Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42536 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« : Helmikuu 02, 2018, 20:54:35 ip »
Kolme pyörää, ihan sama missä järjestyksessä. Kunhan on symmetrinen.
Sitä ihmetellään nyt. Ei ole tainnut aueta että tehorajaa ei ole ja saa ajaa 18v ja B-kortilla.
Infoa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipy%C3%B6r%C3%A4_(L5e)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2018, 21:58:38 ip »
Ei ole niin cool, kuin kaksipyöräinen. Ei kiinnosta harrastajia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2018, 22:25:54 ip »
<snip>
Infoa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipy%C3%B6r%C3%A4_(L5e)

Wikipedia: "Wikipediassa ei ole tämän nimistä artikkelia."  ???  ???  ???
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2018, 22:30:51 ip »
Trike
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2018, 23:03:07 ip »
Joo, mutta tuossa onkin Guzzin kone   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2018, 23:05:41 ip »
<snip>
Infoa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipy%C3%B6r%C3%A4_(L5e)

Wikipedia: "Wikipediassa ei ole tämän nimistä artikkelia."  ???  ???  ???

Silloin oli kun kirjoitin. Olisiko laittamassani osoitteessa vikaa? No kerrattakoon että saa ajaa autokortilla 18v ja ei ole tehorajoitusta. Ajattelin ostaa vanhan Hayabusan ja laittaa paripyörät taa. saa nuorisolle reippaan kulkimen. Lyhyt akseliväli ja Wheeliebars taa.
Toistaiseksi ei ole sitä tallia jossa pajottaa mutta nyt näyttää että parinsadan kuukausisijoituksella voisi syksyllä olla verstas jossa duunata. Olen aiemminkin tehnyt tehokkaaseen pyörään tasauspyörästöllä olevan kettinkivetoisen taka-akseliston.

Tässä lainaus: Kolmipyörä (L5e) on Suomessa käytössä oleva ajoneuvoluokka, johon kuuluu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme pyörää ja jonka pyörät ovat sijoitettu symmetrisesti. Jos ajoneuvossa on polttomoottori, on sen pienin sallittu iskutilavuus 50 kuutiosenttimetriä ja pienin rakenteelllinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa. [1] Tällaisen ajoneuvon ajamiseen tarvitaan vähintään A1-luokan ajokortti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2018, 23:23:36 ip »
Tarvitaanko siis tuohon viisikymppiseen A1 kortti, vai mitä tuo tarkoittaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2018, 00:21:02 ap »
Tarvitaanko siis tuohon viisikymppiseen A1 kortti, vai mitä tuo tarkoittaa?
Ei ole selvinnyt mulle. Todennäköisesti on lainlaatija tai lain tulkitsija ajatellut juuri toisinpäin. Piruko näistä Wikipedian jutuista tietää. Mutta siksi lainasin sillä tähän aikaan saunan ja xxx ja xx jälkeen ei oikein jaksa pöyhiä Finlexiä. Kaivan sitten kun tulee aikaa tai motivaatiota.

B-kortti on joka tapauksessa ylempi kuin A1 tai mikä tahansa A. Katsokaa siitä omasta kortistanne.
Itsellä tuli ulkomaassa ajokieltoa kun ei ollut kekkosenaikaiseen pahvikorttiin merkitty Aata. Oli vain Bee. ja Cee. Asia selvisi teleksillä. Kyllä nykytekniikka on hieno asia. Ihan kolmessa tunnissa. Mutta on se hionoa kun nykyinen ajokortti on edelleenkin monella kielellä. Jopa ranskaksi. Permis de Conduire. Lupa ajaa. Mahtimeininki.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2018, 03:15:49 ap »
Sinänsä liity...
Tuleekohan mopokuristetut täyskokoiset autotkin liikenteen tukoksi "ruotsin malliin" kuten nyt näyttää.
Pojat, anteeksi neutraalihenkilöt varmaan tosin purkaa niistä estot ensitöikseen.
Tää korttipolitiikka on jotenkin suomessa omituista, jos kaikkine vaiheineen menee tuhansia euroja, niin aika pitkään voisi ajella sakkojen kera edullisemmin.
Kun ajavat joka tapauksessa, niin ympäristöteko olisi yksinkertaistaa käytäntöä.
No, me iäkkäämmät kurvaillaan yleensä AB kortti lämiskässä, mikä oli kallis hankinta aikoinaan, mutta nykyisin hirvittää noi kulut vaikka pyörää ajamaan haluavalle nuorelle.
Vaikeaksi on tehty ja mikähän siinä maksaa pistää leimaa paperiin, ns ajokoulujen silkan rahastuksen lisäksi lätkäistään tonni ja pari ihan vain sen tähden että lailliseksi.
Jos valtio ryöstää asukkejaan, niin se ei ole ihan tervettä, toki yleistä, muttei oikeasti muuta kuin kusetusta.
Ajamaan oppii vain ajamalla, teoriatutkinnot vaikka koittaa tasapäistää tuskin kenestäkään tekee muuta kuin rahastukseen tasa-arvoista.
Hahmottaako mitä ympärillä tapahtuu ei oikein taida olla opetettavissa?

 

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2018, 11:09:42 ap »
Nämä nykytietäjät kertovat että simulaattorilla saa tehokkaasti ja turvallisesti oppia ajoympäristöstä. Autokortin liukkaan kelin harjoittelukin, uuden ajokorttiasetusaloitteen mukaan, tehdään simulaattorilla.

