Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 vuotaa  (Luettu 45077 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #105 : Helmikuu 17, 2018, 13:49:57 ip »
Se kytkinneste kuluu nopeasti, kun sitä käytetään koko ajan. Voi olla normaalissa ajossa jopa enemmän käyttöä, kuin jarruilla.
Kyllähän kytkintä lipsutellaan ihan eri tahtia kuin jarrua. Usein jopa yhtä aikaa. Nestetoiminen kytkin kuluu lähinnä mekaanisesti juurikin noiden liikkeiden suhteen. Ero vastaavaan jarrulaitteeseen on kuitenkin kuormituksellisesti suuri: siinä missä kytkintä käytetään parilla sormella niin jarrukahvasta puristetaan tarvittaessa varsin reippaasti.
Toinen ero syntyy siitä että kytkinneste eikä sen mekanismit joudu lämpörasitukselle alttiiksi johon jarruneste ja jarrusatulat joutuvat. Tosin tavan ennakoivassa matka-ajossa ei taida lämpöä paljonkaan syntyä. Täystehoiset jarrutukset ovat harvassa. Vastakohtana voisi pitää rata-ajoa jota jokaisen pyörän pitää myös kestää sillä pitäähän jarrulaitteissa olla suuri toleranssi ylikuormittumisen suhteen.

Eroa on käyttöpaineessa, käytön yleisyydessä, toimintaolosuhteissa ja käyttötavoissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #106 : Helmikuu 17, 2018, 14:52:22 ip »
Niinpä, mutta toisaalta kytkimen nestettä hölskytetään edestakas aika reippaasti. Työsylinteri on monasti varsin pitkäiskuinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #107 : Helmikuu 17, 2018, 15:05:18 ip »
Unohdin kirjoittaa yhdestä seikasta jonka olen huomannut vaivaavan monia varsin tuoreitakin pyöräyksilöitä. Jarru- ja kytkinkahvaan pesiytynyt kulumalla tullut välys. Kahvat lenkottavat alaviistoon ja niissä on klappia hieman joka suuntaan.

Lisäksi säädettävissä kahvoissa on muita lisäniveliä ja pikkuosia. Kahvan kiinnitys olisi hyvä purkaa ajoittain ja pestä osat. Kootessa vain kevyt voitelu ettei siihen tartu pölyä. Pysyvät kahvat jämäköinä ja helppokäyttöisinä pidempään.

Uusien kahvojen asentaminen auttaa hetkeksi mutta kun kahvarunkokin on kulunut niin tilanne pahenee nopeasti. Pitäisi siis vaihtaa kaikki osat ja ne ovat melkoisen hinnakkaita että pienellä vaivalla säästää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #108 : Helmikuu 17, 2018, 20:28:16 ip »
En ole kyllä pitkään aikaan (yli 125cc) pyörissä nähnyt roikkuvia kahvoja. Oli ennen kyllä suurempi vaiva. Nykyään kahvassa on normaalisti hela, joka on erillinen. Entiset olivat niitä pehmeään alumiiniin porattu ja reikiä, ne kyllä kuluivat.
Kuluu toki nuo helatkin huoltamattomana, mutta selkeästi hitaammin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #109 : Helmikuu 17, 2018, 21:45:47 ip »
Ei se parempi materiaali poista puhdistuksen tarvetta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #110 : Helmikuu 17, 2018, 22:44:50 ip »
Kuten pystyt yltä lukea kirjoittamaani  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #111 : Helmikuu 18, 2018, 12:52:19 ip »
Kuten pystyt yltä lukea kirjoittamaani  ;)
Vika on täälläpäin. Osaan lukea omaa tekstiäni mutta muiden kirjoittama jää usein huomiota tai ymmärtämistä vaille.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #112 : Helmikuu 28, 2018, 11:30:15 ap »
Nonni. Ristinivel/nivelristi/ristikko lähti irti kardaanista. Se oli siis sieltä perän päästä kardaania. Ristikon mitta on joko 19mm X 50mm tai 19mm X 52mm. Sivut ei ole ihan samanpituisia, ilmeisesti länässä olevat ja irrotuksesta kärsineet tiivisteet vaikuttaa mittaustulokseen. Laakerikupit pitäisi olla kyllä painettu pohjaan asti.

Vanhassa lukee "INA" ja "Made in Germany" sekä "F-200698.1"
Löysin tyyppimerkinnän haulla seuraavan tuotteen, mutta siinä mitta on vain 48mm:
http://www.kentso.fi/fi/product/19x48-hs-901-nivelristi/NR-19X48

Kysymys kuuluu: Koska silmiin ei ole missään osunut 19X50 niveltä, onkohan tämä nyt sitten se 19 X 52, vai peräti tuo 19 X 48 versio? Se kyllä tuntuis, että olis väljä…? 

Parissa paikassa on myynnissä ihan Moto Guzzi-luokiteltuja niveliä, mutta niiden mitat ei täsmää tämän CARC-kardaaniversion nivelristin kanssa. 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #113 : Helmikuu 28, 2018, 12:02:57 ip »
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5002.0   oletko tuon ketjun lukenut jo? 19x48
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #114 : Helmikuu 28, 2018, 12:54:09 ip »
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5002.0   oletko tuon ketjun lukenut jo? 19x48


Kiitos! Nytpä muistinkin lukeneeni osan tuosta ketjusta mutta en muistanut kun postailin :( Ristikko lähtee tilaukseen. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #115 : Helmikuu 28, 2018, 22:39:33 ip »
Tässä kertaa onkin asia kivasti sillä tuo ristikkokoko on näköjään standardikamaa ja liki joka laakerikaupan hyllyssä.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #116 : Maaliskuu 01, 2018, 10:13:30 ap »
Tässä kertaa onkin asia kivasti sillä tuo ristikkokoko on näköjään standardikamaa ja liki joka laakerikaupan hyllyssä.

Juu, 25e IKH-ketjun kaupassa. Sisältää ison rasvanipan, se pitää vaan tulpata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #117 : Maaliskuu 01, 2018, 10:16:27 ap »
Tuossa on jo hinta kohdillaan!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #118 : Maaliskuu 01, 2018, 11:15:16 ap »
Tuossa on jo hinta kohdillaan!

Kalleimmillaan tais joku nettikauppa pyytää 73e. Kannattaa näköjään vähän vertailla. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #119 : Maaliskuu 01, 2018, 12:06:17 ip »
Samalla kun teet asennukset saat, ja joutunetkin, käyttämään vaseliiniä kokoonpanovaiheessa. Laita suunnilleen samanlaista kuin siellä jo alunperin hiukan olikin. Ei mitää molybdeenia vaikka sitä jotkut suosittelevatkin.

Rasvanipan reiän tulppaamisesta: tulppaus siten ettei tulppa tuki ristikanavaa sillä myöhempi, ennakoiva, huolto on helpompaa koska ei tarvitse pullauttaa kuin yksi laakerikuppi irti, täyttää se vaseliinilla ja painaa takaisin. Silloin vaseliinia virtaa ristikanavaa myöden muihin kolmeen laakerikuppiin.

Mutta jos nippa mahtuu olemaan paikoillaan niin se myös nopeuttaa huoltoa myöhemmin. Luonnollisesti kardaanin joutuu päästämään irti mutta taivuttamalla niveltä siihen saa pumpattua vaseliiniä tavallisella rasvaprässillä. Joihinkin Guzzimalleihin se on normihommaa ilman purkamistakin.

Miten toisen pään ristinivel jaksaa? Olisiko siihenkin hyvä tehdä ennakoiva huolto kun kerran osia on jo valmiiksi irtaallaan?