Kirjoittaja Aihe: Valkosivurenkaat diy  (Luettu 11807 kertaa)

TunturiTT

Vs: Valkosivurenkaat diy
« Vastaus #30 : Tammikuu 25, 2018, 08:44:19 ap »
Onko nuo siis mitenkään renkaassa kiinni? Vain vanteen ja kumin välissä?
Muistan joskus yhdeksänkymmentäluvulla nähneeni kuplan, jossa oli lepattavat valkosivut renkaissa. Luulin, että oli vulkanointi irronnut, vaan oliko jotkut tuollaiset? Onko nuo miten kovat?

edit:
Tämähän sen selittää.
https://www.youtube.com/watch?v=jSIKixEAbow
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #31 : Tammikuu 25, 2018, 08:51:50 ap »
Paha sanoa jos ovatkin kehittyneet aikojen kuluessa. Kaverin avokuplasta nuo otettiin pois juuri lepattamisen takia. Rengaspajan kaveri oli sanonut että ei oikein käy vyörenkaisiin vaan korkeaprofiilisiin jäykkäsivuisiin ristikudosrenkaisiin. Ja silloinkin vain kapeana.
Tietämäni mukaan valkosivu asennetaan kun vanne on renkaan sisällä ja rengasta kun täytetään niin valkosivu jää renkaan ja vanteen väliin likistykseen.

ALi

« Vastaus #32 : Tammikuu 25, 2018, 19:42:39 ip »
Kuulemma hiertävät renkaan sivuun uraa ja irtoilevat vauhdissa. Pitävät kuulemma inhaa ääntä ajossa. Eivät sovellu lainkaan sisärenkaattomaan vanteeseen.
Muutaman kesän kokemuksella on auton renkaissa ollut tuota hiertymistä, joka vaihtelee rengasmerkistä riippuen. Pehmeällä rungolla tulee 10tkm:n aikana jo 2-3 mm ura, mutta minkäänlaista ääntä en ole näistä ajossa havainnut. Autossa on ollut tubeless renkaat, eikä valkosivut ole koskaan irronneet edes kovassa 120-140km/h nopeudessa. Ainoa ongelma on ollut hankautuminen katukivetyksiin (vaimon) pysäköidessä, jolloin valkosivu on kerran pahimmillaan repeytynyt vanteen reunasta n.7 cm matkalta. Silti sekään ei moottoritieajossa revennyt lisää tai irronnut.
Kolmantena kesänä ostin h-autooni käytetyt (6mm) pakettiauton C renkaat (195/65-15) kokeillakseni jäykempää rengasrunkoa.
Ajettavuus on ihan kelvollinen (kesällä mp enemmän ajossa), vain sadekelin ominaisuudet ovat tosi huonot.
Rengaspainetta kestävät ja olen niissä jotain 3,4 bar painetta käyttänyt. Ihan ok, vaikka hurjalta kuulostaa.

Guzzin Nevadassa on sisäkumilliset renkaat, mutta en itse epäröisi noita tubeleseihinkaan laittaa.
Piti käydä ihan tallilla katsomassa ja ottamassa muutama kuva, että missä kunnossa ovat nuo valkosivut.
Hyvinä ovat siinä toimineet pari kesää ja etuvalkosivut voi siirtää seuraavaan rengaskertaan olettaisin.
Takarenkaassa on ollut lämpenemistä (sisäkumit ? kuorma ? jne...) ja valkosivut näyttävät "paistuneen" vähän renkaaseen kiinni.
Eivät ole hanganneet renkaaseen näkyvää tai edes sormin tunnusteltavaa jälkeä.
Jos sitä pelkää, niin voisihan sinne vaikka pesujen yhteydessä vähän silikonia tai muuta rasvaa sujauttaa.
Uskoisin, että lepattavat valkosivut ovat varmastikin seurausta huonosta/huolimattomasta asennuksesta.
Minä olen homman tehnyt omin käsin kaikessa rauhassa ja nyrkillä/kämmenselällä ne pintaan tiiviiksi taputellut.

p.s. Kun noita aikoinaan katselin, niin keskusteluista ymmärsin, että niitä on (ollut?) myös huonoja (enempi muovisia) Kiinalaisia.
Tuo Atlas merkki oli laadukkaana (luonnonkumia ?) pidetty ja ns. "se ainoa oikea".
N. 70,- € neljän kpl:n setistä oli minulle ok, sillä tehdastekoiset valkosivut olivat tuplasti arvokkaammat.
Lisäksi Nevadan eturenkaan kokoa olevaa valkosivua ei ainakaan tuolloin -16 keväällä ollut saatavilla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

« Vastaus #33 : Tammikuu 25, 2018, 20:34:49 ip »
Tuossa ylempänä videollakin se tyyppi käyttää todella paljon aikaa tuohon asentamiseen ja korostaa hyvän istuvuuden tärkeyttä. Sulla on kyllä siistissä kunnossa. Takanen ei onneksi sotkeennu näissä vehkeissä  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #34 : Tammikuu 26, 2018, 00:34:43 ap »
Hyvältä näyttää.

Mulla on auton rengas takana moottoripyörän vanteella. Siihen täytyy harkita voiko ylipäätään laittaa irtovalkosivua sopivuuden vuoksi. Sillä kun on tarkoitus ajaa useampia kymppitonneja tulevaisuudessa. Eturengas on vakiotavaraa vaikka onkin järeämpi takarenkaaksi tarkoitettu ja pyörimissuunta on vaihdettu, luonnollisesti. Sain halvalla.

Tässä on kooste väitteistä jotka koskevat auton rengasta moottoripyörässä. Useat väitteet ovat osoittautuneet kokemuspohjaisesti huuhaaksi.
http://www.motomatti.fi/2017/01/dark-side-eli-auton-rengas.html