Myös moottoripyörän ajokäyttäytymistä oppii simulaattorissa. Laitteita vain on vähän, toistaiseksi.
Usein se autokoulun autosimulaattorikin on vain tv-ruutu, ohjelmisto tietokoneessa ja ratti polkimineen. Minkäänlaista fyysistä palautetta ei laite anna. Ei kiihtyvyyttä, sivuttaisvoimia, ei palautetta tienpinnan olosuhteista saati ilman liikkeistä.

Autoa olen ajanut ns. perstuntumallla kuten moottoripyörääkin. Siinä fyysinen palaute on ehdottoman tärkeää että tietää miten auto ja pyörä reagoi olosuhteisiin ja kuljettajan toimiin.

Siltä osin ajaminen onkin opeteltava ajamalla reaalimaailmassa tullakseen hyväksi ajajaksi. Aluksi varovasti.

Siksi kolmipyöräinen ajoneuvo voi monesta tuntua hyvältä valinnalta kun yksi moottoripyöräilyn pelottavimmista asioista, eli pystyssä pitäminen, jää suureksi osaksi pois. Ei kolme pyörääkään silti estä kaatumasta. Itsekin olen, edelleen, kaatunut autolla useammin kuin moottoripyörällä. Toki viime aikoina moottoripyörä on hieman kirinyt. California 1400 GTS ei ole vielä kellahtanut mutta pari muuta pyörää on. Tosin suht vähillä vammoilla.

Taloudessa on sekä neli-, kolmi- että kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Isoin ero on ohjauksessa: kahdessa ensimmäisessä ohjausta käännetään siihen suuntaan kuin ollaan menossa. Kaksipyöräisessä päinvastoin. Toisen perheenjäsenen opettelua trikellä ajamiseen oli surkuhupaista seurata kun aivot kertoivat hänelle että moottoripyörää ajetaan mutta kun ohjaus onkin suoritettava päinvastoin syntyi ojaanajoa ja hätäjarrutuksia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2018, 11:18:35 ap »
Olen ajanut kunnollisella rallisimulaattorilla. Sellaisella, jossa on kokonainen auto vartaissa. Sellaisessa on uskomaton realismi läsnä. Jos ajo-opetusta tehtäisiin sellaisella, niin olisi ok. Mutta jos kyseessä on pleikkari ratteineen, niin metsään menee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2018, 11:41:02 ap »
Se rallisimulaattori on varsin hyvä vaikkakin jo vanha jos tarkoitat sitä joka kiertää näyttelyitä ja muita tilaisuuksia. Sillä pääsee ajamaan myös motocrossia. Tavallinen maantieajo sillä saattaisi olla tylsää, kuten maantieajo on niiden mielestä jotka etsivät jännitystä.

Menneenä kesänä, pyynnöstä, vein pyöräni kyydissa 14v pojankölliä parinkymmenen kilometrin kierroksen. Jälkeenpäin oli kommentti että ei yhtään kummenpaa kuin autolla mutta epämiellyttävämpää. Myös siitä tuli moitetta että ei ajettu yli sataa missään kohtaa. Voi olla että videopelit antavat paremmat hormoonisyöksyt kuin reaalimaailma teinille.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2018, 12:35:26 ip »
Sinänsä liity...
Tuleekohan mopokuristetut täyskokoiset autotkin liikenteen tukoksi "ruotsin malliin" kuten nyt näyttää.
Pojat, anteeksi neutraalihenkilöt varmaan tosin purkaa niistä estot ensitöikseen.
<snip>

Olisivat voineet käydä Ruotsista kysymässä, miksi niitä siellä enää ei ole.

Toki kuristettu auto on ajajalle turvallisempi, mutta muille vaarallisempi: mopoauton erottaa aika kaukaa ja osaa varoa, etanan vauhdilla kulkeva tavallisen näköinen auto erottuu vasta vaarallisen lähellä. BTW mopoauton turvallisuutta ei pitäisi verrata autoon, vaan mopoon.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2018, 12:52:42 ip »
Se rallisimulaattori on varsin hyvä vaikkakin jo vanha jos tarkoitat sitä joka kiertää näyttelyitä ja muita tilaisuuksia. Sillä pääsee ajamaan myös motocrossia.

Tämä oli kiinteä, jota käyttää rallitiimi harjoitteluun. Vuokraavat kyllä tilaa yksityisillekin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2018, 19:24:27 ip »
Korjasin tuon Wikipedian artikkelin, se oli päin seiniä. Ei sitä kyllä ole kun kolme riviä, eikä nekään olleet oikein, eikä lähteetkään olleet voimassa.  Maininnan ajokorttiluokasta poistin, kun en saanut selville sitä, eikä ole luotettavaa lähdettä. Jos "joku" tai Matti saa tolkkua ajoneuvoluokasta, niin olisi hyvä kirjoittaa se lähteineen sinne Wikiin suoraan, tai tähän keskusteluun tai minulle niin korjaan sen sitten Wikin koodiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipy%C3%B6r%C3%A4_(L5e)

Wikipediasta on aina korjattava selvät virheet, jos niitä huomaa. Sen toiminta-ajatus on sellainen.
Sentire la forza!
Terv: Timo