Kirjoittaja Aihe: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa  (Luettu 5917 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« : Tammikuu 13, 2018, 22:22:16 ip »
Tervehdys !
Erään tapauksen johdosta tuli mieleen kysymys miten Guzzin  moottori toimii esim. 1:n km:n korkeudessa ? Ilman happipitoisuus vähenee, mitä korkeammalle mennään ja teho tuntuu laskevan, ainakin oman kokemuksen perusteella Passo Stelviolla.
A polttoainneen ruiskutuksella oleva moottori ?
B kaasuttimella oleva moottori ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2018, 23:01:39 ip »
Teoriassa teho kyllä laskee. Se, että onko merkitystä on ei asia. Lähtötaso Stelviossakin on yli sata heppaa. Onhan Guzzin koneilla lennettykin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2018, 08:41:21 ap »
Calilla kävin Col de la Bonnetilla eikä muistunut asia edes mieleen. Nuo tehoasiat ovat olleetkin itselle melko toissijaisia.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2018, 12:17:25 ip »
Ruiskutuskoneisissa moottoreissa homma on automaattisesti säätyvä ilmanpaineen mukaan. Ruiskutuspaine tosin laskee mutta paine-ero ulkoilmaan nähden pysyy vakiona. En ole huomannut mitään ongelmaa alle 2,5 km korkeuksissa ajellessani.

Kaasutinpyörä ei välttämättä osaa säätyä kovin suuriin paineen muutoksiin. Seos voi laihentua ja teho pudota korkeuden kasvaessa varsinkin jos kaasuttimet on säädetty laihalle. Asian voi testata: ajetaan suurilla kierroksilla tasanopeutta ja vedetään ryyppyä päälle hiljaa. Jos veto paranee selvästi hetkeksi on seos laihalla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2018, 13:00:40 ip »
Seos voi laihentua

Eikös siinä käy justiin päin vastoin kaasarin kanssa? Niin se ainakin mulla on ollu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2018, 13:45:51 ip »
Juu, eikös korkeuksissa ole vähemmän happea tarjolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2018, 13:54:25 ip »
Ohuempi ilma imee vähemmän bensiiniä mukaansa. Typpi- ja happiatomeita on harvemmassa.
Ohuempaan ilmaan sekoaa vähemmän bensiiniä.
Ohuemmassa ilmassa palaminen heikompaa koska on vähemmän happea.

Toisaalta kuljettaja vääntää enemmän kaasua että saisi enemmän tehoa. Tehokkaassa moottorissa ei huomaa tehon vähenemistä mutta jos on pienitehoinen moottori niin siinä kyllä huomaa tehon vähenemisen konkreettisesti. Erityisesti kaasutinpyörissä.

Ahdetussa moottorissa ei tehon vähenemistä juurikaan huomaa. Se pystyy tiivistämään ilman hapen ja polttoainetta voidaan polttaa niin ollen tehokkaammin. Tosin kyllä siinäkin hapenpuutteen huomaa kunhan menee tarpeeksi korkealle. Ei vain taida olla teitä niin korkealla....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2018, 14:02:35 ip »
Vapaasti henkivä saa siis vähemmän poltettavaa seosta sisuksiinsa, ei niinkään laihempaa seosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2018, 14:12:53 ip »
Vapaasti henkivä saa siis vähemmän poltettavaa seosta sisuksiinsa, ei niinkään laihempaa seosta.
Juurikin näin.
Ryyppytestin voi tehdä ilman Alppejakin: kone lämpimäksi ja tasavauhtista ajoa jonka aikana vedetään ryyppyä hiukan päälle. Jos kulku paranee pieneksi hetkeksi kannattaa laittaa isompi suutin. Jos taas kone tukehtuu heti on tilanne päinvastainen.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2018, 17:22:37 ip »
Lainaus
Ruiskutuskoneisissa moottoreissa homma on automaattisesti säätyvä ilmanpaineen mukaan
Moottorinohjausjärjestelmiinsä puuttuneet ovat kirjoitelleet, että kovin pieteetillä tähän asiaan vaikuttavaan karttaan ei Guzzin toimesta ole paneuduttu, ainakin 15M ecun kohdalla muistan lukeneeni, että kartan soluihin syötetyt painearvot ovat sellaisia, että tuossa vähän alempanakaan (Saksa) ei löydy sellaisia ilmanpaineita, että kartalla olisi merkitystä. Ilmatieteenlaitoksen mukaan Suomessa ennätykset ovat: korkein 1066 hPa ja matalin 940 hPa. Eivät aiheuttane muutostarpeita, mutta vuoristo asia erikseen. Muistan kyllä tunteen kun ensimmäistä kertaa suuntasin Guzzilla ylös Luoteis-Italiassa Domodossolasta Sveitsin suuntaan, oudoksutti että vaikka kaasua käänsi, ei tullutkaan tuttua vedontunnetta.

 
V11 - it defines you.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2018, 18:18:42 ip »
Tuota olen aina ihmetellyt, että missä sellainen tunnistin sijaitsee, joka säätää automattisesti ruiskutusta ilmanpaineen mukaan ? Ja voiko sellaiseen tulla vika, joka aiheuttaa moottorin nykimistä korkeassa ilmanalassa ?
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #11 : Tammikuu 14, 2018, 18:55:58 ip »
Olikos se niin että vanhempien ecujen tapauksessa ilmanpaineanturi on irrallaan, johdot ecuun ja myöhemmin se integroitiin ecuun.  Esim. 15M ecussa on "musta nappi" siinä päällä, josta ilmanpaine "pääsee sisään", ymmärrän.

Tämän on kerrottu olevan yksi sopiva (en muista missä mallissa tuo olisi kiinni):]https://www.reichelt.de/Drucksensoren-Kraftsensoren/MPXA-6115A6U/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=82343&GROUPID=6676&artnr=MPXA+6115A6U

Pitäisi kurkata TunerPro:lla jonkun ecun karttoja, että mitä se ilmanpaine tekee... ei ole nyt tässä koneessa sitä asennettuna.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2018, 19:53:48 ip »
Vanhemmissa ruiskuissa polttoaineen paineensäädin oli tankin ulkopuolella ja reagoi ilmanpaineen vaihteluihin. Myöhemmin kaikissa tankin sisällä. Kuinka hyvin tankin ilmanpaine pääsee vaikuttamaan polttoaineen sisällä olevaan paineensäätimeen?

Myös ECUjen yhteydessä on ollut paineantureita mutta ne mittaavat ilmanpainetta imukanavassa. Silloin ainakin pitäisi olla oikea painetieto saatavilla. Jos ei ole paljon ilmanpainetta niin ruiskutusmääräkin on alempi. Kahvaa pitää kääntää enemmän.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #13 : Tammikuu 14, 2018, 19:58:37 ip »

Pitäisi kurkata TunerPro:lla jonkun ecun karttoja, että mitä se ilmanpaine tekee... ei ole nyt tässä koneessa sitä asennettuna.

Yli ykkösen luvut lisää mainfueliin, alle 1 vähentää.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #14 : Tammikuu 14, 2018, 20:18:32 ip »
Lainaus
Myös ECUjen yhteydessä on ollut paineantureita mutta ne mittaavat ilmanpainetta imukanavassa
Ymmärrän niin, että nyt on puhe ilmanpaineanturista, joka mittaa "ympäröivää" ilmanpainetta.  Ajellaanko alhaalla laaksossa vai vuorenhuipulla.  Sen mukaan muutetaan ruiskutusaikoja.
V11 - it defines you.