Kirjoittaja Aihe: GuzziDiag ja 1400-mallit  (Luettu 4197 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
GuzziDiag ja 1400-mallit
« : Helmikuu 27, 2018, 23:01:50 ip »
Pitkään odotetut Reader, Writer pikapuoliin ja XDF-tiedostot on julkaistu 1400-malleille: 1400 EURO3 V0.12, 1400 EURO4 V0.12 ja 1400 MGX21 V0.12
Enemmän asiasta Työkalupalstalla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2018, 15:16:11 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2018, 19:24:13 ip »
IAW7SM Writer on ladattavissa. California 1400-malleja voi siis ohjelmallisesti muokata ja asentaa moottorinohjaukseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2018, 12:48:44 ip »
1400-malleihin uudet XDF:t.
1400 EURO3 V0.13
1400 EURO4 V0.13
1400 MGX21 V0.13

Nyt on vauhtia kehityksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2018, 13:27:44 ip »
Olisiko niin lähellä toisiaan sisällöltään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2018, 13:59:17 ip »
Olisiko niin lähellä toisiaan sisällöltään.
Jos tarkoitat 1400-mallien keskinaisia eroja niin saasteluokitus lienee se ero.
MGX:n osalta E4 mutta ilmeisesti on eroa joissain yksityiskohdissa koska on oma XDF.
Ero ei liene kuitenkaan suuri.

Tarkoitukseni on, oman 1400:n osalta (Euro3), tutkia tiedostot ensialkuun. Muokkaus voi olla toisenlainen asia....
Tiedostot ovat hyvin laajoja ja toiminta Readerin ja Writerin osalta hidasta. (Noin puoli tuntia per toiminto.) Mutta on tarkoitus ainakin tuottaa varmuuskopio 7SM:n tiedostoista. Kaiken varalta. Muistitikkujen ostoon on tarve.

Toivottavasti joku tuo suven aikana katsottavaksi MIUG3-ECUn. Voi olla mielenkiintoinen kapine sekin.
Otan reissuille mukaan minitietsikan ja johtimet niin homma toimii vaikka huoltiksen pihassa varjon puolella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2018, 15:38:05 ip »
Paljonko on tiedostokoko? Siis sen ecun "ohjelman".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2018, 18:59:38 ip »
Paljonko on tiedostokoko? Siis sen ecun "ohjelman".
Kun saan tiedoston imuroiduksi tietsikan muistiin. 1400GTS on nyt talvilevossa Kerholla. Camn voi varmaan opastaa tilavuusasioissa koska on saattanut olla asian tiimoilta yhteyden GD-kehittajiin Saksaan ja muualle.

Se olen Camnilta kuullut etta baudinopeus vaihtelee eri tiedostojen kohdalla. Se ilmeisesti hidastaa tieodonsiirtoa silla se kestaa jopa puoli tuntia. Edelliset isot tiedostot 5AM-ECUn (Useimmat CARC-mallit) osalta oli alle kymmenen minuuttia mutta samalla baudiluvulla koko muistin ehti tallentaa. 15xx-tiedostost siirtyvat hetkessa.

Tiedoston takaisin asennus "polttaa" vanhan tiedoston pois joten, tapani mukaan, kehoitan kokeillessa tekemaan alkuperaisesta heti varmuuskopion vaikka muistitikulle niin ei katoa tietokoneen muistiin muiden tiedostojen sekaan. Mistako tiedan....

Tiedoston "imurointi" ECUsta ei poista ECUsta mitaan eika tee sinne muistijalkea. Eli merkkihuolto ei havaitse Axonilla jos on GD:lla vilkaistu, kopioitu tai muutoksia tehty.

