Omaa kokemusta korkeuden vaikutuksesta Guzzin moottoritehoon on vain kaasutinmallista.
On siinä ollut riittävästi tehoreserviä, kaikki eteen sattuneet mäet on kiivennyt ylös.
Moottorin käynti muuttuu ehkä hivenen raskaammaksi kun on rikkaalle säädetty ja korkealle mentäessä
pitäisi muutoinkin seosta laihentaa.
Nyrkkisäännön mukaan moottorin teho putoaa noin yhden prosentin jokaista 100m kohden korkeammalle mentäessä.
Jos kaasuttimia tai polttoaineen suihkutusta ei ole säädetty tässä tapauksessa asianmukaisesti, tehon menetys on suurempi.
Voi olla niin, että nykyisiin laihalle säädettyihin moottoreihin korkealle meneminen vaikutta vähemmän.
Mitä sitten tapahtuu ilmakehässä korkeuden muuttuessa?
Ilmanpaine laskee yhden millibaarin jokaista kahdeksan metrin korkeuden lisäystä kohden. Se on 125mbar/1km.
Ilman lämpötila laskee periaatteessa 6.5 °C /1km. Tämän olen muutaman kerran kokenut käytännössä, Nizzassa lämmintä reilut 20°C.
Sitten la Bonettella muutaman tunnin päästä lumisateessa.
Kun katsoo Ikkalan liittämää korjaustaulukkoa, näyttäisi ilman lämpötilan aleneminen kompensoivan aika hyvin paineen laskun vaikutusta.
Kilometrin korkeuteen mentäessä muutoksen vaikutuksia ei juuri huomaa. Kun on seurannut sääkarttoja viime päivinä, meillä on ollut korkeapaine
1040mbar ja Norjan rannikon tuntumassa matalapaine jotain 960mbar. Tuo 80mbar paine-ero tarkoittaa painekorkeudessa 640m. Se on sentään
normaalia vaihtelua maanpinnalla ja tarkoittaa hyvin säädetyssä, olosuhteisiin mukautuvassakin Guzzin moottorissa selvää muutosta tehossa.
Moniko sen huomaa?
http://ilmatieteenlaitos.fi/ilmanpaine