Kirjoittaja Aihe: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille  (Luettu 6310 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« : Tammikuu 02, 2018, 12:50:38 ip »
Lainaus
Moto Guzzi – V7, V9 Bobber, V9 Roamer. The vehicles concerned were manufactured between 2016 and 2017. Rubbing of the front brake line against the secondary air system may lead to leakage of the brake fluid for the front brake. Failure of the front wheel brake could lead to an accident.

Jarruletkut voivat poksahdella kyseisissä malleissa. Kannattaa käyttää maahantuojalla tai sen edustajalla korjattavana ennen ajokautta ettei lähde kilvet pyörästä ajokaudella tekemättömän korjauksen vuoksi. Ja tietenkin siksi ettei etujarru katoa silloin kun sitä tarvitsisi.

Tässä tarkemmin: https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.notification&search_term=A12/1343/17&exclude_search_term=0&search_year=2017

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2018, 13:27:35 ip »
Jännä, että on erikseen mainittu maat, joissa hommiin ryhdytään/on ryhdytty. Onko tästä oltu maahantuojan kautta yhteydessä kuluttajaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2018, 14:06:58 ip »
Jännä, että on erikseen mainittu maat, joissa hommiin ryhdytään/on ryhdytty. Onko tästä oltu maahantuojan kautta yhteydessä kuluttajaan?

Paha sanoa kun en ole pikkulohkopiireissä. Löysin vain tuon ilmoituksen. Löytyy myös Trafin sivuilta. https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=Moto%20Guzzi&model=
Nyt juuri on hieman huono aika kun maahantuontisopimukset vaihtuivat vuoden vaihteessa. Mutta kyllä näissä yleensä ihan tosissaan ollaan. Kolme muutakin takaisinkutsua on kesken.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2018, 14:15:00 ip »
Tämä maahantuojaruljanssi pyörähti itselläkin mielessä. Harmi jos jää väliin sen takia, tipahtaa silloin pyörän omistajan vastuulle kysellä takaisinkutsun tarpeellisuutta. En usko että tieto muuten kuin maahantuojan suunnalta kaikkia tavoittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2018, 14:55:20 ip »
Ei ole tullut takaisin kutsua, koska heino ei hoida hommiaan  >:(. kyllähän se myyjän vastuulla on oltava asiakkaille takaisin kutsut tai viat jotka pitää takuuseen korjata. Ainakin näin auto puolella toimitaan. Eihän kuluttaja voi tietää että pyörässä tehdasvika.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2018, 15:17:33 ip »
Ei ole tullut takaisin kutsua, koska heino ei hoida hommiaan  >:(. kyllähän se myyjän vastuulla on oltava asiakkaille takaisin kutsut tai viat jotka pitää takuuseen korjata. Ainakin näin auto puolella toimitaan. Eihän kuluttaja voi tietää että pyörässä tehdasvika.

Maahantuojalla on vain välillinen vastuu. Sitä en sitten tiedä ottaako vastuun Heino heidän tuomistaan pyöristä vai siirtyykö se Brandtille maahantuonnin myötä.

Lopullinen vastuu takaisinkutsun noudattamisesta on pyörän omistajalla/haltijalla. Takaisinkutsut ovat yleistä tietoa ja kaikkien saatavilla. Lisäksi maahantuojilla on tapa lähettää kutsuja korjaukseen. Jos ei noudata kutsua niin seuraukset tulevat omistalle/haltijalle.

Nyt kuitenkin eletään vuoden ensimmäistä arkipäivää että en olisi asiasta vielä kovin huolissani.

Heinolta voi ostaa nyt edullisia V7 ja V9 poistopyöriä. Kannattaa kaupanteon yhteydessä pyytää todiste tehdystä korjauksesta. Brandt todennäköisesti katsoo pyörät läpi ennen kuin laittavat myyntiin ensimmäistäkään tai heille tulee tehtaalta sellaisia joissa ei kyseistä vaivaa enää ole. Eiköhän MP-näyttelyn aikoihin asiasta tiedetä enemmän.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2018, 15:42:50 ip »
Minä epäilen että asiakkaalla on vastuu etsiä valmistus vikaa, kyllä sen täytyy olla myyjällä. Jopa puhelimissa jotka ovat hurjasti halvempia kuin esim moottoripyörä niin tulee ilmoitus jos esim. akku vikaa, ainakin apple toimii näin ettei joudu maksu mieheksi jos jotain kuluttajalle käy.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2018, 15:44:39 ip »

Lopullinen vastuu takaisinkutsun noudattamisesta on pyörän omistajalla/haltijalla. Takaisinkutsut ovat yleistä tietoa ja kaikkien saatavilla. Lisäksi maahantuojilla on tapa lähettää kutsuja korjaukseen. Jos ei noudata kutsua niin seuraukset tulevat omistalle/haltijalle.

Näin kehitysvaltio Suomessa. Esim Usassa nämä tulevat kuluttajalle suoraan paikallisen Trafin kautta, onkos se sitten se DMV? Niin sen pitäisi olla täälläkin, sitten vain mopoilija kuskaisi (tai kuskauttaisi, riippuen vian vaarallisuudesta) merkkiliikkeeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2018, 16:11:34 ip »

Lopullinen vastuu takaisinkutsun noudattamisesta on pyörän omistajalla/haltijalla. Takaisinkutsut ovat yleistä tietoa ja kaikkien saatavilla. Lisäksi maahantuojilla on tapa lähettää kutsuja korjaukseen. Jos ei noudata kutsua niin seuraukset tulevat omistalle/haltijalle.