Laitan jatkoa: Fyysisesti 7SM on noin viisi kertaa isompi laitos kuin 15xx vaikka elektroniikan rakennetekniikka on kehittynyt 15 vuodessa aika paljon. Toki 7SM hoitaa paljon muutakin kuin moottorinohjausta.  7SM omaa alkeellista ajonhallintaa eri ajomoodein ja luistonestoineen. Ohessa ABS.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2018, 21:55:27 ip »
Lainaus
merkkihuolto ei havaitse Axonilla jos on GD:lla vilkaistu, kopioitu tai muutoksia tehty
Edellinen on siis totta (muinoin Axon, nykyisin PADS), mutta tämä oli minulle uutta; "Beetle" Wildguzzi -palstalla 2.3.2018:
"
A reflash does not affect the official diagnostic tool. Typically, there are no map names or version numbers changed in an aftermarket map. However, the 3rd party software used to flash maps will have its own program loader version saved into the ECU. This includes GuzziDiag and the Alientech box used by Rexxer and GT, et al. Screen dumps or the actual map sent to Guzzi for evaluation by your dealer will give away your dark secret. Reflashing your stock map won't hide this.
"

Ymmärrän tuon niin, että jos ecu tai sen dataa lähetetään Guzzille (Marellille), sitten selviää, että data ecun sisällä ei ole  alkuperäistä.  Vaikka olisi syötetty alkuperäinen kartta takaisin. Mukana tallentuu aina "program loader" -osio.  Jos sen ymmärtää ecusta löytää, on todistettu, että ecu ei ole "tehtaan jäljiltä".  Mutta auktorisoitu virallinen diagnoosityökalu ei näe mitään normaalista poikkeavaa.

Lainaus
7SM omaa alkeellista ajonhallintaa eri ajomoodein ja luistonestoineen. Ohessa ABS
Tuolla on ensitietoja maisteltavaksi: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=94941.msg1503224#msg1503224

Vaikuttaa että sieltä on tulossa vastaan ihan täysin jotain muuta, mihin on tähän asti totuttu. "Drive by Wire"; kun enää ei ole suoraa yhteyttä kaasukahvasta kaasuläppiin, ei ole myöskään sellaisia karttoja kuin ennen.  Ilmeisesti kahvan kääntäminen on "torque request" moottorinohjauslaitteelle... joka sitten päättää koneälyllään, että mihinkähän toimenpiteisiin vallitsevissa olosuhteissa pitäisi mahdollisesti nyt ryhtyä siihen nähden, mitä kuski kaasukahvalla viestittää tahtovansa..."jaa niin, sillähän on turismo ajomoodi päällä...no mitä se tuota kaasua nyt noin sitten runttaa...olkoon...minä tässä riuhtomaan ala...äsken juuri piti abs:llä puuttua jarrutukseenkin..."

7SM ecun versiot (HW -versio iän/päästönormin mukaan): sama softa/kartat eivät käy ja väärää EI saa kirjoittaa ecuun. Jos pitää tarkasti huolen siitä, että ensin lukee omasta ecusta ohjelman, tallentaa ja varmuuskopioi sen, ja muokkaa sitten tätä luettua "omaa" ohjelmistoa: vaaraa ei voi olla.  Esimerkiksi vaikuttaa siltä, että 4 ja 5 vaihteella nopeus on rajoitettu kaasuläpän liikeradalla. Jokaisella ajomoodilla (turismo, veloce, pioggia) on oma väännönsäätötaulukkonsa...
 ???
Jäämme odottamaan löydöksiä mielenkiinnolla...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2018, 23:24:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit -Tietotekniikkaa tien päällä-
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2018, 22:29:49 ip »
Vaihdoin taannoin ohjaustangon California 1400:seen. Silloin homma oli ok ja jonkin aikaa pidemmällekin. Nyt kaasuvaijerit ja kaasukahvan asentopotentiometrit eivät tunnu olevan oikein kuosissa. Vikailmoitusta pukkaa. Samalla tuli oppia että ei matka katkea ainakaan pikkuvikoihin.

http://www.motomatti.fi/2018/07/california-1400-gts-kaasuvaijerit-ja.html

1400:seen käykin vain vanhempi GD-versio V0.40. Uudemmassa V0.47:ssa ei ole kaikkia toimintoja. Sillä voi kyllä lukea ja poistaa vikailmoituksia. Mutta vanhemmassa on lisäosia joita muissa ei ole.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GuzziDiag ja 1400-mallit
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2018, 22:06:08 ip »
Tuli jatkoa jutun loppuun.
http://www.motomatti.fi/2018/07/california-1400-gts-kaasuvaijerit-ja.html

Joka päivä oppii uutta ja varmistusta omille olettamille. Tai ei ihan aina.