Kirjoittaja Aihe: Venttiijousen puristin  (Luettu 5884 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Venttiijousen puristin
« : Helmikuu 08, 2018, 17:39:38 ip »
Isolohko kyseessä.
Fuurumisteilla on monella kokemusta aiheesta.
Mikähän olisi edullinen, toimiva ratkaisu?

Liimapuristimesta sellaisen toki saisi myös kyhättyä jollain sopivasti avoimella hylsyllä.
Hah, rupesin katselemaan tuota kuvan korkkiruuvianikin "sillä silmällä".
Voisi olla aika hyväkin aihio ja uhraus ei olisi kummoinen, viinipullon saan kyllä tunnetusti auki monin konstein.
Ja ilmainen ratkaisu.
Muistaako kukaan mikä on jousihatun halkaisija?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2018, 18:18:30 ip »
Jos sulla on pääsy pylväsporalle, niin se. Terän paikalle teet haarukan, jolla painat jousilevystä ja ruuvipenkkiin venttiilin kohdalle jonkun tapin vastineeksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2018, 20:38:38 ip »
Tällä olen pärjännyt jo yli kaksikymmentä vuotta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Venttiilijousen-puristin-2000016984/
Ja juurikin tuo malli. Se toinen malli ei käy. Lisäksi tarvitset puikkomaisen magneetin jolla onkia kiilat pois. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Magneettityokalu-2000032443/

Jos on siis Guzzin isolohkoisen kannesta kysymys niin hieman hankala asemoida pylväsporkoneeseen kun venttiilit ovat kulmassa. Lisäksi kiilat voivat olla melkoisesti jumissa ja kun venttiilivingalla on ensin puristanut niin tarvitaan napaus vasaralla että kiilat irtoavat.

Mutta jos tyydyt pylväskoneratkaisuun niin ptää tehdä tuollainen laite jousilautasen painamista varten joka on tuossa venttiilivingassa.

Tässä juttu aiheesta: http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-kansien-kokoonpano_10.html

Huomioi minkä verran shimmejä on kunkin venttiilijousen alla kun purat niitä pois. Myös kiilaparit ja jousilautaset on hyvä pitää yhdessä.

Mitä ajattelit venttiileille tehdä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2018, 22:05:42 ip »
Ensin kevyt kopautus vasaralla jousilevyyn (ei venttiilit pöytää vasten!) ja sitten poran alle. Ei edes mikään temppu. Guzzin kannet on vielä niin kevyet, että ei tarvi kaveria. Ei tuo kulma ole haitannut muissakaan kansissa, sen verran pidempi tuurna penkkiin. Työkaluksi olen hitsannut 4-5 millin tankoon kaksi tappia, että muodostuu kaksipiikkinen haarukka. Toisella kädellä asemoi kannen tuurnalle ja toisella painaa jousen kasaan. Kun jousi on pohjassa, voi sen toisen käden irroittaa kannesta ja kalastaa lukot talteen. Hallittua ja nopeaa.
Tiedä mitä "tyytymistä" tuossa on, ei tarvitse leikkiä vingalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 106
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2018, 23:08:49 ip »
Minullakin on samanlainen Bilteman venttiilinjousipuristin. On sillä saanut jouset puristeltua mutta on se melkoinen
rimpula. Tarvii olla lehmän hermot kun sillä venttiilejä irrottaa tai kiinnittää.
Liitekuvassa on oma suosikkimalli. Jos tarvitsisi enempi venttiilitöitä tehdä, sellaisen valmistaisin.
Sohc van Helmi.

GTRX-1

  • Viestejä: 12
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2018, 07:21:40 ap »
Tämmönen on helppo tehdä ja toimii

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2018, 09:32:24 ap »
Juu, jos purkaa niin kasatessa mielellään samat osat samoin päin.  
Ajattelin venttiiliohjureiden kuntoa vilkaista samalla kun otan kannet irti, tutkia hieman muutenkin miten kilometrit on vaikuttaneet nokissa, ohjurit jne.
Pyöräänsä tutustumista..
Puristuspaineet ei ole juuri alle uuden, hyvin on molemmissa pöntöissä tasan ja pyörän käynti on hyvä, ei sinänsä vikaa.
Tosin oikea sylinteri käy edelleen kuumempana, just keskusteluissakin olevat läppien avautumiset tutkin.
Laihempi seos = kuumempi ymmärtääkseni.
Uteliaisuus kai on se ihmisen onnettomuus omallakin kohdalla.

Tehdä itse huollot/mitä pystyy pikku korjaukset on ollut pyörävalinnan onnistuneeksi osuneita seikkoja.
Minimaalisen vähän on ollut varsinaista korjaustarvetta.
Uteliaisuus on sinänsä puhdasta, mitä purkaessa vaikka missaa ja kasattuaan väärin, niin oppii ainakin kiroilemaan, ja samalla muutakin.
Pointi lienee just tunne pyöräsi osastoa, ei ole ensimmäinen kerta kun turhaan puran, mutta tutustua matkakaveriinsa ei ole huonosta.
Hyvät taas vinkit.
Palstathan on kaikkien luettavissa ja tietoa hamuaa varsinkin me ei niin viisaat ja kynnystä tekemään itse madaltuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2018, 11:21:20 ap »
Lainaus
Minullakin on samanlainen Bilteman venttiilinjousipuristin. On sillä saanut jouset puristeltua mutta on se melkoinen rimpula. Tarvii olla lehmän hermot kun sillä venttiilejä irrottaa tai kiinnittää.

Makuja on monia. Pylväsporakonetta käyttelin aluksi itsekin mutta sitten tuli poikettua silloisessa Lempäälän Biltemassa ja ostin tuon venttiilivingan. Ei ole tarvinnut sohlata sen jälkeen ja homma on helppoa. Samantyyppistä vinkaa käytettiin amiksessa ja myöhemmin parillakin pajalla joissa olin moottoriasentajana. Ehkä se on tuo tottumus joka ohjaa valintoja.....

Asian sivusta:
Iskunvaimentimien jousiin tein myös työkalun jolla lähtee niin monoiskarin kuin stereoperäisen iskareista jousilukot auki eikä tule naarmuja tai ole vaarana että jousi laukeaa kesken homman. Kaunis se ei ole mutta toimii ja on helppokäyttöinen. Kuva liitteenä.

Kolmas paikka missä Guzzeissa tarvitaan jousilukkojen avausta on vaihteiston sysäyksenvaimentimen purku. Siihen ei käsivoimat riittä vaan prässi tarvitaan. Työkalun tein itse.
http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html

Kaikissa kolmessa tapauksessa puristetaan kokoonsa nähden jämäkkää jousta. Mutta koska jouset ovat erikokoisia ja sijaitsevat eri kohteissa on työkaluissakin eroja. Yhteistä näissä kaikissa on että itse jousi on se joka pitää lukituksen kiinni.

GTXR-1:n laittama laite oli joskus kauan sitten työkalunani mutta se ei toimi hyvin kuin keveille jousille ja niidenkin kanssa oli sohlausta kun se ei paina jousta suorassa. Se lensi jo kauan sitten romunkeräykseen. Sen käyttö olisi tarvinnut toisen käsiparin. Muuten idea on kohtuullisen hyvä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Venttiijousen puristin
« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2018, 12:34:59 ip »
Itse puran sorvissa iskarit..
Hyvä pyörä, parempi mieli.