kun mainostat sitä tehokkaammaksi kuin Autosolia. Tarttis vaan löytää jälleenmyyjä täältäpäin, niin vois kokeilla tohon n. kymmenen vuotta seisoneeseen Ducatiin.

  • Vieras
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2007, 05:24:51 ap »
Hei,

Ootas vähän...

Villeneuve.... Onks se niinkuin Uusikylä? :)  Eikö paikka ole Lahden lähellä?

Eiköhän Lahessa löydy H-D tarvikemyymälöitä.

Jos alumiini on kunnolla hapettunut, niin ei siihen auta kuin kuulapuhallus tai kemialliset käsittelyt (esim. Wurth vannepesu.) Muistaakseni tuo on vahvasti emäksinen aine jonka kanssa pitää olla varovainen. Olen käyttänyt ja toimii hyvin. Sen jälkeen alumiinin kiillotus joko tuolla Nevr Dullilla tai jos paha rasti niin aluuminihiontaan tarkoitetulla kovalla hiontavahalla (tarkoitettu lumppulaikkaan). Näitä myydään mm. harkkoina. Tämä sopii laajoihin pintoihin.

Sylinterin rivat onkin vaikea paikka. Siihen olen käyttänyt lyhyen aikaa emäksistä (wurth vannepesu) pesua ja hinkannut kapealla harjalla. Ja sen jälkeen Nevr Dull puhdistushionta ja kiillotus. Todella pahat on jo kuulapuhallettavaa ennen Nevr Dullia.

Katso netistä esim. Guzzi S3 osiosta lähikuvia. Olen käyttänyt edellä mainittuja menetelmiä. Kone oli mm. aika hapettunut. Ainoat kuulapuhalletut osat ovat sylinterin päällikopat.

Edit: piti vähän editoida. Ei tämä ole ihan niin yksinkertainen asia, että yhdellä aineella ja menetelmällä ratkaisee kaiken :D

http://web.mac.com/lexasgarage/iWeb/LexanTalli/Ready-to-Go%21.html

-Lexa-
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2007, 06:41:00 ap kirjoittanut Lexa »

Aapo

  • Viestejä: 716
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2007, 07:33:15 ap »
Paikkakunnan suhteen olet oikeilla jäljillä, mutta ei se ole kylä vaan -kaupunki, joten Turku on suht. lähellä.

Se Ducati ei ole aivan kauheassa kunnossa, on vaan seisonut kunnostuksen jälkeen reilu kymmenen vuotta, joista, ikävä kyllä, yhden talven kylmässä suulissa. Uskoisin mainitsemasi myrkyn olevan hyvinkin tarkoitukseen sopivaa.

Toi S3 on yksi kauneimmista pyöristä, mitä tiedän. Mieluummin kyllä vihreillä raidoilla. Suunnittelin joskus 80-luvun lopulla tehdä omistamastani T-mallista tommosen replikaa, mutta tuli sitten hankittua Lemppari.

 

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2007, 08:44:22 ap »
Tuo vannepesu ei sitten ole emäksistä vaan hapanta (pH 1).
Sisältää happoa (ilmeisesti suolahappoa) 5 - 10%.
Alumiiniosia ei kannata jättää ainakaan tuntikausiksi likoamaan.

  • Vieras
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2007, 10:12:22 ap »
Terve!

Hyvä kun oikaisit  :)

Mulla hapan ja emäs menee helpolla sekaisin. :(

Olet oikeassa. Se syövyttää alumiinia tehokkaasti. Itseasiassa kokemukseni mukaan sitä ei tarvitse käyttää kuin muutama minuutti ja huuhtelu. Sen toiminta perustuu juuri siihen syövyttämiseen ja se reagoi juuri noihin hapettumiin nopeasti. Aine vetää alumiinin myös hieman mataksi mutta esim. Autosolilla tai Nevr Dullilla sen saa kiiltäväksi.

Kiitos Aapo kehuista! :vau:  Olen samaa mieltä. Pidän V7 Sporttia myös yhtenä kauneimmista. Ja onhan noita vaikka mitä kaunottaria.

-Lexa-

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2007, 00:44:10 ap »
Ruosteesta en tiiä mittään.

Mutta kuumiin äänenvaimentimiin kun palaa kiinni pikku (piki ym.) pilkkuja niiden poistoon on palasokeri tehokas ja hellävarainen aine ei naarmuta kuten teräsvilla tai muu karkea. Vanha isoisän kotikonsti.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2007, 10:25:15 ap »
herrapii kirjoitti:
Lainaus
Ruosteesta en tiiä mittään.

Mutta kuumiin äänenvaimentimiin kun palaa kiinni pikku (piki ym.) pilkkuja niiden poistoon on palasokeri tehokas ja hellävarainen aine ei naarmuta kuten teräsvilla tai muu karkea. Vanha isoisän kotikonsti.

Itse kuulin tämmöstä kun toi kumi on öljypohjanen tuote niin lähtis pakoputkesta bensalla. Jos näin on niin ei naarmunnu. Sokeria on käytetty kait mailman sivu hellan levyjen reunojen puhdistukseen, vai mitä siihen sanoo tytöt.

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2007, 12:16:58 ip »
Lainaus käyttäjältä: Lexa
 Ja onhan noita vaikka mitä kaunottaria.

-Lexa-

Niinpä. Tuo on vaarallinen elämänasenne. :( :D

  • Vieras
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2007, 13:04:16 ip »
Pexi kirjoitti:
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Lexa
 Ja onhan noita vaikka mitä kaunottaria.

-Lexa-

Niinpä. Tuo on vaarallinen elämänasenne. :( :D


Kyllä vaan ja kalliiksi tulee, mut kivaa on :)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Ruoste kromiosissa
« Vastaus #14 : Helmikuu 17, 2007, 23:39:34 ip »
Koitin kyllä kaikilla liuottimilla mitä löysin silti ne pipanat istuivat kuten isä

:prof:

linnassa eli

 

tiukasti.