Kirjoittaja Aihe: Renkaanvaihto käsityökaluilla  (Luettu 3186 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Renkaanvaihto käsityökaluilla
« : Tammikuu 13, 2018, 21:50:05 ip »
Renkaan vaihto suoritetaan yleisesti rengasliikkeessä tai moottoripyörähuollossa.
Mutta voi sen tehdä melko ketterästi kotioloissakin. Koska itsellä ei ole verstasta enää niin taloyhtiön autotallissa homma onnistuu. Kovinkaan paljoa ei tarvita työkaluja.
http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-uusi-eturengas.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2018, 22:57:30 ip »
Syksyllä seurasin, kun työkaveri yritti vaihtaa auton renkaita vanteille. Siinä vaiheessa oli puututtava, kun yritti raudalla vääntää kumia vanteelle ja rengasta ei oltu painettu keskiuraan.. Teki ihan pahaa, kun alkoi jo kevyt rutina kuulua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2018, 08:44:25 ap »
Asennettiin Pegason uudelle 21-tuumaiselle etupyörälle Kings-nastarengasta paksun cross-sisäkumin kera ja teki todella tiukkaa. Koneella ei saatu ja käsipelillä kymmenen rengasraudan avulla meni lopulta jopa helposti. Talvisissa kenttäolosuhteissa pääsisi itku...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2018, 09:50:56 ap »
Laitatko muuten sisuskumin ensin ulkokumin sisälle, ennenkuin tarjoat rengasta vanteelle? Minun mielestä käytännössä pakko noilla paksuilla sisuskumeilla. Siihen venttiilin vetoon on toki vetovaijeri, mutta tuollainen paksu on todella jäykkä
Talvella se ulkorengaskin on monasti todella jäykkä kaveri. Kesällä on helppo, kun pehmentää renkaan ensin auringossa. Joku vuosi sitten asensin vaimon pyörään käytetyn kisakumin. Lämmitin sen auringossa ja rengas pehmeni aivan tuoreen lakun kaltaiseksi. Rungon jäykkyys hävisi täysin.  :D Ei meinannut saada ekaa puolta lyötyä vanteelle, kun kumi kiertyi itsensä ympärille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2018, 10:36:49 ap »
Minulle sanoi jo vuosia sitten rengasmies: " Älä sitten turhaan ota Tip-Top -askia mukaan. Tällaista Calin takanakkia ei tien varrella saa nousemaan vanteelle. Vaatii niin paljon ( määrä ) ilmaa ja painetta, ettei käsipumpulla onnistu."
Asiasta en tuon enempää tiedä, kun en ole kokeillut. Tubeless on sitten hoidettu paikkasarjan kanssa - jo kolmesti - menestyksellä. Niillä pienillä painepulloilla saa 6kpl => 1,7 bar, jolla pääsee nilkuttamaan huoltsikalle. Jos nyt ei kuorma ole aivan hirmuinen.
Takapenkkiläisenhän voi jättää vartoomaan paluuta.

Tosin siitä kuulee vielä jouluaattonakin... :D "...pyörä oli tärkeempi, ja minut jätettiin..." Huoh!

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2018, 12:10:47 ip »
Omat kokemukset sisäkumin kanssa niin että sisäkumi joko heti aivan pienellä paineella, vain sen verran ettei sisuskumi ole rypyssä, päällirenkaan sisään tai silloin kun päällirenkaan toinen reuna on jo vanteen keskiurassa. Riippu hieman tapauksesta.
Kun jälkimmäistä renkaan reunaa laitetaan paikoilleen niin sisäkumissa ei enää saa olla painetta. Jos sisäkumi laitetaan tässä vaiheessa sen voi paineilmalla oikaista päällikumin sisään ja päästää paine pois. Oikaisulle vältetään ettei sisärengas jää vahingossa rengasraudan ja vanteen väliin tai rengasraudan ja renkaan reunan väliin. Värillinen sisäkumi on helpompi nähdä kuin musta.

Sisärenkaallinen rengas nousee käsipumpulla vanteelle joka on sisärenkaalliselle tarkoitettu. (Tube type) Jos sisärengasta käyttää sisärenkaattomalle vanteelle (Tubeless) voi käsipumppaaminen käydä hyvin työlääksi tai jopa mahdottomaksi.
Vanteet erottaa rakenteeltaan toisistaan: sisärenkaattomassa vanteessa on harjanne jonka yli renkaan lieve on saatava nousemaan. Samainen harjanne estää jossain määrin renkaan putoamista vanteelta jos rengaspaine alenee nopeasti esimerkiksi puhkeamisen yhteydessä.

Maininta asennuslämpötilasta on asiaa. Ei kannata kovin kylmässä riehua itseään hikeen. Lämmin päällirengas on huomattavasti helpompi homma ängetä vanteelle kuin kylmä. Vanhentunut rengas voi myös olla hankala.

Renkaissa voi olla myös käyttötarkoituksenmukaisia eroja: maastorenkaat ovat joskus hyvinkin kireitä laittaa päälle. Niissä on myös useimmiten sisärengas ja vannelukotkin tuottavat oman hankaluutensa.

Niin sanottu "paukkupullo" eli ponneaineen voimalla tyhjään renkaaseen ruiskutettettava paikkausvaahto. Tehoaa pieniin kulutuspintaan tulleisiin vuotoihin. Joskus myös vanteen ja renkaan väliseen vuotoon. Samalla rengas täyttyy osittain.
Paikkausvaahdon käytön jälkeen renkaan paikaus sisäpuolisella paikalla on likaista hommaa. Vaahdon käyttö on helppoa mutta aina siitä ei ole apua. Renkaan liepeesee tullutta reikää, jos se on pieni, voi yrittää korjata mutta silloin aine pitää saada pyörää kallistamalla osumaan kohteeseen.

Kauppiaalla on myös myydä ulkokautta asennettavia paikkoja. Niillä on varsin tehokasta paikata pieniä pistoreikiä kulutuspinnassa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2018, 13:48:43 ip »
Ehkä makuasioista, mutta minä en päästä painetta välillä pois. Pysyy sisäkumi paremmin pois tieltä operoitaessa toista puolta vanteelle. Painetta han ei ole kuin nimeksi, sen verran ettei ole rutussa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2018, 22:30:09 ip »
MM:n tyylillä on laitettu. Sisärengas menikin ihan ok paikalleen mutta se toisen reunan saaminen paikalleen oli se kinkkinen kohta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaanvaihto käsityökaluilla
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2018, 22:36:58 ip »
Jos on tosiaan endurokumiin tehty tuo nastarengas, niin se reuna on aika jämäkkä ja paksu. Sitten kun on vielä kapea vanne, niin sen kakkosreunan punttaaminen on hankalaa. Crossipeleissä olisi vielä rengaslukot, ne on kyllä vihon viimeisiä asennettavia jäykkää eturenkaaseen!
Hyvä pyörä, parempi mieli.