Kirjoittaja Aihe: California 1100 I peräremppaa  (Luettu 4244 kertaa)

karu

  • Viestejä: 10
California 1100 I peräremppaa
« : Tammikuu 28, 2018, 18:04:51 ip »
Pitkän motivaatioloman jälkeen Californian peräremontti alkoi taas kiinnostamaan.
Tarkoitus on vaihtaa tehtaan jäljiltä oleva, liian pitkä ja pinioninboorivikainen 8/33 oikeampaan 7/33 välitykseen.
Tallissa on kaksi perää joista saa laakerit, tiivisteet ja pari muuta osaa vaihtamalla kaksi huonoa. Toiseen tulee liian pitkä välitys jossa on huono pinionin boori ja toiseen sopivahko mutta kuoppautunut välitys.

Pari kysymystä:

1. Millä lautaspyörän juuressa olevan neulalaakerin koolin saa irti kotelosta?
- Kuumailmapuhaltimella lämmitys ja se tipahtaa itsestään (maalit palaa tietty)?
- levytysholkki ja liukuvasara?

2. Onko kellään foorumilaisella hyväkuntoista 7/33 välitystä myytävänä?

Mopohan on siis California 1100 i 1997.
Siis rehvakkaan levoton 75-vuotisjuhlamalli.

- karu

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2018, 18:49:23 ip »
Itse olen irrotellut neulalaakerin ulkokehän ulosvetäjällä. Lämpö auttaa myös mutta ei niin paljoa että maali palaa jos kyse on maalatusta perävaihteesta. Sen alla on messinkirengas ja sen takana huulitiiviste. Huulitiivisteen vaihtaminen on ehdoton vaatimus. Akseleiden vastaavat tiivistepinnat pitää hioa mataksi että ovat tiiviit.

Tässä on linkki vaihteiston purkuun samantyyppisessä paikassa ja kuvia myös ulosvetäjästä. Sen hankin parilla kympillä Clas Ohlsonilta. http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purku-jatkuu.html
Kun huomasin kuinka hyvä laite se on niin ostin niitä kolme lisää ja annoin parille kaverille lahjaksi. Valitan, ei näy olevan enää valikoimassa.
Mutta työkaluliikkeiltä löytynee vastaavia. Liukuvasarakin toimii kunhan nykii tasaisesti eri kohdista.

Tässä yksi perän kokoonpano kuluneilla osilla: http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-kokoonpano.html
Näissä kuluneissa perissä olen käyttänyt Molykoten sijasta RVS vaihteistolisäainetta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2018, 19:07:50 ip »
Jos ei ole ulosvetäjää, niin hitsaa kooliin poikittaisen tapin tai latan. Kutistaa koolia sen verran, että joko tipahtaa itsekseen pois tai maksimissaan vaatii pienen kopsautuksen siihen lattaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

karu

  • Viestejä: 10
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2018, 20:38:22 ip »
Kiitoksia vinkkilöistä.
Huomasin 7/33 peräkoteloon painetun putkiholkin olevan 4 mm lyhyempi kuin 8/33 kotelossa. Mistähän tuo juontuu ja onkohan muutkaan osat keskenään vaihtokelpoisia?
Pitääkö 7/33: een vaihtaa pitempi putkiholkki jos mielii tuota perää otsikon papattimeen asentaa.
Katsoin Matin kuvat leveä- ja kapeavanteisten pooriakseleiden (lautaspyörään pultattava osa) pituuserosta ja kyllä molemmissa perissä on tuo lyhyt malli.

- ajokausi lähenee...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2018, 20:52:35 ip »
Pitää vaihtaa.

Näin ainakin muistelen... Matin pajalle menin 8/33 perän kanssa ja ulos tulin 7/33 perä kainalossa ja muistaakseni vain tuo holokki vaihdettiin toisesta toiseen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2018, 23:49:04 ip »
Eikös sen holkin pituus määräydy sen mukaan, minkä malliseen Guzziin perää ollaan asentamassa.
Pyörämalli/pyörän napa ratkaisevat, ei perävälitys.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 10, 2018, 10:18:13 ap »
Jos valityssuhdetta ei lasketa eroksi niin eroja on vetospoorin sijainnilla ja tietenkin mainitun holkin pituudella.
http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 10, 2018, 12:14:23 ip »
7/8 hampaiden välillä lienee kuitenkin halkaisijaeroakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

karu

  • Viestejä: 10
Vs: California 1100 I peräremppaa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2018, 10:22:04 ap »
Käykö Stein-Dinsen nettiosakatalookissa esiintyvä 14335203 (cush drive plate with drive spline, T3: 128,25 €) osan 30335260 (Flexible coupling disc: 1.083,84 €) tilalle?
Jos ei niin onko muuta vaihtoehtoista osaa?
Jos kyllä niin pitääkö jotain muutakin vaihtaa?
Onko noilla osilla jotain eroa?

Ehkä ensi kerralle opettelen kuvan llisäämisen tähän...