Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 vuotaa  (Luettu 44978 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #135 : Maaliskuu 05, 2018, 14:25:51 ip »
Varsinkin tuossa vasaralla asentamisessa saa olla tarkkana. Siinä jos missä on helppo kaataa neulat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #136 : Maaliskuu 05, 2018, 14:34:05 ip »
Varsinkin tuossa vasaralla asentamisessa saa olla tarkkana. Siinä jos missä on helppo kaataa neulat.
Mieluimmin puristimella jota käyttäessä tuntee jos alkaa vastustamaan. Viilapenkinkin leukojen välissä voi puristaa onnistuneesti. Ensin neulat kiinni kupin seinämiin ja köntsä vaseliinia pitämään niitä paikallaan. Näin ei tarvitse tehdä kuin kahdelle laakerikupille per nivel. Kaverista voi olla apua pitelemään osia linjassa puristuksen alussa.
Jos kuppi ei mene puristettaessa pohjaan eli ei ohita lukkorengasuraa niin ainakin yksi neula on kaatunut. Lisäpuristaminen vain taivuttaa laakerineulan/rikkoo kupin pohjan ja tulee asiaa ristikkokauppaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #137 : Maaliskuu 05, 2018, 20:59:07 ip »
Kolmaskin menetelmä purkamiseen on. Siinä painellaan kaikki kupit nivelestä ulos, eikä paineta sitä vastakkaista kuppia ensin sisään.
Vaatii työkaluiksi haarukan tai tuen minkä varaan nivelakselin haarukka tuetaan ja holkin minkä sisään kuppi pääsee painumaan
kun sitä puristetaan ulos.
Jos kuppi painetaan ensin sisään, voi sen takaisinpäin tuleminen olla hankalaa ja haarukan reikään voi tulla vaurioita
jos kuppi pyrkii tässä vaiheessa menemään vinoon. Tässä se vältetään.
Toinen selvä etu paljastuu silloin kun haarukoissa ei ole tilaa kupin painamiseksi niin ulos, että sen saa pihdeillä tms
nitkutettua irti. Tässä on helppo kaataa neulat kupin pohjalle ja puristaa kuppia niiden avulla eteenpäin ja irti.
Kolmanneksi, haarukoihin ei kohdistu niitä levittäviä tai supistavia voimia.
Lisäksi menetelmä on verrattomasti nopeampi ja vaatii vähemmän liikkeitä tekijältä.

Neljäs tapa kehittyy siitä kun edellisillä tavoilla kuppia ei enää saakkaan painettua takaisinpäin reikäänsä.
Sillion nivelristi palastellaan rälläkällä, polttoleikkaamalla jne pieniin paloihin sen saamiseksi pois haarukoiden välistä.

Jos videolla nähdyn puristimen haluaa itse valmistaa, Motonetissä on konekierretankoa ja muttereita eri kokoja.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #138 : Maaliskuu 05, 2018, 21:30:40 ip »
Joo, yksi Mazdan nivelristi tarvitsi kerran voimatoimia. Ei ollut Pekan mainitsemaa haarukkaa ulottuvilla mutta viilapenkin leuat toimi haarukkana. Eli ristikon toinen puoli oli leukojen varassa ja toista puolta lyötiin isohkon hylsyn avulla.

Tuossa videossa lähti kupit nätisti pihdeillä kun ne oli puristettu ulos. Kaikki Guzzin ristikkomallit eivät toimi niin. Liikerataa ei vain ole tarpeeksi. Olen laittanut näkyvän osan kupista viilapenkin leukojen väliin ja kopistanut alhaalta päin nivelhaarukkaa niin kuppi jää leukojen väliin.

Konsteja on monia. Kaikkia ei kannata kertoa. Jää asentajat työttömiksi.....

Jos epäilee että nivelhaarukka on taipunut niin kapea viivain, tms. varma suora rei'istä läpi. Sen sivu kun on samansuuntainen kuin haarukan reiät niin nivelhaarukka on ok. Nivelhaarukoiden ulkopinnat harvoin ovat koneistettuja vaan valuja tai taoksia joiden ulkopinta on epämääräinen joten mittaaminen onnistuu vain lukkorengasurien välillä. Jos siis epäilee että nivelhaarukka "haukottelee".

