Olisiko näistäkin tärkeistä ja väistämättä eteen tulevista säätöohjeista tarpeen saada tiedosto Gruppon etusivun linkkien taakse? Jos kaikki siirtyisi jälkipolville vielä Gruppolaisittain vapaaehtoisesti.
Asia olisi erinomainen toteuttaa. Ehkä jonkinlainen työryhmä aihepiireittäin kuten aiemmissa vastaavissa produktioissa joissa on kerätty erinäisiä aiheiden piirejä yhteen ketjuun.
Guzziology käsittelee mainittuja asioita varsin laajasti. Tosin se on ulkomaan kielellä englanniksi. Sen suomentaminen olisi uroteko. Löytyy tuosta puolen metrin päästä kirjahyllystä mutta ei ole viimeisin päivitys.
Henkilökohtaisesti olen yrittänyt, vaihtelevalla menestyksellä, osallistua teknisiin keskusteluihin siltä osin kun on itsellä tietoa, kokemusta ja osaamista. Lisäksi on muita osaajia joilla on sekä teoreettista osaamista ja käytännön tietoa monista asioista. Mitä uudempi laite niin sitä vähemmän on tietoa. Toisaalta kaikki tarpeellinen lienee kunkin mallin korjaamokäsikirjassa ja omistajan oppaassa. Ne kun opiskelee läpi niin niin tietää jo aika paljon. Osa on jopa suomeksi. Ehkä kannattaa lähestyä myös VMPK:ta vanhemman pään laitteiden osalta. Olen sinne toimittanut kirjallisia teoksia suomeksi.
Onneksi suurin osa Guzzin valmistamia pyöristä osuu aikavälille 1973 - 2003 jossa välillä mekaniikan muutokset ovat varsin hyvin tiedossa koska niitä on vähän. Kyseisenä aikana toki tuli, suurimpana muutoksena, digitaalisuus moottorinohjaukseen. Sen jälkeen se osasto on kehittynyt huimasti. Pelkästään siinä mukana pysyminen on haastavaa. Itse en ole pysynyt vaikka yrittänyt olen.
Olen eläkkeellä joten, periaatteessa, aikaa on, mutta kun mielenkiintoa jakaa myös muut inhimillisen toiminnan piirit niin en valitettavasti kykene enkä halua ryhtyä kirjuriksi keräämään aineistoa. Ohessa tulee myös vastuu vaikka kuinka olisi vapaaehtoista.
Jos kysymys on aineistosta niin kaikki on kaikkien saatavilla jo nyt. Mutta ei suomeksi. Kysymys olisi siis asiantuntevasta käännöstyön tekemisestä kuten tuolla alussa jo ilmaisin. Kielitaitoa lienee kuitenkin suurella osalla guzzisteistakin että asioista saa selvän. Guzzi on varsin yksinkertainen laite jos verrataan eräisiin muihin merkkeihin joten näidenn kanssa pärjää kyllä.
Gruppon nettisivulla
www.guzziclub.fi on julkaistu joitakin ohjeita Guzzi-info nimikkeellä. Jotain alkua siis on. Toisaalta nuo ohjeet ovat jokaisen mp-asentajan perustietoa joten aika kapeaksi käy hyöty. Mitä pidemmälle aika kuluu sitä vähemmän.
Olen itse, lähinnä omista pyöristäni, pitänyt huolta ja niistä ole laatinut varsin yksityiskohtaisia kirjoituksia blogiini joka kolmeneljäsosaltaan luettavissa kenen vain toimesta. Myös nimimerkki Ikkala ja muutama muukin on kirjoitellut asioista Gruppon sivuille varsin runsaasti. Sivuilla on hakutoiminto ja sinne hakusana niin aihepiiri alkaa aueta niiltä osin kuin asiaa on olemassa. Edellyttää tietysti että hakusana on oikea. Sama koskee omaa blogiani.
Tietoa on siis saatavissa varsin hyvin ja kattavastikin. Mutta eihän nämä korjaamokirjaa voita.