Näin kehitysvaltio Suomessa. Esim Usassa nämä tulevat kuluttajalle suoraan paikallisen Trafin kautta, onkos se sitten se DMV? Niin sen pitäisi olla täälläkin, sitten vain mopoilija kuskaisi (tai kuskauttaisi, riippuen vian vaarallisuudesta) merkkiliikkeeseen.

Korjaanpa hieman aiempaa lausumaani. Kyse on kahdesta eri vastuusta. Joista toinen on pyörän omistajan/haltijan vastuu. Toinen vastuu on pyörän valmistajalla.
Pyörän valmistajalla on oikeus ottaa pyörä korjattavakseen ja omistajalla/haltijalla velvollisuus viedä se korjaukseen. Mutta jos näin ei ole tapahtunut eli ei ole tullut kutsua tai omistaja/haltija ei ole itse huolehtinut asiasta eli ei ole noudattanyt omaa selvilleottovelvoitettaan tai ei ole vienyt ajoneuvoaan korjattavaksi on vastuussa ajoneuvon käyttämisestä tieliikenteessä korjaamattomana. Käytännössä lähtee kilvet ja tulee sakkoa.
Toinen ikävä piirre on se että jos ajaa onnettomuuden korjaamattomalla ajoneuvolla on siitä vastuussa ajoneuvon kuljettaja/omistaja/haltija. Tulee muitakin vastuita siinä samalla.
Vakuutusasioissa voi tulla myös hankaluuksia.

Suomessa tätä valvoo Trafi ja heidän takaisinkutsusivuillaan asia selkeästi lukee. Keskustelussa aiemmin on laittamani linkki. Voi valita merkin ja mallin minkä mukaan hakee tietoja.

Guzzin osalta teillämme kulkee edelleenkin korjaamattomia pyöriä.

Moto Guzzi   1100 California EV
   Alakolmio   13.08.07   
Moto Guzzi   1100 California Stone
   Alakolmio   13.08.07   
Moto Guzzi   1200 Sport, Bellagio, Griso, Stelvio, Norge
   Takajousitus   15.07.13   16.08.13
Moto Guzzi   V7 III, V9 Bobber Roamer
   Jarruputki   12.06.17   22.11.17

Erityisesti kylmää tuo CARC-mallien kesken oleva takaisinkutsukampanja. Niistähän noita takapäitä on pettänyt.
Eikä ilmeisesti kaikkia 1100 Calejakaan ole korjattu. Korjauksesta lähtee maahantuojalta ajoneuvokohtainen tieto Trafille että remontti on tehty ja kaikki on ok.

V7 III ja V9:n takaisinkutsu on kirjattu vasta marraskuun lopussa joten voi olla että ei ole vielä toimenpiteitä edes aloitettu.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #9 : Tammikuu 02, 2018, 16:27:04 ip »
Niin Siis nuo Takajousitus ja jarruputki remontit on kuitattu kaikki jo tehdyiksi. Ei nyt herätellä mitään paniikkia. :D

T.Make

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2018, 18:59:38 ip »
Just näin. Kyllä Heino hommansa hoiti ainakin mun V9:n osalta jo viime kesänä.

Vois kuvitella, että ovat tehneet korjaukset myös kutsun jälkeen myymiinsä pyöriin jo valmiiksi..

Kaijus

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #11 : Tammikuu 02, 2018, 20:37:13 ip »
Älkäähän hätäilkö. Ilmoitukset katoavat vasta kun kaikki kutsutut pyörät on korjattu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #12 : Tammikuu 02, 2018, 21:27:26 ip »
Lainaus
Moto Guzzi   1100 California Stone, alakolmio   13.08.07
Muinoin kun kysyin tätä oman Stonen (-03) kohdalta maahantuojalta (Piikkiössä), oli heillä joku lista/tietokanta, mistä selvisi mitä tälle pyörälle oli tehty takaisinkutsuna.  Alakolmio, hydrauliset venttiilinnostimet oli tehty. Yksilevyinen kytkin (vaihto 2-levyiseen), joka tehtiin vain jos vikaa ilmenee, ei (koskaa vikaa ei ollut).  Toivoa sopii että tällainen tärkeä tietokanta kulkee myös eteenpäin maahantuojan vaihtuessa.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #13 : Tammikuu 02, 2018, 21:28:57 ip »
Eikös tuo lista ole Trafin arkistoissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Takaisinkutsu V7 ja V9-malleille
« Vastaus #14 : Tammikuu 02, 2018, 21:58:15 ip »
Eikös tuo lista ole Trafin arkistoissa?

Nyt on sellainen tilasto josta saamani tiedot eivät pidä paikkaansa. Kun takaisinkutsu on toteutettu täydelleen poistuu tieto takaisinkutsusta
Nyt, näköjään, onkin merkitty päättymispäivä eli ongelma on korjattu CARC, V7 ja V9 -malleilta mutta 1100 Calien kampanja on edelleen kesken.
Ilmeisesti tiedot poistetaan vasta myöhemmin.

Jos aiheutin tykytyksiä em mallien omistajille niin valitan tapahtunutta. Tietoni olivat epätäydellisiä ja luotin saamaani viestiin takaisinkutsusta joka oli alkanut vasta 22.11.2017. Se olikin siis kutsun päättymispäivä eikä alkamispäivä.