Jos on käynyt niin että hajonneella nivelellä on ajettu niin on myös todennäköistä että ilmenee vääntymistä. Pikkulohkoiset ovat tässä asiassa herkimpiä. Myös takahaarukka voi irrota vauhdissa. Isolohkoisessa ei niin pääse käymään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #139 : Maaliskuu 05, 2018, 21:35:46 ip »
Millä nimellä nuo ruuvit löytyvät Motonetista?

Edit; tietenkin trapetsikierretanko.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #140 : Maaliskuu 05, 2018, 21:55:11 ip »
Mulla itse asiassa hävisi pikkulohkossa neulat yhdestä kupista ja haarukat hieroivat jonkin aikaa vastakkain. Siistin vain hakkaantumat pois ja totesin haarukat suoriksi. Uusi risti ja menoksi. Pyörinyt kymmeniä tuhansia sijassaan. Eli tuuria oli matkassa laakerien hajotessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #141 : Maaliskuu 05, 2018, 22:08:37 ip »
Ennustanpa täälläkin. Hyvin tehty ristikoiden uusinta kestää pidempään kuin alkuperäiset.
Kärsiikö kysyä että paljonko vanhoilla ristikoilla on matkaa takana?

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #142 : Maaliskuu 26, 2018, 14:05:07 ip »
Nonni. Pyörä läjässä ja tämän vuoden ekat savut otettu tallissa Brevasta ulos uudella venttiilikopantiivisteellä. Kone kävi lämpimäksi asti ja ainakaan toistaiseksi mistään ei valunut tippaakaan öljyä. Eli ilmeisesti ongelma oli tiiviste, ei o-renkaat.

Mikä parasta, takapyörä pyörii nyt ilman ylimääräisiä ääniä (piti pientä klonksuntaa syksyllä) ja aiempaa paremmin eli kardaanin nivelten vaihto oli paikallaan. Kiitokset kaikille neuvojille tältä osin. Toivottavasti ei vähään aikaan tartte tekniikkapalstalla kysellä apua  ;D

JP 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #143 : Maaliskuu 26, 2018, 14:54:26 ip »
Toivottavasti ei vähään aikaan tartte tekniikkapalstalla kysellä apua  ;D
JP  

Mutta nyt voit jo opastaa asiassa. Täällä tieto karttuu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #144 : Maaliskuu 26, 2018, 16:08:04 ip »
Ja useampi lukija = enemmän ideoita vian hakuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #145 : Maaliskuu 26, 2018, 19:08:04 ip »
Toivottavasti ei vähään aikaan tartte tekniikkapalstalla kysellä apua  ;D
JP  

Mutta nyt voit jo opastaa asiassa. Täällä tieto karttuu.

No se on kyllä juuri näin. Loistava meininki ja henki.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #146 : Huhtikuu 13, 2018, 12:30:24 ip »
Kausi korkattu ja mukavaa on! Pyörä toimii hienosti, lukuunottamatta vaivaa/ominaisuutta, joka oli jo viime vuonna. Eli tyhjäkäyntikierrokset on n. 1500 rpm. Tavote taitaa olla 1100rpm. Eipä tuo suuri vaiva ole ja tiedän, että manuaalisesti sitä ei voi säätää.

Tyhjäkäynti on tasaista, ei heilu suuremmin. Jos olis ilmavuotoja, eikös se tekis heiluntaa? Talvella joudun liikuttelemaan vaimenninta ja mietin, että olisko tullu vuotokohta lambdalle... Liitos on tukittu tiivistysmassalla, alkuperäisputkessa on kyllä tallella tiiviste, sen ajattelin laittaa anyway paikalleen.

Pelistähän löytyi tämä ikiaikainen Techlusion-voimakäskijä, mutta epäilen, että se ei enää pelitä. Ainakin kun purkin tyhjäkäyntiin vaikuttavaa ruuvia kääntää, yhtään mitään ei tapahdu.